europ_asistance_2024



Za severní polární kruh - Nordkapp 2014

Po loňské vydařené cestě do Maroka, jsme se letos rozhodli vydat se na sever a proč to nevzít rovnou na nejsevernější místo Evropy?

Kapitoly článku

1. Den- 3.7. 2014 (1 044 Km)

Ráno vstáváme po třetí hodině, loučíme se s rodinou a ve čtyři hodiny vyrážíme po dálnici z Humpolce směrem na Prahu ve složení já - Tomáš (20) na Hondě XL650V Transalp a David (19) na Hondě XRV750 Africa Twin, cestou se k nám přidává náš kamarád Láďa taky motorkář, aby nás doprovodil a jede s námi autem cca 100 Km. V Praze se s ním loučíme a pokračujeme už sami po dálnici dál na Berlín. První větší zastávka je u Braniborské brány a hned se k nám hrnou nějaké studentky a dávají nám dotazník v Angličtině, něco jsme jim napovídali.
Děláme pár fotek a směřujeme na Lübeck, v Lübecku fotíme kousek od Helfštýnské brány a nás si fotí parta Japonců. Pak už jen pořád do Dánska, dnešek jsme brali spíš jako přesun, většinu jsme jeli po dálnicích, sem tam nějaká kolona zdržení okolo půl hodiny, využívali jsme výhodu jednostopých vozidel a kličkovali mezi auty. Zastavovali jsme pouze kvůli benzínu, překvapilo nás, že když jsme zastavili v malé německé vesničce tak tam byl obchod s H-D.
V Dánsku spíme u lesa kousek od Billundu, kam druhý den máme  v plánu jít do Legolandu a "odpočinout" si. Souřadnice místa kde spíme:
55.643541, 9.069184.

celkem najeto: 1 044 Km


2. Den, 4.7. 2014 (294 Km)

V 6:45 budíček, balíme se a jedeme do Legolandu, vše je dobře značené, takže se to snadno hledá, v osm jsme na místě, ale otevírá se až v devět, než se převlíkneme a rozkoukáme, je to skoro akorát.
Platíme vstup 309 DKK a hurá na atrakce (pak už je uvnitř vše zadarmo), ráno moc velké fronty nebyly, proto jsme všechny atrakce stihli dopoledne, pak už se na horskou dráhu místo 5 minut čekalo 20, je to tam velký a rozhodně se tam člověk nenudí. Pokud tam někdo bude chtít vyrazit s dětmi, tak by bylo lepší, aby měli více jak 120 cm, pokud mají míň, tak je skoro nikam nepustí a budou zklamaní.  Ve finále jsme si moc neodpočinuli spíš naopak, dělali jsme tam kraviny jak malí (ještě vlastně jsme), ve tři hodiny odpoledne sedáme na motorky a jedeme směrem na Kodaň. Počasí bylo perfektní až moc, proto celý zpocený  zastavujeme u moře za Odense a koupeme se kousek od mostu Velký Belt.
  Moře bylo studené, ale v tom teple to bodlo. Spíme 20 Km před Kodaní na louce, kde po ní proběhne sem tam nějaká srnka, liška nebo zajíc. V jednu chvíli tam stáli všichni tří vedle sebe. 55.690351, 12.336932

celkem najeto: 1 338 Km


3. Den, 5.7. 2014 (709 Km)

Vstáváme v 5:50 a tento čas už se stává tak trošku rituálem. V Kodani zastavujeme u Grundtvigs kirke,
byli jsme tam brzo ráno a nikde ani živáčka a od teď už jen na sever, čím více jsme s blížili k Nordkappu, tím větší teplo bylo.
Do Švédska  využíváme mostu, poté zase přesun po dálnici přes Goteborg, cestou zastavujeme na Shellce, kde se dáváme do řeči se sedmdesátiletým párem z Německa, který má stejný cíl a to dojet také na Nordkapp, jediná větší zastávka byla v krásným městě Smögen, je to takové skalnaté přístavní městečko, plné starých americký aut a nadupaných Hot rodů.
Už ve Švédsku je draho, ale v Norsku to teprve začíná jen co jsme přejeli hranice, všude omezení na 40 Km/h a mimo obce 80 Km/h, pátý rychlostní stupeň jsme tam málo kdy kopli a hlavně všude samé radary, to byli naše první dojmy, zkrátka nic moc, ale postupně jak se před námi otevíraly krásy Norska, tak jsme si ho zamilovali. Každou chvíli nějaké odpočívadlo, které bylo krásně upravené a čisté. Náš další cíl byl hřbitov veteránu, který je ve Švédsku kousek od hranic s Norskem, proto jedeme zpět do Švédska, aby nám to neuniklo, bylo to zajímavé a prý kdyby se ty všechny rozpadlé vraky dali do šrotu bylo by z toho pěkný 3 300 000 Kč.
Už se blížil večer, poznali jsme to podle hodin nikoliv podle světla, s pořádnou tmou jsme se mohli už rozloučit, proto hledáme místo na spaní, nakonec nalézáme u jezera Stora le ve Švédsku. Děláme údržbu motorek a v tom když David slézá z motorky, seká se mu noha o jeho boční kufr a jde k zemi, motorka za ním, motorka bez škrábanců, ale David už ne, nadává a drží si holeň. Koupeme se a okolo půl dvanácté jdeme spát.
59.448109, 11.840083

celkem najeto: 2 047 Km


4. Den 6.7. 2014 (456 Km)

Probouzíme se opět před šestou hodinou do krásného počasí, ovšem to vydrží jen chvilku a pak až do večera jenom přeháňky,už jsme si říkali, že je tu konečně typické norské počasí. Kdyby jsme, ale v tu chvíli věděli, že tento den a zítřek jsou jediné dny, kdy nám  v Norsku pršelo, tak bychom jsme se tomu zasmáli. Poté už následovali teploty jen okolo 25°C a více, my si proto pamatujeme jako typické norské počasí oblohu bez mraků a svítící hřejivé sluníčko.

Jedeme přes Oslo, provoz je celkem velký, hlavně všude spousta karavanů a motorkářů. Co se nám líbí, tak je to, že všichni úplně ukázkově dodržují předpisy a hlavně rozestupy mezi sebou a auta respektují motorky takovým způsobem, že když je předjíždíme, tak klidně jsou ochotni zastavit u krajnice nebo nám ukazovat blinkry, tohle se k nám asi nikdy nedostane.


Kousek za Oslem jsme zastavili u krásného dřevěného kostelu Heddal z 12. století  a poté pokračujeme dál na Stavanger po silnici Fv337 doporučuji, naprosto užasná krajina horskou silnicí, všude okolo jsou ovečky a super zatáčky.

Dneska to balíme už v šest hodin, Davida zlobí řetězovka a je z toho špatnej. Spíme 25 Km před Kjeragem.

59.003419, 6.925699

celkem najeto: 2 503 Km



5. Den 7.7. 2014 (168 Km)

Ráno se probouzíme do deště, děláme pěknou chybu a podceňujeme ho, nepromoky si nebereme. Na Kjerag je to sice 25 Km, ale hned po deseti kilometrech jsme promočený téměř na kost.

Počasí je na nic, zato krajina naprosto úžasná i v tomto počasí! Okolo půl osmé dorážíme k prázdnému parkovišti u Kjeragu. V dešti se převlékáme z mokrého motorkářského oblečení do turistického a aby jsme nebyli hned zase mokří, dáváme na ně naše dosud téměř nepoužité nepromoky. Vše funguje jak má, tak vyrážíme na túru, celkem nám to zabralo cca 3 hodiny, bylo to celkem dost náročným terénem a člověk musel dávat stále pozor, když to laicky popíšu zkrátka se muselo vylézt na jednu horu z ní sejít, sem tam nějaká řeka, poté zase hora, zase dolů pak naposledy nahoru a po kluzkém skalním útvaru až do cíle, kde na nás za odměnu čekal zaklíněný kámen mezi skalami.

Výhled není díky mlze žádný, ale my jsme z pokořeného cíle naplněni až kam. Cesta zpět utíká rychleji, v jednu chvíli mi vypadla kamera a kdyby se mi po 20 m pádu nezabořila do sněhu, spadla by z útesu úplně až dolů, naneštěstí z ní vypadla i paměťová karta, po deseti minutách intenzivního hledání jehly v kupce sena ji nalézáme a s úsměvem dorážíme k motorkám.

Na parkovišti si povídáme se Slovákem a Čechem, říkáme si dosavadní zážitky a zároveň si radíme. Počasí bylo stále nevyspitatelné, proto nandaváme nepromoky (samozřejmě už nepršelo). Míříme směrem k Preikestolenu kde máme v plánu někde poblíž přespat, cestou se počasí znatelně lepší, až je obloha bez mráčku, na silnici pobíhají ovce, sem tam se musí trajektem (jiná cesta prostě na druhý břeh nevede) ceny se pohybují okolo 200-300 Kč.

Blížíme se k Preikestolenu, bohužel míjíme značku zákaz kempování, tak to nechceme riskovat, naštěstí je asi 5 Km odsud kemp, na osobu cca za 360 Kč, zato v kempu mají třeba nabíječky na elektromobily (kterých tu jezdí opravdu hodně). Rozbalujeme stany a vydáváme se 5 Km na motorkách na začátek samotné  túry. Vyrážíme někdy okolo páté hodiny odpoledne a zase to bylo celkově na tři hodiny, bylo to, ale méně náročnější než Kjerag, počasí bylo na jedničku a výhled přímo ukázkový.

Dáváme se tam do řeči s Američanem, který je na tři měsíce na cestách po celé Evropě, další zastávka je prý v Turecku. Po osmé hodině se dostáváme do kempu, než uděláme údržbu motorek vystojíme frontu do sprch je 23:00 a jdeme spát.
58.997612, 6.094487

celkem najeto: 2 671 Km

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (41x):


TOPlist