europ_asistance_2024



5 let a 80 tisíc kilometrů s přilbou Schuberth C3

Na podzim roku 2009 jsem si poprvé natáhnul na kokos vyvoněnou Šubrtku. Tehdejší model C3 se pyšnil přídomkem „nejtišší“ , stejně jako se pyšní její nástupce, nynější C3 Pro. Důvodem ke koupi byl prostý fakt, že jsem se onehdy trápil s hlučnými přilbami a chtěl jsem si užít více jízdní pohody.

Kapitoly článku

Jak je známo, C3 nijak extra nevyniká co se týče bezpečnosti. V nárazových testech SHARP obdržela hvězdičkovou srážku za horší ochranu v případě nárazu z boku. Je to daň za „výklopku“, stejně jako za nižší tlušťku vnitřní vystýlky, kvůli snadné instalaci sluchátek intercomu. V ostatních parametrech obstála na výbornou a i celková stavba se i po letech ukázala být velmi robustní a člověkuodolná.

Nějaké to povídání o C3 jsem napsal ve svém historickém článku z roku 2010, kde si můžete přečíst o historii vývoje této přilby a něco o historii celé firmy Schuberth.
Nechci v článku řešit míru bezpečnosti. Neproběhl žádný náraz, který by mi vykouzlil před očima tolik hvězdiček, abych je mohl dávat do kontrastu s SHARP testem. Proto je po nějakých šesti letech přilba stále netknutá, lidově řečeno „nebořená“ a lze ověřit kvalitu konstrukce bez ohledu na její jakékoliv předchozí poškození.
Jako jediný náhradní díl za celou dobu používání bylo nakoupeno náhradní plexi s originálním přeinstalovaným pinlockem a jednou proběhla oprava vysouvání vnitřního plexi. Vyjdu analogicky ze svého předchozího článku, s ohledem na dlouhodobý test.

Marketing a realita

Je třeba říct, že Schuberth má svůj marketing zmáknutý vážně dobře. Do jisté míry analogicky s Apple. Mít na hlavě Šubrtku je v mnoha kruzích společenský dress-code a konjunkce s BMW společně s vlaječkou Made in Germany má svůj dosah po celé evropě. Marketing Schuberthu navíc přesahuje i k dalším motorkářům, takže projet Alpy a Dolomity – dnes tam uvidíte 2x více Šubrtek, než BMW GS.

Faktem je to, že jakkoliv bez újmy hlavou neprorazíte zeď jako animovaný James Bond, Schuberth plní všechno co sliboval. Je tichá, pohodlná, relativně lehká.

Jak se testovalo

Největší díl testování proběhlo na Moto Guzzi Stelvio 1200NTX. Asi 15tis km na Yamaze TDM 900, 3tis. na Moto Guzzi V35TT, 2tis. km na BMW R1200GSW, 2tis. km na BMW R1200GS. Porůznu pak mnoho testovacích krátkých stintů kolem 500km na různých motorkách od naháčů až po největší cendura.

Hmotnost

C3 rozhodně není nejlehčí přilbou. Na druhou stranu, na to že se jedná o vyklápěčku, rozhodně nepatří mezi nějak zvlášť těžké. Párkrát jsem jezdil s vyklápěčkou Shark Evoline a dát si na hlavu nazpátek Šubrtku – to je jak když se člověk vznáší.
A nejedná se čistě o hmotnost, ale také o směrovou stabilitu. Tady je C3 skvělá. Přilba vede tam, kam se otočí hlava, bez jakéhokoliv náznaku odporu, chvění nebo turbulencí. I proto výborně maskuje svou mírně vyšší hmotnost, lépe než některé modely jiných výrobců.

Hlučnost

C3 je opravdu velmi příjemně tichá. Není to ovšem jen aerodynamický klid, kterým si vás bude hýčkat. Ve výchozím nastavení po koupi helma disponuje poměrně velkými prostory pro uši. Přesněji tedy pro uši a sluchátka interkomu. Tento prosto je natolik veliký, že se dá u Schubertha koupit dodatečná vystýlka, která se vloží namísto sluchátek. Pak je přilba ještě tišší. Stojí cca 200 korun. Utlumené jsou i všechny funkční prvky. Záklopky ventilace, flip slunečního visoru, nebo zavírání – všechno je příjemně měkké, bez jakýchkoliv tvrdých dorazů na tvrdé plasty. Nedávno jsem testoval přilbu AGV K-3 SV a tam bylo vše jinak. Jakkoliv byla AGV aerodynamicky poměrně tichá, na C3 neměla „ani náhodou“. Její největší problém byl, že dorazy plexi, dorazy ventilace a ovládání sluneční clony byly tak strašně hlučné, že měl člověk vždy pocit jako by ho někdo klepnul do kokosu kladívkem, kdykoliv se snažil něco přecvaknout. U Šubrtky je všechno měkounce tiché.

Tichosti obtékání vzduchu napomáhají drobné výstupky na horní hraně plexi, které mají za úkol „učesat“ proud vzduchu. Za odtokovou hranou plexiskla se poté nedělají turbulence, které by pak rezonovaly po povrchu přilby. Jednotlivé učesané proudy vzduchu pak mají také vyšší frekvenci (jsou menší) a samy o sobě mají nižší akustický tlak a tudíž i nižší úroveň hluku.

Hledí a zamlžování

Překvapivě, hledí toho dost vydrží. Zejména takové ty drobné oděrky – ty se Schuberthu dost vyhýbají. V případě čiré varianty. V případě iridiového plexi je napařená odrazová vrstva o dost měkčí a tam je snadné plexisklo poťukat odlétávajícími kamínky. Za život přilby bylo jen jednou vyměněno plexisklo. Původní plexi bylo nepěkně škrábnuto letícím kamenem, který se vydal na svobodu ze zajetí sklápěčky přede mnou jedoucího nákladního auta. Popravdě, byla to rána, že se mi plexi prohnulo skoro až na nos a myslel jsem že skončím jak Massa. Takže vydrží i hrubší zásahy, což je jen dobře. Je tvrdé, ovšem houževnaté.

Zamlžování se nekoná. Po obvodu pinlocku je oroseno, hledí jako takové je ovšem zcela čiré. S odstupem času bych uvítal větší viditelný úhel -rozsah plexi směrem nahoru. Při zalehnutí na nádrž a rychlé jízdě na naháči si člověk musí lámat hlavu dost za krkem, aby měl dobrý výhled vpřed. Ovšem – není to sportovní přilba ale cestovní, bez výraznějších sportovních ambic. Pak se to dá tolerovat jako vlastnost, nikoliv závadu.

Větrání

Tady vidím největší rezervy, kde by mohl Schuberth něco vylepšit. Novější model C3 Pro má větrání o něco lepší, ovšem ne o mnoho. Tento problém je stigma všech výrobců, protože se ladí větrání vždy na nahaté motorce. Potud je vše naprosto v pořádku. Ovšem v momentě kdy si sednete na pohodlné veliké cenduro s kvalitním plexisklem, najednou se nekoná projektované proudění vzduchu a přilba prostě větrá málo. Můžete dělat co chcete, ale v letních horkých dnech je v přilbě dost teplo.

Právě proto nemálo BMW GS Fahrers jezdí s helmou otevřenou. Je to jediný rozumný způsob jak se vyvětrat. Schuberth by měl podle mě dát možnost výběru variant nádechů větrání. Standardní pro naháče, oversized pro cendura.
Stejně tak nejsem spokojený s nádechem ventilace na bradě. Na naháči opět super. Na cenduru s velkým plexi se dostává část drobných turbulencí po hledí směrem dolů k nádechu ventilace a způsobuje na hraně ventilace hluk. Pomáhá ji zavřít – pak je ovšem zase omezen přísun čerstvého vzduchu.

Jak se projevil zub času a závady během let

Na přilbě toho není moc vidět. Když pominu, že přibyl interkom Interphone, potom jediná viditelná „závada“ na přilbě je vystouplé lepidlo, které lepí polepy. Polepy jsou poté uzavřeny bezbarvým lakem. Ve stavu nové přilby byla krásně černo-šedo-bílá, nyní je spíše černo-žluto bílá. Esteticky to není žádná hitparáda, ovšem na funkci živočicháře to nemá žádný vliv. Navíc proces vystoupání lepidla je velmi plíživý, takže to není nic, co by vás šokovalo, že to tam jeden den není a druhý je. Tato „závada“ je bohužel vlastní všem C3 v této barevné kombinaci, protože jsem viděl již nejednu, která na tom byla stejně jako ta moje.

Na přilbě jsou dále viditelné další drobné artefakty zubu času. Na pravé straně interiéru zmizel reklamní nápis Schuberth, cvočky držící lícnice dostaly dobovou patinu a zadní odrazové trojúhelníky na zadní spodní části přilby se odřely o límec motobundy. Jinak není na přilbě nijak vidět, že je již letitá. Všechno drží, lícuje a funguje.

Přilba si prošla ovšem i reklamací. V druhém roce provozu se ulomilo vnitřní plexi na levé straně a odmítalo se nechat zasunoutPutovala do autorizovaného servisu, kde ji opravili a za 4 dny jsem ji měl zase doma. Přístup servisu byl zcela příkladný. Vše proběhlo rychle a dostalo se mi i telefonátu, kde se mi omluvili za závadu a informovali mě, že přilbu již zasílají opravenou zpět.

Velikost přilby

Mám velikost M. To znamená, že menší velikost skořepiny ze dvou možných. Tohle mě na ní baví – je malá. Mám zadní kufr 46 litrů a vejdou se do něj pohodlně dvě přilby „na stojáka“. Občas vyjedu s batůžkem, který má Shark S900. Velikost S a přitom je oproti C3 obrovská. Nacpat C3 + S900 do 46litrového kufru znamená sundat oba intercomy a S900 vměstnat vedle C3 na bok, aby se kufr dal vůbec zavřít.

Interiér přilby

Záleží jak je ten rok teplo, ale zhruba 2x do roka přilbu rozeberu a interiér vyperu. Konstrukční materiály jsou na skvělé úrovni, protože během těch necelých 6-ti let jsem ji tedy měl odhadem 12x rozebranou a vypranou. Rozhodně nechci tvrdit, že je interiér jako nový, ale po těch letech je stále pevný, veškeré cvočky jsou na svých místech, nic neprasklo a všechno drží. Na lícnicích cítím, že jsou již trochu měkčí, než když byla přilba nová, protože jsem se tehdy dost kousal do tváří zevnitř.

Dnes se již kousnu jen výjimečně a že bych nějak zhubnul – to si nemyslím :o). A i kdyby po letech lícnice nějak extra povolily, dají se snadno koupit nové. I když nejsou nejlevnější – pár stojí cca 1800 korun.
Co se náhradních dílů týče, fajn je že i po letech je k dispozici jejich veškerá škála. Až k poslednímu šroubku.

Život po životě

Schuberth C3 má již svého nástupce. Je to C3 Pro, která je zase o kus lepší. Stará C3 ovšem nepatří do starého železa. Na veletrhu EICMA 2015 v italském Miláně představil Schuberth nový model E1 – model právě pro cestovní endura s plexisklem. Větší kapacity větrání, jak na bradě, tak na čele usnadní rozhodování, zda koupit či ne. Technický základ E1 je ovšem v C3 první generace.

Jakkoliv má E1 jiné větrání, systém ukotvení kšiltu a revidovanou skořepinu, přední výklopná část zůstala stejná. Podle zástupce na stánku Schubertha by pak mělo stačit koupit v náhradních dílech kšilt, nové plexi a set mechaniky plexi (měl by stát cca 700 korun) a je možné udělat z C3 téměř nový model E1. Pro stávající majitele C3 se pak zřejmě otevře nová možnost udělat alespoň vizuální refresh.

Nekončící pohoda

Schuberth C3 má již svého nástupce. Je to C3 Pro, která je zase o kus lepší. V mnoha ohledech vylepšili předchůdce. Výrazně snížili hlučnost o další 2 decibely, kdy je potřeba vzít v úvahu, že každé 3dB akustického tlaku znamenají prakticky hlučnost +50%. 2dB dolů je veliký posun. Lepší větrání, lepší směrová stabilita ve vysokých rychlostech, lepší systém zapínání a integrované antény interimu a v neposlední řadě ještě zvýšili bezpečnost při nárazu na oblast čela.
Koupit nyní C3 Pro nebo E1 – to není koupě pouhé přilby. To je investice do kvality, která vám vydrží desetitisíce kilometrů. Stará C3 je toho důkazem. Kvalita materiálů a zpracování je zcela příkladná a i po mnoha najetých kilometrech není jediný argument pro její výměnu.

Informace o redaktorovi

Dušan Hájek (Odebírat články autora) - Výška spolupracovníka: 172 cm

Klady a zápory

+ dílenské zpracování
+ materiály vydrží opakovanou demontáž a montáž
+ komfort a tichost
+ sluneční clona
+ aktuálně stojí 7500 korun


- málo větrá na cenduru s plexi
- ceny náhradních dílů a plexiskla


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (38x):


TOPlist