Okolo Španielska 1/3

Německo Francie Španělsko Portugalsko Švýcarsko Západní cíp Evropy

Je zimný večer, motorka v garáži a ja doma. S maželkou a 5 dňovou dcérkou si pozeráme fotky z ciest. V myšlienkach sa vraciam a rozhodol som sa podeliť sa s vami o našu cestu okolo západného cípu Európy.

Je štvrtok, počet nadrobených hodín už dávno prekročil medzu únosnosti, v robote cítim mravenčenie v chodidlách, všetko pripravujem preto aby som dnes mohol predčasne odísť. Po rýchlom obede prichádzam s naloženou motorkou pred prízemný byt vo Frankfurtskom Rödelheime. Moja priateľka Lenka ma vyzerá z okna, pozamyká byt a v snahe vyhnúť sa piatkovej premávke v Nemecku vyrážame na hlavnú dovolenku roku 2015.

Našim cieľom je prejsť okolo celého Španielska za 18 dní. Zo skúseností z motocestovania si záväzné plány nerobíme. Vytýčil som raz za 3 až 5 dní vždy nejaké mesto v okolí ktorého sa budeme nachádzať. Aby sme prípadnému sklzu vedeli predísť včas nejakou skratkou.

Prvou etapou je 1300km tak neobľúbený diaľničný presun sponad Mohanu až za Bordeaux. Piatok poobede teda vyrážame na rozpálenú diaľnicu. Dnes budeme spať vo Francúzsku. Po 300km sa nám zvečerieva a my pozorujeme západ slnka pri jazere. Našli sme len nestrážený kemp pre karavany. Tabuľa s nápisom osoba+noc = 5€ teda platí asi len pre nich pretože vyberač poplatkov sa ku nám ani nepriblížil. Ráno nasadáme na motorku a pokračujeme diaľničnou eskapádou, tempo 120 celý deň. Teplota okolia presahuje 30°C, jedinými zastávkami sú nám benzínové pumpy a mýtnice. Francúzsko som už na motorke navštívil len nikdy som tu nevyužil diaľnice, preto prekvapivo zisťujem, že na diaľničných poplatkoch míňam viac ako za benzín. Príšernú diaľničnú nudu si skracujeme sledovaním ŠPZ, Česko a Slovensko po 2 body za osobné auto a jeden za kamión. Končíme deň krátko pred deviatou večer v malej dedinke tesne pri Atlantickom oceáne, počet bodov 6 ku 8, Lenka vyhrala. Opäť náhodou ale veľmi rýchlo objavujeme malý hotel s dvomi hviezdičkami, cenovka 30€ za osobu je viac ako prívetivá v týchto končinách.

Po francúzskych nevídatných raňajkách sme sa vydali už konečne mimo hlavné ťahy, malými cestičkami na pobrežie a do Pyrenejí. Po diaľničnom presune asi oceníte všetko čo vyzerá inak ako krajnica diaľnice, mýtnica alebo benzínka. Ešte jedna malá zastávka pri oceáne aby sme sa schladili. Teda schladili sme sa hneď ako sme prišli na dohľad vody. Od oceánu dujú úplne iné vetry kedy dva kilometre od pobrežia si myslím že sa asi uvaríme, 200 metrov od pobrežia už sa nám kúpať nechce kvôli zime.

Pomaly stúpame do hôr tými najmenšími cestami. Mapa od Mischelinu obsahuje všetky dôležité informácie, najprv som si myslel že má pre naše účely malé rozlíšenie, to som však opomenul skutočnú veľkosť Španielska. Trasy vyhliadkové sú značené červenou a názvy miest s kultúrnymi pamiatkami sú v rámčeku. Zelené kopce s nízkym trávnatým porastom v rozprávkovom svetle, celú scenériu začne po chvíli narúšať hrôzostrašný rachot. Y-zvod mi praskol v mieste zvaru, nuž prvá porucha je tu. Takto si pamätám dnešný deň, ktorý sme zakončili v kempe s tromi hviezdičkami a po večeri opravujem závadu plechovkou z tuniaka. Krátko pred siedmou večer už máme postavený stan a prach z cesty sme zmyli v kempovom bazéne.

Prechádzka po dedinke Erratzu v Španielskom Euskal Herbia nás až tak úplne neprekvapuje slávnosťou na oddelenie sa od Španielska alebo od provincie Navarra alebo vlastne nevieme od koho sa to chcú deliť, isté je len to, že tí, čo sa oddeliť chceli tancovali, pili a zabávali sa a tí čo sa oddeliť nechceli si na svoje historické domy povesili zástavy s preškrtnutými nožnicami.

Patrí sa nám tento večer nejako oslavne zakončiť, obaja sme prvý krát v živote v Španielsku, a tak nakupujem v kempingovom obchodíku miestny alkohol. Pôvodne som si pýtal víno, pani za pultom mi ponúkala nejaké predražené vína bohvieodkiaľ, na čo som jej rázne povedal že chcem produkt Španielsky, najlepšie miestny. V tom vytiahla z pod pultu neoznačenú litrovú fľašku so zátkou z korku nelisovaného. Povedala, že je to miestny produkt a nie celkom víno. Nie celkom víno bolo teda ako už možno tušíte pravý cider. Po otvorení sa nič výrazné nedeje, ale živá kultúra začína pracovať po naliatí do pohára z výšky, čím vyššie lejete, tým lepší buket. V Španielsku sú dokonca súťaže o liatí Cideru z čo najväčšej výšky z rúk. Neviem ako sa určuje víťaz, ale možno o to napokon ani nejde, ako na motodovolenke, tiež nikdy nejde o cieľ, len cestu.

Náš každodenný ranný rituál zo šiestich jednoduchých krokov – ranná hygiena, raňajky, vymyslieť trasu, vypiť čaj, zbaliť motorku, obliecť sa a vyraziť - začína niekedy dnes ráno. Camino de Santiago je cesta tiahnúca sa od ktoréhokoľvek miesta na zemi končiaca v meste Santiago de Compostela. Najfrekventovanejšia a najznámejšia trasa je práve severným pobrežím Španielska. Sme v Baskitsku, kolorit krajiny sa veľmi nemení, stále sa nachádzame v hornatej časti príjemných 25°C.

Hustota kempov je vďaka púti do Santiaga, ktorú križujeme už celým severom, skutočne veľká. Ceny kempov sú v rozmedzí 13-16€ pre dvoch ľudí jednu motorku a stan. Pri meste Bilbao

opäť prichádzame do styku s oceánom. Miestne útesy sú veľmi fotogenické a cesta lemuje pobrežie. Dnes navštívime dve provincie Kantábria a Kastília-León. Zavčasu opakujeme známy rituál a krátko na to sa o slovo hlási opäť ulomený zvod výfuku. Je pondelok a tak treba motorku opraviť poriadne. K tomu sme zjedli konzervu cestovín, v tej dobe už poslednú rýchlu stravu z Nemeckých zásob. V miestnom servise smerom opäť do vnútrozemia k pohoriu Picos de Europa kupujem ku konzerve aj sťahovacie pásky. Oprava dopadla nad očakávania a napokon som s takto opraveným výfukom aj celú sezónu 2015 dojazdil. Z okolitých kopcov na úpätí legendárneho pohoria vidíme prevaľujúce sa oblaky a pripravujeme sa na to, že dnes asi zmokneme. Síce sme nezmokli, aj keď teplota vo vyššie položených lesoch pri priehrade Embalse del Ebro dosahovala zhruba 15°C vlhkosť bola maximálna, a tak aj bez dažďa sme boli celí mokrí. Kemp pri tomto jazere neobsahoval ani jedného návštevníka a tak nám správca povedal že ak chceme ubytuje nás v chatke pre 6 osôb a budeme tam sami. Cenový rozdiel oproti stanu bol 2€ a úprimne povedané, v tej situácii by som bral všetkými piatimi aj keby to bolo 2x viac. Večeriame v miestnej malej krčmičke a ceny ako doma, Španielsko nás prekvapuje každým dňom.