Praktické využití držáků RAM Mount

Prázdniny jsou pro většinu z nás ideálním časem na nějaký ten delší výlet nebo rovnou dovolenou na motorce. S nápadem vycestovat za hranice všedních dnů ale přichází spousta otazníků - například kam a jak připevnit potřebnou (a někdy i nepotřebnou) výbavu. A teď nemyslíme stan ani náhradní spoďáry. Řeč je o navigacích, kamerách, mobilech a dalších vymoženostech dnešní doby. Jasně, někdo si pořád ještě vystačí s papírovou mapou, zastrčenou za slídu tankvaku, ale technofilové přece nenechají svůj vychytaný smartfoun s GPS nebo HD kameru zahálet během jízdy někde v kapse.

Pokud nepatříte ani mezi staromilce, kteří nedají dopustit na svůj oblíbený autoatlas, ani mezi borce, co zvládnou řídit motorku jednou rukou, zatímco druhou bravurně ovládají kameru či foťák, by se vám mohly hodit naše praktické zkušenosti s využitím držáků zmíněné americké značky. S jejím kompletním sortimentem jste se už možná seznámili v tomto článku, kde jsme také slibovali že vybrané držáky vyzkoušíme v praxi, a tak tentokrát půjdeme rovnou k věci.

Testovací motorky se během sezóny v redakci střídají dost často, takže pro upevnění nahrávací nebo navigační techniky potřebujeme takový systém, který je univerzální, dá se rychle a snadno namontovat i sundat, a nevyžaduje žádné zásahy do konstrukce stroje. V tomto ohledu držáky RAM Mount vyhovují našim potřebám, protože se dají přišroubovat téměř kamkoli, a to během pár minut. Jedinou malou brzdou jsou rozměry matic a šroubů, protože v domovině značky RAM Mount stále ještě nepřijali metrický systém. S desítkou oříškem jsme tedy při montáži nepochodili, a nezbylo než probudit léta zahálející jedenáctku a smířit se s tím, že má na matce trochu vůli. Majitelé motocyklů Harley-Davidson, případně Indian či Victory budou mít v tomto směru jistou výhodu, ale i tak se dá říci, že si při montáži RAM Mount vystačíte se základním nářadím.

Celkem rychle se  tedy dostáváme k problematice umístění. Protože drtivou většinu přístrojů, které na motorkách používáme, potřebujeme mít za jízdy v zorném poli a v dosahu rukou, vychází nejlogičtěji montáž na řídítka, případně na nádrž nebo boční kapotáž - ale tam už je to trochu složitější, pokud se chceme držet nedestruktivních způsobů uchycení. Ale i s touhle možností sortiment RAM Mount počítá. Stačí najít kousek rovné plochy, a použít základnu s přísavkou. Vyzkoušeli jsme takhle připevnit kameru na Hondu Crosstourer a věřte, že držela jako přibitá i v hodně vysokých rychlostech. Výhodou přísavky je blesková montáž, která umožňuje přemístit přístroj během okamžiku někam jinam - montáž i demontáž je otázkou jednoho otočení páčky, která vytváří a uvolňuje podtlak. Vyžaduje to ovšem rovnou plochu o průměru necelých deset centimetrů, a takových míst nebývá na motorkách moc.

Mnohem víc možností nabízí zmíněná řídítka. Ve většině případů může posloužit přímo trubka, pokud máte přístup k alespoň pár centimetrům její délky. U naháčů, cestovních enduch nebo cruiserů s tím obvykle není problém, horší to pak je u motorek s dělenými (supersport) nebo zakrytovanými řídítky (některé cesťáky, většina skútrů). Když to vezmeme od toho jednoduššího, přes trubku řídítek staší navléknout objímku, tvořenou silnějším drátem (nebo slabší kulatinou?) ve tvaru U a protikusem s pogumovanou koulí. V případě potřeby lze zredukovat objímku na menší průměr trubky pomocí dodaného vymezovacího kusu, ale v každém případě není od věci podložit objímku pruhem gumy. Ta ochrání řídítka před otlačením a namontovaný přístroj před vibracemi.

Ani když se nedostanete k trubce, není nic ztraceno. Firma RAM Mount už vyvíjí a vyrábí své držáky dost dlouho na to, aby uměla najít i náhradní řešení. A navíc na to jde celkem vtipně. Když všechno místo na řídítkách zabírají držáky páček, zrcátek nebo nádobek na kapaliny, tak proč jich nevyužít k vlastnímu prospěchu. Taková objímka brzdové či spojkové páčky si o to přímo říká. Montáž je opět jednoduchá. Koneckonců, využít se dají i další montážní body,  jako například držák zrcátka nebo objímka, ve které drží samotná řídítka. Možností je takřka neomezené množství, a na většinu motorek si lze vybrat z několika způsobů uchycení. Všechny je najdete v konfigurátoru na webu dovozce.

Jakmile základní kus s kulovým čepem pevně drží přibližně na požadovaném místě, je z větší části hotovo - a především si už vystačíte s holýma rukama. Nářadí už není potřeba. Systém ramen a svorek nabízí značnou kreativitu, takže je stačí správně nakombinovat a poskládat. Na druhém konci pak může být celá škála držáků, určených pro konkrétní přístroje (viz konfigurátor), ale i univerzální držák X-grip se osvědčil jako šikovné řešení. Univerzální je tedy do té míry, dokud stačí obsáhnout rozměry telefonu. Vyrábí se totiž v několika velikostech - pro mobily do velikosti displeje 5", pak pro větší smartphony a nakonec i pro tablety s diplejem o úhlopříčce 10 palců. Nouzově se do X-gripu dá uchytit i navigace, ale například Garmin Zumo se zaoblenými tvary v něm nedrží úplně stoprocentně. Přístroje, pro které je X-grip určený, se ale nemají šanci ani pohnout.

Čtyři pružiny drží mobil v opravdu pevném sevření, ale pokud chcete mít naprostou jistotu, že vám během nějaké divoké jízdy neuletí, můžete ho posichrovat ještě gumovým přípravkem, určeným speciálně pro out-door. Pak už telefon z držáku nevyrazí ani kolemletící brabčák.

Jestli se teď ptáte k čemu je dobré mít telefon přidělaný na řídítkách, tak hned vysvětlím. V první řadě se dá použít jako náhradník za navigaci - například s instalovanou aplikací Sygic funguje perfektně. Další využití najde pokud v přilbě máte hands-free sadu a jste zvyklí během jízdy vyřizovat příchozí hovory. S displejem před očima vidíte kdo vám volá, a můžete se rozhodnout zda s ním chcete mluvit nebo ne. Žádné složitější operace, jako psaní SMS nebo prohlížení internetu za jízdy radši nezkoušejte. Telefon můžete potom doplnit i o voděodolný obal.

O tom, jaký přínos má upevnění kamery na motorku, snad nemá cenu ani psát. Někomu to může připadat jako japonský styl cestování, ale takové pěkně sestříhané jízdní video z motodovolené v Alpách, Rumunsku nebo kdekoli jinde, může během dlouhých zimních večerů přijít k chuti. To už máme větší pochybnosti o využití držáku na nápoje, který firma RAM Mount také nabízí.

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)