Kréta 2003

Následující den však tato krušná cesta nekončila. Prašná cesta vedla ještě asi dalších 14 kilometrů. Sluníčko pražilo a my zdolávali kamenito-písčitý terén mezi skleníky. V jednu chvíli jsme ve zpětném zrcátku postrádali transalpistu Radka. Hned nám blesklo hlavou, že to určitě položil v poslední zatáčce, která byla opravdu nepříjemná. Taky že jo. Odnesl to nosič kufrů a plast pod sedačkou. Patnáctiminutová oprava stačila, abychom mohli pokračovat dál. Konečně jsme dojeli do normální civilizace, městečka Mirtos. Nakoupili jsme došlé potraviny, pivo a jeli jsme dál. Na pěknou pláž jsme narazili až mezi městem Agia Fotia a Ahli. Osamělá pláž se sprchou a v blízkosti tradiční krétská taverna. Tu jsme samozřejmě navštívili, abychom se seznámili se zdejšími domorodci. Dali jsme několik rakií a pak se odebrali na kutě. Další den jsme si užívali moře. Bylo tady báječně.
Druhý den ráno jsme rychle balili, protože nás čekala cesta na nejvýchodnější část Kréty - Xerokambos. Je to odlehlé opuštěné místo s nádhernými plážemi. Snad jen nalézt místo na spaní, nebylo tak jednoduché. Museli jsme si upravit přístupovou cestu, abychom naše motorky dostali pod jediné stromy, které tu byly.

Dovolená byla už dávno v druhé polovině a my pomalu začínáme přemýšlet o cestě domů. Třináctý den bylo v plánu místo Vai. Největší palmový háj v Evropě. V průvodcích se o něm vždy píše, proto je to známé a hodně navštěvované místo na Krétě. Toho návalu turistů jsme se trochu obávali, a tak jsme jen shlédli to velké množství palem a pokračovali na sever, směrem k Iraklionu. Na severu je silně znát příliv turismu. Najít pěknou pláž byl docela problém. Ze silnice jsme jednu zahlédli. Jmenovala se Tholos. A tak jsme zde zakotvili. Blížil se už náš odjezd z ostrova a tak jsme se snažili opět trochu přiblížit přístavu v Iraklionu. Proto jsme vybrali na předposlední den pláž Istro. Užívali jsme si naposledy moře a začali jsme se už těšit domů. Poslední den jsme navštívili archeologické muzeum v Iraklionu. Po prohlídce jsme zašli na jídlo do taverny nad přístavem. Dali jsme si řecký salát, smažené brambory, caciki. pečivo, smažené ryby, plněné vinné lusky, kalamáry a samozřejmě pivo a vodu. Cena za vše 50 Euro. S plnými břichy jsme se odkutáleli k motorkám zaparkovanými v přístavu. Ještě jsme před odjezdem prošli přístav a pak se nalodili. Cesta na pevninu utekla rychle. Ráno jsme se probudili v Pireu. Problém s orientací se opět objevil a tak nám zase chvíli trvalo, než jsme se odtud vymotali. Zdárně jsme dorazili k Patrasu. V městečku Rio jsme zajeli na pláž, protože loď odplouvala až pozdě večer. Čekala nás dlouhá plavba. Po nalodění jsme popíjeli nakoupené červené víno a probírali zážitky z dovolené. Druhý den jsme se snažili pořádně vyspat. Aleně, Michalovi a Radkovi se to náramně dařilo. Ráno jsme se nasnídali, vyčistili zuby a šli zase spát. Pak byl oběd a poobědní spánek a pak večeře a zase spánek. Zkrátka my jsme to krásně prospali. Pavel s Ladou to měli horší. Těm se spát nechtělo a tak Pavel chodil po lodi jako poustevník. Lada pak usnula také. Pavel usoudil, že musíme být vadný, když prochrápeme skoro třicet hodin. V pátek ráno nás čekala cesta domů asi 650 kilometrů. Ve Slovinsku, v Julských Alpách byla příšerná zima a hory se nám opět neukázaly. Obloha se začala mračit a déšť na sebe nenechal dlouho čekat. V jednu chvíli to vypadalo na kroupy. Taky že jo. V průměru měli asi 2 centimetry. To už byl pořádnej rachot. Rychle jsme motorky otočili a uháněli zpátky, podařilo se nám tomu trochu ujet a schovali jsme se u jednoho marketu. Kroupy se přihnaly co nevidět. Do Čech jsme dorazili ve večerních hodinách a celou dovolenou jsme zakončili dobrou českou večeří. 1.DEN (úterý 17.6.2003) odjezd, přespání v Rakousku
2.DEN (středa 18.6.2003) Julské Alpy (Slovinsko), odjezd lodí z Terstu (Itálie)
3.DEN (čtvrtek 19.6.2003) na lodi
4.DEN (pátek 20.6.2003) příjezd lodí do Patrasu (Řecko),přejezd do Pirea pak lodí na Krétu
5.DEN (sobota 21.6.2003) příjezd lodí do Soudy na Krétě, Gramvousa
6.DEN (neděle 22.6.2003) Elafonissi, Omalos
7.DEN (pondělí 23.6.2003) Hora Sfakion, Lakki Skaloti
8.DEN (úterý 24.6.2003) Lakki Skaloti, Agia Galini
9.DEN (středa 25.6.2003) Faistos, Matala, přejezd k Arvi
10.DEN (čtvrtek 26.6.2003) Mirtos, Ahli
11.DEN (pátek 27.6.2003) Ahli
12.DEN (sobota 28.6.2003) Xerokambos
13.DEN (neděle 29.6.2003) Vai, Thólos
14.DEN (pondělí 30.6.2003) Istro
15.DEN (úterý 1.7.2003) Iraklion, archeologické muzeum, odjezd lodí do Pirea
16.DEN (středa 2.7.2003) příjezd do Pirea, přejezd do Patrasu – odjezd lodí do Terstu
17.DEN (čtvrtek 3.7.2003) na lodi
18.DEN (pátek 4.7.2003) příjezd lodí do Terstu, cesta domů

Celkové kilometry:
ČR – Kréta a zpět 1 810 km
Na Krétě – 1 050 km
Celkem – 2 860 km

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)