Slovinsko - Triglav 2011

Počasí v České republice není letos nijak příznivé, takže proč nevyužít pár dní volna a vyrazit se podívat opět tam, kde je krásně. Do Alp. Při pohledu do Alpských průvodců a do mapy nás až tak nic neláká, dokud mi nesjedou oči na Slovinsko a Triglavský národní park. Po prohlídce pár fotek z tohoto místa je rozhodnuto. Jedeme tam!

Den 1 - pátek 5.8.2011 (Domov – Kranjska Gora – 522,0 km)

Ranní počasí nás nijak nepřekvapuje. Dalo se čekat, že nebude hezky. Je mlha, ale naštěstí aspoň 18°C. Navlékáme si do oblečení i termovložky a žádná mlha nás nemůže zastavit. Jedeme směr hraniční přechod Hnanice-Retz. Po cestě v Rakousku se již vyjasňuje a teplota stoupá. Kolem 10. hodiny už vytahujeme termovložky, venku už je příjemně. Ve městě Krems začíná být cesta konečně zajímavější. Po naší pravici se linou nekonečné vinice a po levém boku protéká Dunaj. Ne nadarmo je cesta značené jako „Romantikstraße“. Ve městě Ybbs a. d. D. opouštíme břeh Dunaje a míříme, pro nás známou cestou (jezdíme sem lyžovat), do horské oblasti „Ötscher“.

Cesta Rakouskem
Po cestě potkáváme spoustu motorkářů a není se čemu divit. Cesty jsou kvalitní a okolí nádherné. Ve městě Villach je již silný provoz a hned za městem začíná silnice stoupat, na což nás upozorňuje cedule „nebezpečné stoupáni 18%“. Těsně před samotnými hranicemi do Slovinska stojí po levé straně tank.
Na Slovinské straně pro změnu klesáme (opět 18%) a začíná pršet. Naštěstí je to do dnešního cíle jen kousek. Ve městě Kranjska Gora zkoušíme najít nějaké ubytování. Přestává pršet a můžeme tak absolvovat kolečko ve shánění levného ubytování. Je tu spousta turistů a ceny jsou různé. Nejdražší, co nám bylo nabídnuto, bylo 70,- eu za pokoj, což teda nechápeme, kdo to dá. Asi po hodině bereme Apartmán za 35,- eu na noc. Po rychlé večeři (instantní těstoviny) se jdeme projít po okolí.

Kranjska Gora

Den 2 - sobota 6.8.2011 (Kranjska Gora – Krnica – 355,4 km)

S východem slunce začíná paní domácí kokrhat kohout a nedá si pokoj celou dobu než vstaneme. Ráno je pod mrakem, bereme opět termovložky, naštěstí ale neprší. Odjíždíme kolem 8:45 směrem Bovec. Okolí je opravdu překrásné, cesty jsou horší, rozbité a v serpentynách (bylo jich celkem 50) jsou dlažební kostky.
cesta Triglavským národním parkem
Po cestě nám začíná lehce pršet a prší celé dopoledne. Naštěstí s přestávkama a to zrovna když mi zastavujeme. :-) Cesta se lemuje kolem řeky Soči. Potkáváme zde spoustu motorkářů, ale mnohem více kanoistů. Přes řeku vedou převážně dřevěné mosty, některé se už rozpadají, po některých už zbylo pouze ocelové lano. Několikrát zastavujeme a jdeme se na tu krásu podívat.

řeka Soča
Na rozcestí jedeme směrem „Fort Kluže“.
Po její prohlídce se vracíme zpět na rozcestí a pokračujeme dál přes Bovec, Tolmin a Most na Soči, kde zastavujeme na menší občerstvení. Voda je tam překvapivě špinavá. U samotného mostu je skokanský můstek a to pěkně vysoký. Hloubka řeky na to vůbec nevypadá.
Pokračuje dál a cestu si užíváme. Asfalt je už kvalitní a ty zatáčky... Před městem Nova Gorica zastavujeme a fotíme si hráz a most. Mosty jsou tam dva za sebou, my vidíme jen jeden, druhý je vidět až po něm skoro jedeme.
V obci Ajdovščina měníme směr a stáčíme se opět směrem do národního parku Triglav. Za obcí Lokavec najednou zmizí asfalt a objeví se až po cca 2km. V lese nacházíme pěkné místečko a tak si konečně dáváme oběd. Po občerstvení pokračujeme po cestě dál směr Lokve a netušíme, že cesta opět zmizí. Tentokrát jedeme po šotolině více jak 3km. V obci Čepovan nám mění plány cedule „Konec Asfalti“ a tak se kousek vracíme a pokračujeme jinou cestou zpět do Nova Gorica a dál již známou cestou. Před obcí Kanal si na benzince dopřáváme menší odpočinek a občerstvení v podobě zmrzliny. Už je pěkný vedro.
Směřujeme dál na Bohinjske jezero přes Bača, Koritnica, Podbrdo. Cesta se zhoršuje a tak doufáme, že nás opět nepřekvapí nějaká šotolina. V obci Petrovo Brdo odbočujeme na Bohinjske jezero a ve stoupačkách potkáváme asi 10 Gold Wingů.
Krásné okolí po cestě na Bohinjské jezero
Po příjezdu k Bohinjskému jezeru je nám jasné, že tady ubytování neseženeme. Je tu víc než plno, což nás neláká. Ubytování nenacházíme ani v okolních vesničkách. Později se od jedné majitelky dovídáme, proč. Dnes jim začali prázdniny. Pokračujeme tedy dál směrem na Bled. Štěstí nám přeje až těsně před obcí Krnica. Malý penzionek u silnice, pokoj za 40 eu,-.

Den 3 - 7.8.2011 neděle (Krnica – Terz – 388,4 km)

Spalo se dobře. Ráno je konečně krásně a tak jedeme tentokrát bez termovložek. Domácí (celá rodinka) se s námi přišli rozloučit. Dokonce k námi zakoupenému medu nám dávají druhou sklenku zdarma.
Cesta vede kolem jezera Bled, který si jen tak objíždíme. Známe ho z dovolené v roce 2008. Nic se tu nezměnilo a my pokračujeme dál po horších silnicích. Chceme si ještě užít trochu toho slovinského venkova.
jezero Bled
Z obce Kropa (opravdu krásná vesnice) vede nádherná cesta do vesnice Jamník. Silnice je horší, ale okolí nám to vynahrazuje.
Okolí mezi vesnicemi Kropa a Jamník
V Kranju se dáváme směr Jezersko a dál do Rakouska po nekonečných serpentýnách. Motorkáři tady jezdí sem a tam. Dole se otočí a jedou to znovu a znovu. V Rakousku je to opět krása, potůčky, hory, lesy a kvalitní asfalt.

zpět v Rakousku
Čím víc se přibližujeme k našemu dnešnímu cíli, Eisenerzu, tím víc se zatahuje. Příjíždíme správným směrem a tak hned z kraje po levé straně máme lom, kde se jezdí známé Erzberg Rodeo.

Eisenerz - Erzberg
Ve městě tankujeme a začíná pršet. V dáli to vypadá na pořádný slejvák, ale doufáme, že ještě stihneme najít ubytování. Omyl. Ani ne po 1km musíme zastavit na benzince, slejvák jako blázen. Po cca 30 minutách čekání vidíme, že to hned tak nepřejde a tak na sebe bereme nepromoky a jedeme dál kus zítřejší cesty s úmyslem tomu ujet a někde se ubytovat.
Nezaprší a nezaprší :-D
Okolí je nádherné, škoda, že tak prší. Pokračujeme přes Wildalpen, Mariazell dál a zkoušíme najít levné ubytování. Daří se nám to až ve městě Terz, 40,- eu za noc se snídaní. Obsluha se vůbec nechytá na angličtinu, ale naštěstí se nějak domluvíme. No kdybychom viděli pokoj dřív, asi bchom to nevzali. Záchod a koupelna na chodbě společná pro několik pokojů. Naštěstí jsme tu ale sami. Dáváme si tady pořádnou večeři. Aspoň, že vařit umí výborně. Tu jednu noc nějak přežijeme.

Den 4 - 8.8.2011 pondělí (Terz – domov – 227,3 km)

Ráno vstáváme kolem 7:30 hod. Venku už je od 5 hodin rušno. Neprší, což je dobré zjištění. Ke snídani dostáváme ještě teplé rohlíky, salámy, sýry, med, marmeládu, čokoládu...
Po snídani platíme a vyrážíme pomalu směr domov. Než se trochu zahřeje motor, začíná lehce pršet. Doufáme, že tomu ujedeme. Kape opravdu jen lehce. Asi po 20 km začíná pršet víc a víc a tak zastavujeme na benzince a oblékáme opět nepromoky. Cesta je krásná, škoda toho deště. Ve městě St. Pölten jedeme na Krems a dál už stejnou cestou jako sem. Domů přijíždíme kolem 13 hodiny, celou cestu nám už pršelo.

Celkem jsme najeli 1.494km. Náklady na dvě osoby, jednu motorku, včetně ubytování, cestovního pojištění a jídla cca 7.000,- Kč.