europ_asistance_2024



BT sada Interphone

Přinášíme další informace a hlavně praktické zkušenosti se sadou Interphone. Prvně musím upozornit, že načasování testování nebylo ideální pro piloty, ale právě počasí prověřilo BT sadu asi do posledního detailu. I když netvrdím, že se Vám s touto sadou nepodaří zažít i jiné situace. Testované helmy: ARAI RX7, Lazer Tornádo, Nova 767X a otevřená Lazer Rider. Musím dodat, že povětšinou jsem jezdil na svém Transalpu se sériově nízkým štítkem. Pro otestování ve větších rychlostech jsem si zapůjčil VFR 750.

Předesílám, že pokud sadu nemáte, vlastně si ani nedokážete představit, co vše se dá s tímto zařízením absolvovat. Běžné telefonáty při cestách - jedním stiskem na sadě aktivujete a není problém v komunikaci. To samé se odehrává při komunikaci se spolujezdcem. Stačí si jen zažít ten správný postup aktivace (přesně popsaný v návodu) a pak se o další nemusíte moc starat. Jediné, nad čím hloubám, je jaké know-how zabezpečí tak vysoký výkon při tak malém zařízení. Výrobek je dle prodejce homologován jako každý jiný v této kategorii a splňuje předepsané limity vyzařování, tak bychom se snad bát o zdraví nemuseli.
Kvalita tohoto zařízení utrpěla jen jednou, a to z mé viny, kdy jsem dostatečně nezasunul konektor sluchátka do BT sady a v prudkém dešti se sněhem mi jedna BT sada přestala fungovat. Po nočním vysušení na radiátoru je opět funkční a absolvuji s ní další cesty.


Z provozu


BT sada se chová při běžné rychlosti a použití integrální přilby celkem neutrálně. Řekněme, že do 130 ani pořádně nevíte, že na helmě něco vezete. Kolem 150 v hodině nastává stav, kdy se již začínáte divit proč, sem tam poryv větru zacuká přilbou, když se vám to před tím nestávalo. Nad 170 již víte, že odpor vzduchu naráží na něco, co se vám snaží integrálu otočit na hlavě. Není to nijak silné, ale ten pocit tam je. Přes 220 tento dojem natolik zesílí, že si nepřejete tento stav moc prodlužovat.
Pokud použijete přilbu otevřenou, tyto stavy přichází o něco dříve, ale málokdo s otevřeným kokosem absolvuje rychlostní výlety nad dvoustovku. Jel jsem s otevřenou přilbou asi 80 km v kuse a pouze když se rychlost vyšplhá nad 150tku, je to trochu nepříjemné.
Slyšitelnost skoro křišťálově čistá asi do stovky. Do 130tky je to velice solidní a nad tuto rychlost i při použití integrály už stejně vítr natolik sviští, že musíte hlasitost pustit na maximum, abyste rozuměli. Nad 150 jsem už jen věděl, že zvoní mobil, nebo že se mi spolujezdkyně něco snaží říct, ale nerozuměl jsem. To je ovšem ve vzpřímené poloze na TA. Pokud jsem se schoval na VFR za štítek, kdy mi okolní proudění odvádělo plexi, slyšel jsem i kolem 170 celkem srozumitelně, i když opět sada pracovala s maximální hlasitostí. Spolujezdkyně mi rozuměla i ve dvěstě, ale já ji vůbec. Zde bych chtěl upozornit na to, že jsem měl vždy sluchátko asi 2cm od ucha a někdy za slabým polstrováním. Je možné, že kdybych sluchátko dokázal dát přímo na ucho, byly by výsledky lepší. Ale zas na druhou stranu, o čem chcete „kecat“, když to pálíte přes dvě kila?


Slyšitelnost u otevřené přilby díky větrnému filtru v mikrofonu je opět do stovky na vysoké úrovni. Ve 130ti jsem rozuměl jen části slov a nad 150 jsem jen věděl, že se mi spolujezdec snaží něco říct. On mě slyšel a snad i dobře rozuměl, ale já jemu nerozuměl skoro vůbec. Navíc se mi stalo, že při 170tce se mi ohnul držák mikrofonu pod bradu a musel jsem ho rovnat.

Spojení


Spojení s mobilem nebo spolujezdcem je perfektní, stačí sadu jen před jízdou pár stisky tlačítek „napárovat“ na daný komunikační kanál a BT sada přejde do komunikačního stavu, kdy ji můžete pouhým hlasem probrat z letargie a povídat si se spolujezdcem.
Horší je to pokud komunikujete se spolujezdcem a do toho vám někdo zavolá. Pokud nemáte na mobilu nastaveny vibrace a nemáte ho umístěn na těle, prostě hovor propásnete. BT sada nijak nedá vědět, že se na vás někdo „dobývá“. Pokud zaregistrujete vibrace, stačí jedním stiskem přerušit komunikaci s druhou sadou a dalším stiskem přijmout hovor. Zde bych chtěl upozornit, že opět musíte mít před jízdou telefon napárován s BT sadou. Jinak to prostě nefunguje. BT sada podporuje až čtyři různé telefony. S Nokií 6230i nebyl sebemenší problém.
Zkoušel jsem i komunikaci s navigací, ale neustále hlášené změny směru od navigátora mě spíše vadily, než že bych je nějak ocenil. Ale to je spíš dáno tím, že jsem to testoval na známé trase, a nevěnoval tomu tolik pozornosti. Zas je tu ten lehký problém, že pokud na sebe necháte mluvit navigaci, nemůžete použít zároveň telefon nebo komunikovat se spolujezdcem.
Spojení s druhou sadou, ale na jiném stroji, je opravdu dobré do 100m, což si myslím, že je dostatečný odstup pro vyjížďku cca 10ti motorek, kdy první i poslední má tuto sadu a jízda je skoro pod plnou „kontrolou“. Kolem 150ti metrů se komunikace začíná lehce vytrácet a nad 200 m už jen občas rozumíte co druhý člověk chce říct, ale spíše to jen tušíte. Podle mých zkušeností je to také tím, jak se jede rychle a hlavně, jak je daná BT sada nabita. Pokud je už baterka na konci s dechem, po odpojení např. při překročení 200 m se nespojí, pokud opět nedosáhnete alespoň 100 a méně metrů.
Samozřejmě, že se zde projeví i vliv okolí, jako např. zastavěnost ve městech nebo blízkost vysílačů nebo pokud se pohybujete pod trolejemi tramvají.


Montáž


Montáž je velmi snadná na jakýkoli typ přilby. Sluchátko má propojovací kablík tak akorát, jen bych ocenil trochu delší držák mikrofonu, vždy jsem ho měl spíše na straně, něž přímo před ústy a sem tam jsem o něj zavadil rty při mluvení, i když nemám kušnu jako Mick Jagger. Velmi rychlá montáž při použití lepící pásky s přesným tvarem dodávané výrobcem je ode mne netestované, ale určitě se najde někdo, kdo ho použije.
Sluchátko se samozřejmě snažte dostat co nejvíce k uchu, ale zas ne tak, aby vás tlačilo, protože při delší cestě je to nepříjemné, jako jakákoli jiná věc - třeba srolované uši. A mikrofon umístěte co nejvíce k ústům.


Výdrž


Provoz na tak malé zařízení je velmi dobrý. V pohotovostním režimu mi vydržela sada i 14 dní a pak jsem skoro 3x po 10ti minutách telefonoval. Možná by to bylo více, ale to mi zase tak krátký časový úsek nedovolil zkusit.
Nejdéle jsem ji používal v jednom kuse na cestě z Hradce Králové do Brandýsa, v ukrutné zimě, a to jsem mluvil asi hodinu. Pak mi došla baterka u telefonu. V komunikaci s druhou sadou to bylo jednu sobotu a neděli na malém výletě a spolujezdkyně zrovna se mnou tlachala o všem možném, jen kvůli vyzkoušení. Takže údajům (viz předchozí článek), které uvádí výrobce, se dá i věřit. Nabíjení sady trvá cca hodinu, někdy i o málo více. Nabitou sadu signalizuje zelená dioda.

Další poznatky


Při zapůjčení kamarádovi se mu stalo, že i na více než 250m zaznamenal slušný zvukový přenos. Ovšem za zatáčkou již neslyšel, co jsem mu říkal dál, a to byl jen cca 90m za mnou (odhad vzdálenosti probíhal jak vizuálně, tak podle toho, kolik bylo mezi námi sloupů s veřejným osvětlením ty jsou u nás asi 30m od sebe).

Závěr


Opravdu mi tato sada prodávaná firmou Recall udělala radost, protože pozvedá komunikaci na motocyklu na daleko vyšší úroveň, než například běžné PMR vysílačky, i když ty jsou zase o delší vzdálenosti. Další informace získáte na adrese www.supertooth.cz

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Petr Szabó - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Související firma
  • Recall

    Společnost RECALL s.r.o. byla založena v r. 2001. Posláním společnosti je od počátku distribuce příslušenství pro mobilní telefony, které se postupně rozšiřuje o příslušenství pro motorkáře, resp. o produkty značky INTERPHONE CELLULAR LINE. V nabídce INTERPHONE jsou zejména kvalitní bleutooth handsf...



TOPlist