Slovinsko 2013

Den 3., Pátek 21.6.

Váháme, jestli tu nenecháme stan a nepojedeme pojezdit Triglav jen nalehko, s tím, že se večer vrátíme do základního tábora. Ale při pomyšlení jet stejnou cestu dvaktrát, se nám nechce. Nehledě na to, co kdybychom našli nějakej hezčejší kemp. Balíme, platíme, a jedeme s plnou polní…

Po silnici 206 směr Krajnska Gora, přes passo Vršič. Další mazec! Cesta nahoru dobrejch 20 minut. Nechtěl bych to šlapat na kole a smekám klobouk i s parukou před cyklisty, co to tam dávali. Zastávka na vrcholku, pár fotek, koupit nálepku a hou hou dolůůůů. Teda ještě chvilku strpení, než přejde stádo ovcí, které si to v klídečku a pohodičce šine přes cestu.

U nápisu Stará Ruská cesta jsem se pousmál. No po pár set metrech mě smích trochu přešel :) Ty vole tudy snad jezdily ruský tanky. Chvílema asfalt, panely, beton, střídaly kočičí hlavy - povrch vozovky spíš pro endura. Ale moje FJRko sjede všechno…

Stavíme u jezera Jasna, taky moc hezký. Už jsem se chtěl zase koupat, ale při pohledu do vody a spatření asi miliónu malinkejch pulců, mě to koupání nějak přešlo. O autobusu mejch vietnamskejch fanynek, co už chystaly foťáky nemluvě :-)
V Kranjske Gore tankujeme, cena benzínu mě docela zklamala. V Rakousku jsme tankovali levněji. Kde jsou ty časy, kdy jsme s našima Stodvácou jezdili do Itošky přes Slovinsko, kde jsme tankovali plnou, právě kvuli ceně o víc jak 15kč/litr levnější. No nic, valíme dál po silnici 201 podél říčky Sava Dolinka, obci Mojstrana sjíždíme z hlavní a po místní komunikaci nás navigace žene zkratkou směrem na Bled, Bledskému jezeru.
Ze silnice se po chvíli stala silnička, ze silničky cesta, a z cesty se začala stávat spíše cestička. Při míjení cedule „KONEC ASFALTA“ si říkám, tady něco nehraje… Jedeme dál, nás nic nerozhodí. Jedeme max.rychlostí 40km/h po šotolině, lesem, kde paprsky sluníčka prosvítají a nemilostně pálí do očí. Když tu a tam najednou z ničeho nic proti nám kombajn! „Ty vole, co tady s tou krávou děláš“, řvu si v helmě a uhýbám ke kraji, jak jen to jde, že už kufrem sekám kopřivy a brousím lak o svah, kterej je hned vedle. Málem jsem si překousl jazyk a připosral trenky, ale vešli jsme se. Max.rychlost snížena na 20km/h :-) a jedeme (a teď myslím opravdu doslova) vstříc novým dobrodružstvím. Po asi 20km a snad hodinové jízdě přijíždíme zpět na normální silnici.
Příště až mi navi oznámí, že trasa lze propočítat pouze s použitím nezpevněných cest, budu zvažovat další možnosti :-)
Projíždíme Bled, je tu mraky lidí a spousty motorkářů, ale jezero fajn. Stavíme, fotíme, svačíme a smějeme se té offroadové cestě. Jsem neposeda, vyrážíme dál po silničce 209. Náš dnešní cíl je Bohinjské jezero a vodopád Savica. Jezero super, lidí teda taky dost, ale ne tolik, jako v Bledu. Při výstupu k vodopádu jsme se trochu zadejchali, ale taky paráda. Pár fotek, chvíle relaxu se sexy výhledem a schůdek po schůdku dolu. Co dál? Na motorkářích jsem se dočetl o motokempu někde nedaleko, ale co když se nám nebude líbit? Krom toho už jsme byli uvaření a to jezero mě dost svádělo.
Plán je jasnej, zůstaneme, jen se ještě zastavíme nakoupit zásoby. Cestou jsme viděli místní samoobsluhu, tak se pár kiláčků vracíme. Před sámoškou:přistoupí ke mně místní stařík a lámanou Česko-Slovinštinou se dává do řeči. Pochopil jsem, že u nás v Československu byl na vojně a že má naši zemi moc rád. Dále ukázal na motorku a říká: „Dobrá mašina“, tak jsem se zasmál. V tom mne chytil za rameno, ukázal na Káju a říká: „taky dobrá mašina“ :-) Tak jsme mu dali palec hore a rozloučili se. Místní, hlavně staří lidé jsou velmi kamarádští a milí.
Dorážíme do kempu, kde potkáváme čecháčka na luxusní tříkolce s karavanem. Pecka!  Ten se před námi někam schoval, nebo jsme se minuli. Hned vedle něj stanoval Anglický páreček důchodců na GéeSu se sajdkou a s úsměvem na nás mávali.
Stavíme stan, bereme plavky a razíme k vodě. Místní kempaři ve svetrech a vestách na nás nevěřícně koukaj a s takovým pošklebkem kroutí hlavami. No namočili jsme si nohy po kotníky a jasný bylo, že Kája tam nevleze. Tak jsme otevřeli plechovkáče „na kuráž“ a já tam po půlhodinovém rozmejšlení skočil.

Kempíci začali tleskat a ten jejich pošklebek se rázem změnil v úsměv, někteří teda spíš koukali s otevřenou pusou. Ale proč pojedu k jezeru, když se v něm ani nevykoupu?! Po koupeli jedno „točeno pivo“ a na kutě.
Kemp Zlatorog **, 20E/noc (dva lidi, moto, stan) GPS: 46.279291,13.835768

Najeto 170km

Den 4., Sobota 22.6.

Dnes chceme dojet k moři, se zastávkou na Predjamském hradě. Jsem trochu smutnej z toho, že opouštíme hory, ale co, musím taky vyhovět dívčí půlce výpravy a podívat se někam do tepla a k moři.
Vyrážíme přes Bohinjskou Bystrici po hlavní silnici č.909, dále po č.910, krásnou krajinou, kde pouze sedláci obrací a suší seno na zimu, jinak nepotkáte živáčka. Občas zdravícího motorkáře, či cyklistu, anebo „paragána“. Dál si to štrádujeme po č. 403 a kousek za městečkem Zali Log mi navigace přikazuje odbočit vpravo, přes zákaz vjezdu. Stavíme, chvíli váháme a po projetí prvního auta, nejspíš nějakýho místňáka, to plným plynem pereme za ním.
Jedem podél potoka Davča, do kopce, když přijíždíme k dalšímu zákazu. Silnice je ve výstavbě, všude stroje, bagry, buldozery, ale žádní dělníci. No jako u nás :-)
V tom se objevili nějací dva týpci v montérkách a mávají na nás, ať jedeme, že to projedeme. Teda my to tak alespoň chápeme. Tak vzhůru do toho. S každými metry ubývá asfalt a já už jen čekám na onu značku „konec asfalta“. Tady jí asi zapomněli namontovat, sotva po dvou kilometrech asfalt končí, nebo spíš začíná, ale v opačném směru a jedeme po štěrku. Super! Každý, kdo viděl někdy silničáře pokládat asfalt, si umí představit. Nejdříve jemný štěrk, po chvíli šutry, jako na kolejích. FJRko by zasloužilo metál, protože si se vším zatím poradilo. Já radši ani nezastavil, se sevřenou prdelí a vyděšeným výrazem v ksichtu jsem jel dál a dál. No což, dali jsme to! Jen škoda, že jsem neudělal foto, to by mi snad nikdo ani nevěřil. Jak jsem kličkoval mezi bagry a buldozery kamenolomem :-) Vyjeli jsme až na kopec a vynořili se uprostřed nějakého lyžařského areálu, jméno jsem vypustil.
Míříme dál, pro změnu z kopce po silničce č.912 opět podél nějaké říčky, až k „civilizaci“, kde konečně tankujeme do 25-ti litrové nádrže 23,5litru. Uff. Najíždíme na místní „bajkrštráse“ č.102, dále pak č. 621 a hurá, jsme tady.
Vočumujem vstupné a po chvíli přemejšlení konstatujeme, že dovnitř se nám ani nechce, tak fotíme, relaxujeme a po sotva půlhodince odpočinku konstatujeme, že jedeme dále. Zbytek cesty nemá smysl moc popisovat, po č. 409 to masíme, s jednou malou zastávkou na sváču, až do Koperu. Váháme, jestli najdeme ubytování zde, nebo dál v Piranu, či Portoroži. Tam jsem byl jako kluk s rodiči na nouzovku v kempu, když se nám na stodváce cestou do Chorvatska vysypala spojka. Tak s nostalgickou myšlenkou, pomalejším tempem vyrážíme tam. Portorož se nám líbí, hledáme zmiňovaný kemp, stavíme stan a hurá do moře…
Kemp Lucija *** 26E/noc (dva lidi, moto, stan) GPS: 45.501899,13.596659  http://www.camp-lucija.si/si/index.html