europ_asistance_2024



Bunda iXS Edwin

Celkem dlouho už jsem hledal pěknou koženou bundu, která by se dala nosit nejenom na motorku, ale i normálně v civilu. Když zastavím u benzínky na kafe s tatrankou, je mi fuk v čem jdu platit a jak před obsluhou vypadám. Ale vlézt v sedřené kombinéze plné much do hospody, nebo dokonce na úřad či do banky? Tak před patnácti lety bych byl určitě za drsňáka, ale dneska už to nikdo neocení. Spíš naopak.

Kapitoly článku

Proto mi vloni na podzim udělala velkou radost švyýcarská značka iXS, když přišla s novou kolekcí Spirit of '79. To číslo tuším značí letopočet, kdy v Suersee ušili první motorkářskou bundu, a celá tahle speciální řada je navržená tak trochu v retro stylu. Konkrétně bunda Edwin tedy zrovna  vypadá celkem moderně, alespoň pohledem konzervativního čtyřicátníka. Křivák Lawrence nebo letecká bunda Harding mají taky určitě svoje kouzlo, ale znáte ten pocit, když vám něco padne do oka na první pohled. Výběr ze dvou provedený - kromě oranžového pruhu se dělá ještě se stříbrným - byl už celkem jasnou záležitostí (a to se nepovažuju za fanouška žádné značky, která má pomerančovou barvu v korporátní identitě.
Jak mě bunda nadchla svým vzhledem není nic proti tomu, jak příjemně působí na omak. Kůže je tak měkká, že její původ byste hádali spíš na mládě klokana než deklarované tele, a když jsem bundu poprvé vzal na sebe, připadalo mi jako bych ji nosil nejmíň od toho slavného roku ´79.
Dvaapadesátka mi prostě dokonale padla hned napoprvé, a to dokonce i délkou rukávů (většinou jsou krátké, a u další velikosti už mi bunda na rachitickém hrudníčku plandá). Nikde žádné místo navíc, které by se za jízdy nafukovalo jako padák, ale zároveň absolutní volnost pohybu - buď jsem klikař, nebo tihle Švýcaři ví, jak se dělá správný střih.
První ostrá zkouška proběhla na testu nové MG California ve Španělsku, ale termovložku jsem do teplých krajin naštěstí vzal s sebou. Koncem února byla v oblasti kolem Barcelony skoro stejná kosa jako u nás, a nebudu předstírat, že bych si díky teplé vestičce z rychleschnoucího materiálu CYNIX® užíval nějakou extra velkou tepelnou pohodu. Přišlo mi ale vhod, že do bundy nikudy nefouká - přes rukávy se dají v pohodě přetáhnout manžety rukavic, v pase jsou stahovací sucháče, a pod kvalitním zipem to zepředu jistí všitý pruh hrubé látky. 
Další, ještě důležitější funkcí motorkářské bundy je bezpečnost. Ani v tomto ohledu to Švýcaři rozhodně neodflákli, přestože jde o stylovku. Chrániče a certifikací CE jsou na všech podstatných místech - v ramenou, loktech i na zádech. Vložený páteřák přitom není žádný kus karimatky, jaký se dá občas najít pod podšívkou bundy "renomované" značky, ale bytelná deska z materiálu s tvarovou pamětí. Ne nadarmo se iXS na visačce chlubí, že s ním získali nejvyšší stupeň ochrany podle normy EN1621-2. Všechny chrániče se dají celkem snadno vyndat, takže teď po sezóně můžu svojí oblíbenou bundu nosit i na cestování mastnou tyčí a ještě se mi pod ní vejde o svetr víc.
Zato když v létě padaly teplotní rekordy, ocenil jsem nejenom chrániče, ale hlavně podšívku z materiálu zvaného 3D mesh, což je vlastně taková hrubší síťovina, díky které prostor pod bundou alespoň trochu luftuje.
Ve fabrice nezapomněli ani na kapsy, a co do počtu si není na co stěžovat. Uvnitř jsou dvě klasické náprsky s horním plněním a navíc jedna s postranním vstupem, která se dá zapnout na zip. Ta je ideální na cennější věci, jako mobil nebo peněženku. K dalším třem zapínacím kapsám je přístup i při bundě zapnuté až ke krku, protože jsou umístěné zvenku. Dvě spodní, kam si frajersky můžu dát třeba ruce, jsou v pořádku. Pořád si ale nějak nemůžu zvyknout na to, že ta horní lichá kapsa je na pravé straně, i když určitou motorkářskou logiku to pochopitelně má.  
Z praktických prvků nesmím zapomenout na zip, umožňující spojit bundu s kalhotami. Ten jsem ale za celý rok ani jednou nepoužil, protože to jednoduše nebylo třeba. Edwin má ideální délku a dobře padnoucí střih, takže mi v něm na záda prostě nefouká.
Má tahle bunda vlastně nějaké nevýhody? Někoho možná zarazí cenovka - bez koruny 13 tisíc není málo. Ale když se proti tomu postaví její kvalita a užitná hodnota, tak i tady je to v cajku. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):


TOPlist