europ_asistance_2024



Kyjovský Okruh & slovenský Okruh

V září začínají chodit děti zas do školy a zároveň se začíná kazit počasí na motorkaření. Nevím jestli tyhle dva jevy nějak souvisí, ale jedno je jisté: Nečekal jsem než bude pozdě a využil krásného počasí začátku září k asi poslednímu většímu motovýletu roku 2012. 1.&2. 9. se jel Kyjovský okruh – závody na přírodní trati, který jsem se rozhodl vidět. Pak už bylo pokračování na Slovensko logičtější, než na Grossglockner, o kterém jsem také uvažoval. Tam se snad vypravím v sezóně 2013. Tento článek bude tedy trochu sportovní reportáží a trochu (spíš trochu víc) cestopisem. Účastníci: Honda NTV 650 (97) a moje maličkost.

Kapitoly článku

Závody na přírodních tratích jsem nikdy dříve nenavštívil, takže zážitků mám přehršel. Okruh vede po hezké nerozbité silnici, místy centrem Kyjova a dá se po něm jezdit až neuvěřitelně rychle. Obejít pěšky jeho 3100m je fuška. Motorky ho projedou  za minutu a půl, i dříve (podle kategorie, viz dál). Pokud saháte po kalkulačce, nemusíte! Průměrné rychlosti pro jednotlivé kategorii vám o kousek dál spočtu .  Zůčastnil jsem se části závodní neděle. Těšil jsem se na Klasiky (motorky do roku 1972) a nakonec se mi vůbec nelíbily. Dělaly takový hluk (podle mě zbytečný), že žádná nostalgie na mě z toho nedýchla. Prostě veteráni podle mě slouží na kochání se krajinou a na závodění jsou soudobé stroje. Tak to vidím já, ale nemusíte se mnou souhlasit. 

Jednotlivé starty byly často pelmelem kategorií. V klasicích spolu startovaly 175 a 250ccm, potom Kl. 350+500+750ccm. Následovaly už „neklasické“, tedy klidně i nové 125 SP. Další start byl asi tou nejkočkopsovitější směsí. Se 125 GP totiž zároveň startovala skupinka jezdců kategorii Supertwin. Pokud nevíte co to je, jste na tom stejně jako jsem byl já. Moderátor v tlampači nám to vysvětlil: Michal „Indi“ Dokoupil (náš známý jezdec na přírodních tratích), importoval tuhle kategorii do českého prostředí ze zahraničí, kde je často velmi populární. Jezdí v ní sériové a lehce upravené 4T dvouválce do 650ccm (tedy hlavně Suzuki SV650 a Kawasaki ER 6f). Je to tedy kategorie dostupná i méně movitějším jezdcům.  Následovaly supersportovní a superstockové 600, 250CRR a úplně na konec Sidecar. Na „sajdkáry“ jsem už nebyl, ale podle fotek, které jsem na internetu viděl, to musel být hukot. Jediná motorkářká kategorie, která není jen o stroji a jezdci, ale i o vydatné spolupráci toho sebevraha v postraním vozíku, který se v zatáčkách vyklání hlavou až k obrubníkům.

Protože mne samotného zajímalo, jak se v časech a průměrech na kolo kategorie liší, stáhl jsem si výsledkové listiny a hodnoty vítěze každé kategorie vám předkládám v následující tabulce:

Kategorie Vítězný jezdec Průměr na kolo (min:s) Průměr na kolo (km/h)

Klasik 175 Eduard Klímek 1:45,4 105.9
Klasik 250 Jaromír Koudelka 1:34,9 117.6
Klasik 350 Vítězslav Hatan 1:31,8 120.3
Klasik 500 Radek Josefík 1:36,6 115.5
Klasik 750 Petr Kunz 1:31,6 121.8
125 SP Marek Zima 1:33,4 119.5
125 GP Patrik Kolář 1:25,4 130.7
Supertwin David Hanzalík 1:25,3 130.8
600 ccm Oldřich Hanák 1:18,4 142.3
250 CRR Petr Kunz 1:27,4 127.7
Sidecar Charly Suter 1:50,6 100,5

Vidíte, že průměry to nejsou vůbec špatné a silně přesahují v obci (a vlastně i mimo obec) povolené rychlosti. Proč jsou 350ccm klasici rychlejší než 500ccm? Protože 350ccm jsou dvoutakty, vyšší kubatury už asi vždy čtyřtakty; ale přesná pravidla kategorií neznám. Trochu mě překvapily sidecary, myslel jsem, že budou rychlejší – byly to často i litry. Ale když uvážíme kolik toho vezou, asi to tak je v pořádku.

Většina Kyjovanů byla za zpestřený víkend vyloženě vděčna. Posedávali v oknech a na střechách, kde si často instalovali stativy s dalekohledy, kamerami a foťáky. I hospody a dobře situované předzahrádky byly plné. Návštěvníci odjinud takovej komfort rozhodně neměli. Pořadatelé je pilně před každým závodem naháněli do určených koridorů, aby bylo bezpečnosti učiněno za dost. To místní mohli postávat v oknech a dokonce i před svým barákem podél závodní dráhy a když byli za páskou, nikdo jim neřekl ani slovo. Jo, ale lidi sou různý a ne všichni byli takto nadšeni…. Už před konáním závodů v roce  2007 podávala skupina asi 40ti obyvatel Kyjova protesty na hluk, žádaje zrušení podniku. Neuspěli. Letos to vygradovalo k tomu, že pár blbců začlo klást na trať hřebíky. Dost drsná forma protestu nebezpečná nejen pro jezdce ale i diváky a všechny podél trati. Reportér vtipně komentoval: „Takováto věc nemá při zahraničních závodech obdoby, nic takového nepamatuji ani jsem neslyšel, takže i v tomto budeme, my Češi, mít ve světě prvenství“. Také hlásil, že pachatelé jsou známi a právě to řeší Policie. Zajímalo by mne, jaký trest dostali. Doufám, že až zčernali. Ale aby sme nekončili smutně: Kyjovský okruh se vydařil, o závodní neděli snad vůbec nepršelo, nikdo se nebezpečně nevysekal a přijel i Karel Abrahám . Mě osobně se nejvíc líbily 600ti stovky a Supertwiny. Proti Klasikům a 125ccm byl  zvuk těchto strojů přeci jen důstojný…

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz


TOPlist