Motovýlet na ,,Poľskú Sardíniu“, alebo ,,Pekelný“ poloostrov Hel – vynikajúca voľba!

Deň 4. - Nedeľa 9.7.2017

Hel – Žilina (~785km)

Napriek tomu, že posledný deň nás po krátkej odmlke opäť privítal krásnym slnečným počasím, ráno sa nieslo v smutnejšom duchu ako zvyčajne, nakoľko nastal čas ,,rozlúčiť sa“. S Hel-om sme sa boli rozlúčiť na jednej z priľahlých pláži. Na Hel si zvyknete veľmi rýchlo, no  zabudnúť to už trvá  dni čí týždne...

Spiatočnou cestou Vás dlho nudiť nebudem, nakoľko ubiehala svižne a nič výnimočné sa počas nej neudialo.

No na úvod musím predsa povedať, že z tohto posledného dňa resp. spiatočnej cesty som mal najväčšie obavy. Jednak preto, že~785km na jeden záťah som ešte na motorke nikdy nedal resp. som nevedel čo čakať (myslím pohodlie celého človeka J). Na druhej strane som si hovoril, čo misky váh čiastočne vyvažovalo, že  cez víkend by sme sa mali vyhnúť nákladnej doprave a kolónam v okolí veľkých/ väčších miest i fakt, ktorý poznám z vlastnej skúsenosti, že cesty ,,späť“ vždy ubiehajú akosirýchlejšie. Musím však povedať, že zo začiatku kilometre na priľahlých tabulách ubúdali len veľmi pomaly, no ako sme sa postupne dostávali do prevádzkovej teploty i my, každým kilometrom to bolo lepšie a lepšie.

Obe moje domnienky resp. priania  sa nakoniec aj potvrdili a celá cesta nám nakoniec trvala 10,5hodín, aj so štyrmi prestávkami na dotankovanie a občerstvenie. K výbornému času výrazne prispeli nepovolená jazda nákladnej dopravy a už viac krát spomínané kolóny. Na jedinú sme narazili pred vjazdom do mesta Czestochova (nakoľko cesta bola v drobnej rekonštrukcii), no touto sme sa veselo a svižne preštrikovali.

Od pani domácej z Hel-u sme vyrážali presne o 8:01hod a do Žiliny sme dorazili o 18:30hod.

Náklady spojené s cestou

Ako som sľúbil v úvode, pripájam detailnejší prehľad našich výdavkov (pripomínam, že všetky ceny sú uvedené pre jednu osobu). Ceny uvádzam v PLN i v €, záleží čo sme hradili na SR a čo v POL:

Benzín : 69,93l = 329,51PLN

Cena benzínu sa v priebehu našej cesty pohybovala od  4,37PLN – 4,88 PLN (smerom na sever sa cena  postupne zvyšovala až na 4,88PLN).

Zo Žiliny som vyrážal  s ~12l  v nádrži.

Mýto v Poľsku – 2x30PLN

Ubytovanie LODZ – Hotel Boss : 60PLN

Raňajky Hotel Boss : 6PLN

Ubytovanie Hel  : 120PLN

Cestovné poistenie ALLIANZ – 6,2€

Strava: 69,48PLN

Suveníry: 40PLN

Vstupné - Maják : 6PLN

Vlak – na poloostrve : 9PLN (dve osoby mali zvýhodnený lístok, takže 4,5PLN/osoba)

Suma sumárum 695,49PLN & 6,2€ = ~172€.

Vo výslednej sume nie je zahrnutá cena za benzín, ktorý som mal v moto keď sme vyrážali zo Žiliny. V čase našej návštevy bol kurz 1€ = 4,23PLN resp. 100€ = 423PLN. Platobnou kartou sa dalo platiť na všetkých čerpacích staniciach a väčších i menších reštauráciách (vrátane Hel-u, no tu sa radšej po príchode do reštaurácie či pumpu spýtajte – dve alebo tri pumpy som zazrel aj na poloostrove).

Čo dodať na záver?

Finálny počet najazdených km sa po príchode zastavil na čísle 1611km. Malý nárast oproti plánovaným km bol zapríčinený zachádzkou k nášmu nocľahu v meste Lodz a malým vybočením za Gdanskom, nakoľko sme potrebovali ,,súrne“ doplniť palivo. Keďže cez vysoké tankvaky bol na budíky nie práve ideálny výhľad, situáciu sme trochu podcenili a museli už fakt dotankovať J.

Výlet na poloostrov Hel určite každému odporúčam, či už sa rozhodne pre obdobný ,,mototrip“ ako my, alebo autom. Ja osobne som si poloostrov zamiloval a sa určite ešte vrátim(e), nakoľko ostalo ešte mnoho neprebádaných miest, ktoré si určite nenechám ujsť  pri budúcej návšteve, ako napr. Skanzen námornej obrany, Múzeum obrany pobrežia (prehliadka trvá 3-4hod.) či cyklotúra celým slížom, až po Wladislawow a samozrejme návštevu prístavu a centra v meste Gdansk.

Medzi jedinú menšiu nevýhodu by som zaradil studenšie more, ktoré malo v čase našej návštevy 19̊C. Medzi pozitíva by som určite zaradil vynikajúcu infraštruktúru na celom poloostrove (vlak, bus, bicyklové chodníčky - tie sú väčšinou prírodného charakteru, prerušované klasickými betónovými), dobrá dostupnosť (sieť ciest/diaľnic) zo Slovenska. Ceny sú na našej úrovni, ba dokonca niekedy sa mi zdalo, že aj o dosť nižšie (nehovoriac v porovnaní s cenami v južnejších destináciách) a samozrejme už spomínaná nezabudnuteľná pani domáca.

Celú cestu sme zvládli bez menšieho zaváhania či kolízie, nakoľko náš hlavný cieľ vrátiť sa späť ku rodine a blízkym, čo je koniec koncov vždy pri podobných tripoch to najdôležitejšie sme splnili.

Ak ste nad výletom na poloostrov Hel premýšľali  a náš príspevok Vám opäť či už o krok, alebo len malý krôčik  pomohol zodpovedať niektoré neznáme a postrčil Vás vpred, tak sme veľmi radi pretože to určite stojí za to!!!

Na záver jedna ,,kuriozitka“, na fotke zadná pneu (na odpis)  po dojazde späť do Žiliny. S týmto som vôbec nerátal, aj keď už mala čo to za sebou a moto pred odjazdom prešla dôkladnou kontrolou J.