europ_asistance_2024



Garmin Zümo 660

Po úspěšném uvedení prvního Züma, které splňovalo všechny požadavky motorkářů na kvalitní navigaci, je tu jeho druhá generace. Ani ta samozřejmě neušla naší pozornosti a aby redakční test stál za to, vzali jsme nové Zümo na 4000 km dlouhý výlet přes 3 země severní Evropy.

Kapitoly článku

Díky společnosti Picodas, importérovi značky Garmin do ČR,  jsme dostali k zápůjčce kompletní sadu Zümo 660 vybavené mapami Skandinávie, navíc s poslední verzí softwaru. Cena této navigace je podstatně příjemnější než počáteční prodejní ceny u Züma 550. V balíčku s navigací mě navíc čekalo velice příjemné překvapení. Obsahuje dva aktivní držáky, jeden do auta s přísavkou, druhý na motorku. Ten automobilový má k sobě napájecí kabel na 12 V a externí GPS anténu, kabel se k němu připojuje pomocí plochého konektoru. Ten motocyklový má v sobě čtyři díry s roztečí montážní koncovky RAM. Kabel je k němu připojen trvale pro lepší voděodolnost a na jeho druhém konci najdeme červený a modrý drát s pojistkou pro napájení, konektor USB a konektor jack 3,5 mm.
Tím to ale zdaleka nekončí, v balíčku byla také kompletní montážní sada americké firmy RAM, která patří k tomu nejlepšímu, co můžete na svá řídítka přidělat. Skládá se z několika variabilních částí, které lze měnit, takže pokud zrovna nejedete s GPS, můžete na konec držáku přidělat třeba kameru. Montáž na KTM SMT990 proběhla bez větších problémů. Vzhledem k tomu, že u objímky řidítek jde kov na kov, raději jsem řidítka obmotal páskou. Držák RAM není problém nastavit do úhlu, který se Vám právě hodí. Napájecí kabel pak stačí připojit k baterii. GPS se po vložení do držáku zapne a samozřejmě i nabíjí.
Teď ale k samotnému přístroji. Ten opustil design první generace a podobá se mnohem více automobilovým navigacím. Displej dostal úhlopříčku 4,3 palců. Vše je ve stylu Garminu, oproti autonavigacím ovšem chybí jakékoliv porty a kromě hlavního voděodolného konektoru je vše skryto. Pro připojení GPS k počítači slouží mini USB, které je ukryto pod krytem baterky. To je trochu nepohodlné, ale je to daň za naprostou voděodolnost přístroje. Jediné tlačítko, které na navigaci najdete, slouží pouze k zapnutí a vypnutí přístroje. Pro mě velké plus, tlačítka nejsou mým velkým přítelem a oceňuji dotykový displej.
Poté, co jsem navigaci nasadil do držáku, objevil se klasický souhlas s licenčním ujednáním a pak už typické menu Garminu. Je stále stejné, přehledné, jednoduché a intuitivní. Nehledejte grafické finesy, ale naprostou funkčnost. Základní menu má tři ikony – zobrazení mapy, „Kam vést“, nastavení. Základní funkce navigace není problém ovládat i v motocyklových rukavicích. Přepnete si mapu, nastavíte, co potřebujete a pokud nastavíte mód klávesnice s velkými tlačítky, není problém ani napsat název místa. Nebudu se rozepisovat o jednotlivých nastaveních a funkcích, ale pokusím se shrnout ovládání Züma. Natavení cíle a trasování nebyl problém. Trochu nešťastné je nastavení vyhnutí dálnicím, placeným silnicím a dalším místům. To je ukryté pod heslem objížďky. V návodu to samozřejmě najdete, ale který „zkušený uživatel“ by ho četl.
Všechno ostatní najdete bez předchozího studování. Orientace v menu nedělá žádné problémy a jednotlivé volby nemají mnoho položek, takže všechna nastavení trvají jen okamžik a dají se dělat za jízdy. Jediné, co jsem při řízení nezvládl, je napsání názvu města. Za jízdy najdete na displeji kromě mapy ještě řadu dalších údajů, jako je vzdálenost do nejbližší odbočky, čas a vzdálenost do cíle, atd.… Na displej se vejdou 4 údaje, které si můžete nastavit. Zajímavou funkcí je odpočet dojezdu, kdy si nastavíte dojezd na nádrž a při tankování počítadlo vynulujete. Dále si můžete nastavit upozornění na tankování. V tu chvíli se na displeji objeví ikonka benzínky, na kterou kliknete, a GPS nabídne nejbližší čerpací stanice. Po dotankování pak stačí jen funkci resetovat. U motocyklu KTM SMT s menší nádrží to byla celkem příjemná záležitost.
Abych ale jen nechválil, jeden velký neduh se nakonec přeci jen našel. Pokud jsme jeli na velmi ostrém slunci, byl displej v podstatě nečitelný, v některých úhlech navíc odraz doslova oslňoval. To mi připadá u navigace určené především pro použití na motorce jako problém. V zataženém, polojasném, nebo zkrátka jiném než slunečném počasí je displej čitelný dokonale. Vhodnou funkcí je změna režimu při setmění, kdy navigace zobrazí mapu na tmavém podkladu a sledování displeje je pro jezdce příjemnější a neunavuje oči. Perličkou je možnost zvolit si grafickou podobu vašeho vozidla, od jednoduché šipky přes motorku, auto až po slečnu na skútru. Na stránkách Garminu je navíc ke stažení celá databáze těchto ikonek.
Zümo je vybaveno rozhraním Bluetooth, na které se dá napojit telefon nebo hlasové příslušenství. V praxi jsme zkoušeli napojit navigaci na komunikátory Interphone a Scala Rider. V obou případech vše fungovalo bez problémů. Navigace může za jízdy sloužit i jako rozhraní mezi telefonem a interkomem. Na displeji navigace pak vidíte příchozí hovor, kdo vám volá, můžete listovat telefonním seznamem a zahájit hovor. Pokud navigaci spojíte s telefonem v autě, chová se díky mikrofonu a reproduktoru jako plnohodnotné handsfree. Další zajímavou funkcí je přehrávač hudby. Pomocí rozhraní USB nahrajete eMPétrojky a pak stačí pomocí ikonky na mapě spustit přehrávač. Zvuk je velice kvalitní a záleží jen na tichosti Vaší přilby a kvalitě interkomu.
Samostatnou kapitolou jsou pak mapové podklady. Ty mohou být nahrané přímo v navigaci prostřednictvím USB rozhraní a aplikace Mapsource. Druhou možností, jak aplikovat mapy do navigace je microSD karta. Tyto mapy lze přenášet mezi více přístroji. V základním balení navigace pak dostanete tyto podklady: ATLAS ČR , Topo Czech, Adresy v ČR a City Navigator Europe. Pro běžné cestování po Čechách a Evropě nic dalšího nepotřebujete. Pokud se ovšem chystáte do východní Evropy, bude třeba nějakou mapu přikoupit. Velice kvalitní byla databáze bodů zájmu, kterou jsme dost často využívali. Nikdy se nám nestalo, že by navigace nenašla benzínku, McDonald či jinou restauraci. Databáze byla navíc velice aktuální a vše platilo. Pouze jednou jsme dorazili do neexistujícího kempu, ale vzhledem k tomu, že se nás tam sešlo najednou několik s různými navigacemi a průvodci, byl problém pravděpodobně někde jinde.
Nové Zümo 660 pro nás bylo příjemným překvapením. Kladně hodnotím fakt, že za necelých šestnáct tisícovek dostanete komplet, který stačí namontovat a vyrazit. Žádné dokupování držáků, kabelů softwaru, nebo pamětí, jako tomu bývá u konkurenčních produktů. Ano, můžete si koupit autonavigaci, dokoupit držák, vodotěsné pouzdro, kabel a mapu a možná i něco málo ušetříte, ale je třeba se rozmyslet, zda to stojí za to. Garmin má tradičně dokonale zpracované mapy, jednoduché grafické rozhraní a především ovladatelnost navigace. V krutých severských podmínkách se také prokázala absolutní voděodolnost. Až na malou mušku v podobě špatné čitelnosti na ostrém slunci mohu navigaci vřele doporučit.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Náš tip

Garmin Zümo 550



TOPlist