Slovensko 2016

Na začátek června máme nahlášenou dovolenou kvůli stěhování. Naštěstí jsme byli natolik chytří, že jsme využili každého volného víkendu už během května. Na stěhování už nám toho moc nezůstalo, proto se rozhodujeme využít 4 dny na malý okruh Slovenskem. Trasu plánujeme v pondělí navečer a v úterý ráno vyrážíme. Není moc co vymýšlet. Chceme navštívit Štrbské Pleso. Podívat se do Údolí smrti a v jeho okolí po vojenských památkách. Navštívit Zemplínskou Šíravu, kde jsem byl na dovolené asi jako 8-letý kluk a přes Nízké Tatry zpět domů.

7.6.2016 úterý (Domov – Štrbské Pleso – 364,6 km):

Nebudeme lámat žádné velké vzdálenostní rekordy, takže si trochu přispíme a z Brna vyrážíme až v 8:30 hod.

Cestu volíme po dálnici až do Holešova. U Vyškova je standardně kolona, ale daří se nám prodírat. Až na pár exemplářů nás všichni v pohodě pouštějí. Na druhou stranu musím, ale říct, že kdyby měla jet sanitka, tak nemá kudy. Řidiči opět nevytvořili mezi sebou volný pruh. Stáli tam, jak je napadlo.

V Bystřici pod Hostýnem dáváme první malou pauzu na uhašení žízně a protažení. Pokračujeme dál cestou směr Makov. V Rožnově pod Radhoštěm navštěvujeme Valašské muzeum v přírodě. Jelikož je docela vedro, volíme jen malý okruh. Opravdu nádhera, tohle přesně máme rádi. Krásnější kostel jsem snad ještě neviděl.

Valašské muzeum v přírodě

Neodoláme a jelikož je už poledne, tak zkusíme místní kyselicu a halušky.

Pěkné zatáčky si užíváme až přes Makovský průsmyk. Silnice se ale pomalu zhoršuje a hlavně přibývá kamionů.

V Žilině stavíme na doplnění tekutin tentokrát i do nádrže Advíka. Nejspíš tu staví novou silnici, takže cesta není moc záživná. Hodně míst je řízeno kyvadlově.

Směřujeme dál, směr Liptovská Mara. Kolem Bešeňové je pěkný výhled na Aqualand.

U Liptovské Mary jsme byli před devíti lety, takže jen pomalu projíždíme a kocháme se krajinou.

V Liptovském Trnovci nám to nedá a na chvilku stavíme a posedíme u vody.

Liptovská Mara

Cesta dál, směr Štrbské pleso, se hodně táhne. V Liptovským Hrádku sjíždíme na silnici číslo 537 a začíná zase příjemný úsek krásnou krajinou. Jak pomalu stoupáme, tak cítíme, že se ochlazuje.

Ubytování jsme si po celou dobu naplánovali předem přes booking.

Na dnešek jsme zvolili Vilu Kosodrevina (50EUR/noc/pokoj).

Přijíždíme sem dříve, než jsme plánovali.Letní sezóna zde ještě nezačala, takže obsluha tady není. Voláme na uvedený telefon a paní dorazí během 30 minut. Mezitím se poohlédneme po okolí. Hned po vyřízení formalit se převlékáme a jdeme se na chvilku projít.

První zastávka je jezero lásky.

Štrbské pleso - jezero lásky

Potom pokračujeme k hornímu jezeru a jelikož už se ozývá hlad, tak zakotvíme v místní restauraci na kus tradiční kuchyně.

Štrbské pleso

8.6.2016 středa (Štrbské Pleso – Kaluža – 312,1 km):

Spalo se parádně. Vstáváme v 7 hodin. Venkovní teploměr ukazuje 7°C. Posnídáme na pokoji čaj a buchtu, navlečeme termovložky a pomalu vyrážíme směr Svidník.

Dáváme si malou zajížďku a jdeme si prohlédnout Belianskou jeskyni. Od parkoviště ke vstupu je to asi 890m a to pěkně do kopečka. Skoro v cíli nemám jinou možnost, než sundat kalhoty a vytáhnout termovložku, jinak bych se upekl. Prohlídka jeskyně trvá cca 1 hodinu.

Dál jedeme po silnici číslo 77. Některé úseky jsou parádní. Už se zase ozývá hlad a tak zastavujeme v jednom motorestu u cesty a dáváme si k obědu "meníčko".

Čím jsme blíže obci Svidník, tím víc začíná provoz houstnout. Opravují se tu zase silnice a doprava je řízená kyvadlově.

Vojenské muzeum nacházíme celkem lehce, přestože není značené. Prohlídka nám trvá jen chvilku. Není toho zde moc k vidění.

Svidník - vojenské muzeum

Následně se chvíli pomotáme v údolí smrti a pokračujeme dál směr Dukla. Cesty se opět opravují, takže hrůza a semafor a semafor a semafor.

Prohlédneme si památník ČS Armádního sboru a jedeme ještě k vyhlídkové věži Dukla. Přijíždíme asi v 16:10 a v 17 hod končí prohlídky. Stíháme to tak tak. Pan průvodce je velice ochotný a vysvětlujeme nám kus historie a radí, kam se máme jet ještě podívat.

Památník ČS Armádního sboru
Vyhlídková věž Dukla

Nakonec, vzhledem k času a vzdálenosti do cíle, vynecháváme prohlídku letadla, bunkru a děl a jedeme na Zemplínskou Šíravu.

Před cílem ještě natankujeme a po ubytování se jdeme projít a navečeřet.

Ubytovaní jsme v hotelu Eurobus hned u vody za 52EUR se snídaní.

Zemplínska Šírava

9.6.2016 čtvrtek (Kaluža – Mýto pod Ďumbierom – 304,9 km):

Budíček dáváme na 7:30 hod. V 8 hod. už sedíme u snídaně. V celém hotelu jsme sami, takže je tu úžasný klid.

Jedeme po hlavním tahu na Prešov a pak na prohlídku Spiškého hradu.

Celou dobu je zataženo, ale naštěstí zatím neprší. Prohlídka stojí za to, je tu krásný výhled. Schody, vedoucí do věže, jsou tak úzké, že máme problém se tam vejít. Na vrchu věže vidíme, že se nějak hodně zatahuje a mraky jdou přímo na nás.

Spišský hrad

Zbytek prohlídky je tak trochu urychlen. Než sejdeme na parkoviště, tak začíná poprchat. V rychlosti startujeme a nasedáme, ale to už prší víc a víc. Naštěstí tomu ujíždíme asi po 5km. Pohled do zpětného zrcátka nás ovšem žene svižně kupředu.

Pokračujeme asi 30km po mokré silnici, pak přichází opět malý asi 5-minutový deštík a pak už nám počasí naštěstí přeje.

Další zastávka je Demänovská ledová jeskyně. Teplota zase stoupla a pěkně jsme se zahřáli výšlapem od parkoviště. Dle obsluhy je to pěšky asi 15 minut a do další prohlídky máme 15 minut, takže naše tempo je vražedné. :-D

Prohlídka byla velice zajímavá a příjemně nás zchladila. Střídají se tu prostory s ledem a s krápníky.

Po prohlídce se kousek cesty vracíme a pokračujeme dál po silnici číslo 72 až do Mýta pod Ďumbiérom, kde máme rezervovaný pokoj v penzionu V Stráni (cena za pokoj se snídani 39 EUR).

Tahle silnice se nám oběma líbila asi nejvíce. Krásná příroda a moc hezké zatáčky.

Mýto pod Ďumbiérom

V penzionu jsme opět sami, takže nevaří. Na večeři jdeme kousek pěšky do místní salaše.

Sotva se vrátíme na pokoj, zatáhne se obloha, hřmí a prší. Ještě že je motorka pod stříškou.

10.6.2016 pátek (Mýto pod Ďumbierom – Domov – 334,8 km):

Spalo se výborně, asi nejlíp za celou cestu. Na stole už máme připravenou královskou snídani. Silnice jsou mokré, ale naštěstí neprší.

Obloha a předpověď počasí ovšem nevěstí nic dobrého, takže se zbytečně nezdržujeme a uháníme směr Banská Bystrica. Pokračujeme po silnici číslo 14, kde si konečně zase užíváme parádních toček.

V Prievidzi na nás padne pár deštivých kapek. Prievidza-Trenčín nuda, další pěkný úsek si užijeme až ve Starém Hrozenkově. Odtud pokračujeme výletně přes Lopeník a Březovou do Nivnice a Uh. Brodu.

Lopeník

V motelu Pepčín dáváme oběd a uháníme směr UH, kde nás stihne opět malý déšť. Potom Buchlovice, Bučovice, Slavkov (opět pár kapek) a Brno.

Za 4 dny jsme najeli 1.316km.

Dovolená nás dva přišla na cca: 9.900,- Kč, včetně všech vstupů a bohatých obědů a večeří.