europ_asistance_2024



Motovozíky Rebel jedou

Jestli patříte k těm, kteří upřednostňují při cestování pohodlí a klid před ostrou jízdou co nejvyšší rychlostí, jistě vás následující řádky zaujmou. Doba, kdy jste mohli na ulici vidět Jawy s "pávy", tedy přívěsnými vozíky PAV, je pryč. Možná ale nebude dlouho trvat a budete potkávat jednoho jejich nástupce.

Kapitoly článku

Přestože dnes na motorkách jezdí většina lidí především pro radost z volného pohybu vpřed, pořád je ještě dost těch, kdo považují motorku za nejpraktičtější dopravní prostředek. Mnohý takový biker jistě sem tam zateskní, že na delší cesty je (běžná) motorka přeci jen poněkud málo naložitelná zavazadly. Jistě, máme tu nejrůznější tankvaky, boční brašny, kufry... Alternativou těmto kouskům výbavy může být přívěsný vozík. Na ten s označením PAV 40, který za Jawami tahali naši dědové, možná ještě sem tam otcové, ale zapomeňte. Celý vtip je především v tom, že PAV byl myšlen od začátku jako doplněk Jaw a tvořil soupravu jen s nimi. I když jej tedy seženete, pospravujete a naleštíte, neřihlásíte ho. Za žádnou moderní motorku ho dnes nepřipojíte, aspoň ne oficiální a legální cestou. O homologaci pro provoz na dnešních komunikacích totiž v souvislosti se spojením např. Hayabusa plus PAV nemůže být ani řeči. Rebel je na tom po této stránce mnohem lépe, potřebnou homologaci totiž má.
Získat homologaci snad pro jakýkoliv nový výrobek, který se má pohybovat po našich veřejných komunikacích, je nelehký boj se stohlavým úředním šimlem. Navíc to představuje solidní finanční investici. Své by o tom jistě mohl povídat každý výrobce čehokoliv, co jezdí či jezdit mělo. Není proto divu, že na otázku, kolik homologace Rebela vlastně stála, odpověděl jednatel firmy Rebel Sport pan Filka takto: "To se vůbec nedá komentovat".
Asi na tu částku dodnes nerad vzpomíná. Každopádně, Rebel homologaci má. Nejvyšší povolená rychlost s tímto vozíkem je sice 100 km/h, ovšem Rebel se navzdory svému jménu chová vzorně i při rychlosti okolo 130 km/h. Je velmi těžké popsat, jaká jízda s vozíkem je, protože jej za sebou při těchto řekněme běžných rychlostech vůbec necítíte. A to ani při jízdě zatáčkami, kde už jedete lehce koleno. Je to dáno především promyšlenou aerodynamickou konstrukcí, systémem uchycení na motocykl a dobrým odtlumením kola.
Hmotnost nebržděného Rebela je 25 kg, stejně tolik do něj můžete maximálně naložit. Využitelný vnitřní objem vozíku je bez tří sto litrů. Jeho konstrukce je tvořena trubkovým rámem s letmo uchyceným dvanáctipalcovým kolem s pneu 120/70 a laminátovou skořepinou. Rozměry jsou 1400 mm délka, 545 mm šířka, 675 mm výška. Kolo je odpruženo plně nastavitelným tlumičem s olejovou nádržkou. S elektroinstalací stroje je spojen speciálním vodě odolným konektorem "samice/samec" jako běžný automobilový vozík. Obavy z vyššího zatížení motoelektriky po připojení Rebela nejsou na místě, protože vozík má odběr zcela minimální.
Ke komfortnímu nakládání vozíku přispívá plynová vzpěra, držící víko v otevřené poloze jako páté dveře auta. Poněkud dovnitř vypouklý zvláštní tvar víka má svou logiku. Při navrhování vozíku se vycházelo z předpokladu, že motocestovatel bude chtít i nadále jezdit s top casem, tedy zadním kufrem. Aby se víko dalo plně odklopit i u motocyklu s nasazeným kufrem, musel se tvar víka přizpůsobit. 
Úchyt na motocykl obstarává křížový kloub s vodicím čepem. Protože typů motorek je dnes ohromné množství, nemůže logicky existovat jeden jediný druh uchycení vozíku. Každému stroji je proto potřeba udělat uchycení "na míru". Rebela za sebou mohou tahat stroje o minimální konstrukční hmotnosti 100 kg, maximální pak 400 kg. Minimální rozvor stroje musí být 1350 mm. Sladit vzhled vozíku s barvami stroje, který ho bude tahat, je pochopitelně možné. Jednak výrobce nabízí v základu množství barevných odstínů, a také specialitám na přání je otevřen. Do budoucna hodlá nabízet i řadu doplňků, především těm, kdo chtějí Rebela připojit za chopper či cruiser. 
Rejpal namítne, že cena vozíku bez pár stokorun šestatřicet tisíc korun je vysoká. Jak se to vezme. Za sadu značkových kufrů v barvě moto o moc míň nedáte, navíc i pro ryze praktického bikera představuje přívěsný vozík kromě pohodlí přeci jen také jakousi parádičku, kterou hned tak každý nemá. Piknikový košík v Rebelu jistě plnoštíhlá slečna či dáma ocení víc, než když zadní část stroje musí sdílet se třemi kufry (hlavně to nasedání a slézání, že, holky...). I když české silnice zatím nebrázdí zrovna stovky těchto šmrncovních vozíků, možná není daleko doba, kdy se rozšíří a budeme je potkávat běžně. Dosavadní majitelé Rebelů jsou dle všeho spokojení, jak lze vyčíst z fóra na stránkách výrobce www.motovoziky.cz 
Přidáte se k nim?
     

Informace o redaktorovi

Jan Křemeček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (50x):


TOPlist