Jak se cestovalo před půlstoletím aneb Rumunskem na motorce

Vzpomínky mého táty téměř po 50-ti letech – Rumunskem na motorce v době okupace Československa Foto je samozřejmě pouze ilustrativní (omlouvám se neznámému autorovi snímku), ale stroj a konfigurace odpovídá.Tehdy se cestou totiž moc nefotilo...

Jak se cestovalo před půlstoletím aneb Rumunskem na motorce

Kapitoly článku

Jak se cestovalo před 50-ti lety po zemích východního bloku

Jmenuji se Jaroslav Miklík, rok narození 1944 a jsem otec jednoho z uživatelů tohoto webu.

Doba před téměř 50-ti lety nebyla pro mototuristiku nijak zajímavá. Komunikace nebyly kvalitní, dálnice byly jen v západní Evropě, čerpací stanice PHM byly jen ve větších městech, mapy – ty jsme měli jen ze školních atlasů. A vybavení na cestu na motorce  – proti dnešku se nám zdají být tehdejší cesty nikoliv odvážné, ale spíše „drzost“ cestovatelů.  Samozřejmě, něco jako mobily či GPS – o tom jsme ani nesnili. Že by byl na turistických trasách přebytek auto či moto servisů – to jsme při cestách pochopili. Pro jakékoliv cesty autem, či na motorce – to vyžadovalo znalost vozidla a umění si jej kdykoliv sám opravit a to ještě vlastními náhradními díly. Řešit ještě k motorkám „jakýsi“ doprovod autem se zásobami a náhradními díly – to nás samozřejmě nenapadlo. Pro cestu do tehdejší Jugoslavie byl ale nutný „šedý“ pas a pro cestu na západ – velmi složité administrativní procedury. Co je ovšem pravda – protože to bylo jednodušší - tehdy jezdil po Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Polsku a NDR mnohonásobně větší počet našich autoturistů než dnes. Tehdy k pasu stačilo jen celní Prohlášení a potvrzení pro muže o odevzdání vojenské knížky.

Ale přesto……zážitky, které jsme měli – ty stály zato. Průjezd pohořím Munti Appuseni mezi Aradem a Sibiu – absolutně oblast nedotčená turisty, oblast kolem Brašova, Sinaje – nádhera,  přejezd Dunaje trajektem, po mostě či po pontonovém mostě – nesmazatelné zážitky  Nebo cesta z Aradu na „Železná vrata“ či cesta údolím podél  Dunaje na Bukurešť – opět fantastické zážitky

20.července – 4.srpna 1968

Tak jak to všechno vlastně začalo? Bylo-nebylo, dávno tomu ...

Středa 17.7.1968 – kolega Ing Josef E. při diskuzi řekl, že by bylo dobré jet na dovolenou na Vranovskou přehradu, že on by si půjčil motorku od strejdy z Třebíče – že se mám zeptat ředitele Okresní vodohospodářské správy (OVHS) Ing.Petra H. na možnost si půjčit služební motorku na dovolenou. Ředitel souhlasil s tím,  ať si napíšu formálně Žádost o zapůjčení. Napsal jsem „žádám o zapůjčení služebního motocyklu JAWA 250 typ 559 SPZ  ZR1 48-35 k cestě na dovolenou“. Ředitel napsal „souhlasím“ a podepsal mou Žádost. Pepa E. hned „zakontroval“ s tím, že nepojedeme na Vranovskou přehradu, ale až do Maďarska na Balaton. Že s ním pojede Honza S. z Hrbova a ve čtvrtek si vyměníme forinty. Se mnou automaticky jela moje žena Věrka

Čtvrtek 18.7.1968 – ráno jsme si šli vyměnit forinty – ale Pepa E. při výměně bez diskuze řekl – pojedeme do Rumunska a vyměníme si forinty a lei. Každý jsme si vyměnili 200 forintů a  1800 lei (každý pro dvě osoby). Ve vlaku do Velkého Meziříčí Pepa E potkal sestru Honzíka S. slečnu Věrku S. a že by s námi mohla jet se svým přítelem Ing.Mirkem M. z Polničky a že by si vyměnili v pátek forinty a lei. Pepa E. odejel ve čtvrtek odpoledne stopem do Třebíče ke strejdovi si půjčit motorku – JAWA 250 „pérák“ z roku 1954 a bezpečně ji dovezl do Velkého Meziříčí

Pátek 19.7.1968 - Pepa E. přijel v pátek do Žďáru n/S. na vypůjčeném „péráku“, kde si od Zdenka G. na úpravně vody půjčil „držák“ a přívěsný vozík PAV 40. Ing.Mirek M. si v pátek vyměnil forinty a lei a dlouho do noci v Bohdalově dělal „repasi“ své JAWA 175 pro dlouhou cestu.

Sobota 20.7.1968 – před domem Velké Meziříčí (Kolmá 1269) odjezd  v 10:00 BEZ MAPY, bez telefonu – „na blind“: náš syn Jarda 1,5 roku byl převezen k babičce do Havl.Brodu. Jídlo a pití na cestu a na pobyt - co se dalo koupit, lahve „PET“ nebyly, jen skleněné 1litrovky od octa či vína, pocínovaný „ešus“, skládací lihový vařič na pevný líh a plechové hrníčky

Moto č.1 – JAWA 250 typ 559 SPZ ZR1 48-35, přívěs PAV 40 a nosič,  Miklík, Miklíková. Oblečení na cestu – normální, řidič měl oblek „6ti denní“, na nosiči stan „A“ pro 2 osoby s konstrukcí, 2 spacáky, 2 nafuk. matrace a 2 deky, v přívěsu PAV 40 byly věci pro 2 lidi na cestu a pobyt a nějaké náhr.díly na motorku

Moto č.2 – JAWA 250 typ „pérák“ r.výr.1954, SPZ TR????, přívěs PAV 40 a nosič,  Ing.Pepa E.a Honza S. Řidič měl kalhoty manšestráky a zimní bundu, na nosiči stan „A“ pro 2 osoby s konstrukcí, 2 spacáky, 2 nafuk. matrace a 2 deky, v přívěsu PAV 40 byly věci pro 2 lidi na cestu a pobyt

Moto č.3 – JAWA – CZ 175 typ ???   SPZ ZR????,  a nosič,  Ing.Mirek M. a Věrka S. řidič měl kalhoty manšestráky a koženou bundu,  na nosiči stan „A“ pro 2 osoby s konstrukcí, 2 spacáky, 2 nafuk. matrace a 2 deky a dál v kufru Kazeto byly věci pro 2 lidi na cestu a pobyt

Trasa – Velké Meziříčí, Brno, Bratislava, Komárno, Budapest , nocleh ve stanech před Budapeští,  ujeto 370 km

Neděle 21.7.1968 - odjezd asi v 8.oo přes Budapěšť na Solnok,  Půspokladanyi, Debrecen a Rumunsko. Na hranicích jsme poprve uviděli mapu Rumunska a tak jsme se z Oradea vydali  přes pohoří Munti Appuseni, přes města Beius, Dr.Petru Groža, Brad do Alba Julia, Sebes do Sibiu. Noc nás ale přepadla v horách a tak jsme přespali ve stanech, ujeto 310 km

Pondělí  22.7.1968 – odjezd asi v 8.oo na Alba Julia, Sebes do Sibiu., Fagaraš do Brašova a tam za Brašovem ve stanech nocleh ujeto 466 km

Úterý 23.7.1968 – odjezd směr Sinaja, Ploestí, tam směr na Buzau, Slobodzia, Hirsova, trajektem přes Dunaj  a večer, asi ve 22.30 příjezd na Mamaju, ujeto 362 km, celkem z CSSR do RSR 1508 km

Středa 24.7 – středa 31.7.1968 – pobyt na „Mamai“

Čtvrtek 1.8.1968 – odjezd 7.oo – Pepa E. měl problém s karburátorem, vytekla mu skoro celá nádrž za jízdy, po opravě a doplnění  příjezd k Dunaji – trajekt nejel, ale byl vojenský pontonový most v délce cca 1,2 km (asi 100 pontonových člunů, 30cm prkna pro kola osobních automobilů cca 1520 cm od sebe) po obou stranách pontonového mostu motorové čluny vojáků jako dozor a na mostě jen osobní auta !!!. A naše 3 motorky !!! Po velmi pomalé jízdě po 30cm prknu (vlevo voda, vpravo voda, před námi a za námi také voda) jsme se dostali na protější břeh, výjezd byl velmi prudký a horní straně „hrb jak sviňa“, moje motorka se „zhoupla“ a Věra zakřičela „ urvali jsme nosič !!“ Tak jsme všichni zastavili a uviděli, že nosič zavazadel, který byl připevněn k zadnímu držadlu za sedlem je i s držadlem „utržen“. Co dál – Ing.Pepa řekl – Jardo, dej mašinu na stojánek, sedni si, Věra si sedne za tebe – my k Věře přivážeme řemenem celý nosič a Věru přivážeme k tobě. Pak mašinu nastartujeme a i s tebou ji „shodíme“ se stojánku. Stalo se a tak jsme jeli až do Slobodzie, kde jsme našli jakousi dílnu, kde nám ulomené držadlo přivařili a mohli jsme pokračovat dále, nocleh byl před Ploešti – ujeto 287 km

Pátek 2.8.1968 - odjezd asi v 7.30 směr Sinaja, Brašov, Sighisoara, Tirgu Mures, Turda, Cluj-Napoca do  Oradea. Cesta byla dobrá, ale Pepa E.zdržoval, tak jsme se dohodli s Mirkem M. a dali jsme si před  Pepou E. náskok asi 100 km a pak jsme na něj vždy čekali. Nastal ale problém – Pepa E. píchnul přední pneu a neměl rezervní duši, ani lepení a ani pumpičku – tak mu ji půjčili nějací Pražáci s tím, že my na Pepu budeme čekat a tam jim dáme pumpičku z naší motorky, Pepa nás dojel s tím, že každých 0,5km hustil kolo. Já jsem mu půjčil mou reservu a po opravě jsme vyrazili k Oradea. Stany jsme rozbalili navečer někde před Oradeou – ujeto 495 km

Sobota 3.8.1968 - odjezd směr Oradea, Debrecen, Budapěšt, Komárno, Bratislava, nocleh za Blavou, ujeto 503 km

Neděle 4.8.1968 odjezd kolem 8.00, směr Malacky, Brno, Velké Meziříčí. Já jsem jim ujel, ale v Malackách jsem píchnul zadní kolo a protože jsem mou „rezervu“ dal Pepovi, pumpičku jsme dali Pražákům – tak s pomocí Slováků jsem opravil píchlé zadní kolo a kolem 18.oo jsme dojeli do Velkého Meziříčí. Ujeto 220 km, celkem cestou zpět 1505 km

A za 2 týdny tu byli „Rusové“ s dalšími okupačními armádami !

A po roce doma zase myšlenky na cestu do Rumunska - viz. další část cestopisu

9.srpna – 22.srpna 1969

Okupační vojska u nás byla už skoro rok, Ing.Pepa E. byl na vojně, Honza S. pracoval v Brně, Věrka S. měla po svatbě s Ing.Mirkem M. a na cestu (opět) do Rumunska jsme se domluvili. Náš malý Jára (nyní už 2,5 roku) byl zase u babičky v Havl.Brodě

Sobota 9.srpna 1969 – odjezd byl opět z Velkého Meziříčí, výprava byla :

Moto č.1 – JAWA 250 typ 559 SPZ ZR1 48-35, přívěs PAV 40 a nosič,  Já + manželka

Moto č.2 – JAWA 175 typ xxx   SPZ ZR ????,  a nosič,  Ing.Mirek M. a Věrka M. (nyní už provdaná za Ing.Mirka M)

Trasa – Velké Meziříčí, Brno, Bratislava, Komárno, Budapest , nocleh ve stanech za Budapeští,  ujeto 420 km

Neděle 10.srpna 1969 – odjezd 06.30, trasa směr Keckemet, Seged,  Makó, Nadlac,  Arad, Timosoara, Lugoj, Caransebes, Turnu Severin – tam stany, nocleh na „jakémsi“ hřišti. Cestou problém se špatným startováním mé motorky, došel nám benzin a někde mezi Lugoj a Caransebesem tankování ve vesnici u soukromníka (benzin ze sudu bez oleje – ten jsme „vyžebrali“ od jiného Rumuna  Ujeto 490km

Pondělí 11.srpna 1969 – odjezd z Turnu Severin (závada ve startování mé motorky odstraněna) údolím Dunaje po trase Craiova, Alexandria, Bucurešť (tam nás „provedl Bukureští jakýsi Rumun za náklaďákem Bučegi ). Dojezd za Calaraši – tam stany a nocleh u rybníka s rumunskými rybáři, Ujeto 510 km

Úterý 12.srpna 1969 – odjezd asi 07.00 směr Constanta, Mamaia, příjezd na nám známou pláž Mamaja asi v 11.oo, ujeto 190km, celkem ujeto 1610 km

Úterý 12.8 – středa 20.8.1969 plánovaný pobyt, protože jsme museli být v sobotu 23.8.1969 v Havl.Brodě na svatbě strejdy Vaška.

Středa 20.8.1969  M+M nám ale ráno ve středu řekli, že nepojedou a ať zústaneme ještě den a všichni pojedeme až ve čtvrtek. 21.8.

Čtvrtek 21.8.1969 - M+M opět ráno ve čtvrtek řekli, že nepojedou a ať jedeme sami, že oni nepospíchají. Tak jsme sami odejeli asi v 7.30 směr Cerna Voda, Bukurešť, Pitešti, Rimnicu Vilčea, Sebes, Sibiu,  Deva a v lázeňské vesnici Baile Lipova (před Aradem) jsme si postavili stan a přenocovali, ujeto 760 km

Pátek 22.8.1969 – ráno odjezd v 7.00 směr Arad, Nadlac, Makó, Szeged, Budapešť, Mossonmagyárovar, Bratislava, Malacky, Brno, Velké Meziříčí – příjezd do Velkého Meziříčí asi 23.30, motorku jsme nevybalovali, jen na stojan před barákem, unaveni jsme šli hned spát. Ujeto 830 (!) km, celkem ujeto 1590 km

Sobota 23.8.1969 – ráno zatopit v koupelně pod „karmou“, ohřát vodu, vybalit motorku, osprchovat se, něco sníst, obléci se do „svatebního“ nasoukat se do „ 6ti denní kombinézy“ a odjezd do Havl.Brodu na svatbu. Co jsme na zpáteční cestě jedli či co pili – nevím, ale dojeli jsme

Tak to je vše, co si z té doby pamatuji...

Sepsal v roce 2015 Jaroslav  M i k l í k,  miklik zavinac ebzet.cz 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.27
Známkováno: 30x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist