gbox_leden



Skandinávie 2012

Po skončení sezony 2011 jsem se sám sebe ptal, kam za rok. Zaujal mě cestopis o Norsku. Po přečtení několika dalších bylo rozhodnuto. V roce 2012 se pojede na sever! Můj parťák už takové nadšení ze severu neměl a já se nakonec vydal sám. Jak už to tak bývá, vše je otázka peněz, a na severu to platí dvojnásob. Vše dopadlo dobře a já se mohl vydat se svou Hondou CBR 1100XX Super Blackbird na cestu dlouhou necelých 10 tis. km. Jak ujet takovou porci kilometrů za 14 dní a užít si to, se dočtete níže.

Kapitoly článku

Příprava:

Už na podzim jsem si přečetl snad všechny cestopisy a informace co se severských států týkají. Začal jsem si dávat dohromady všechna místa a zajímavosti, které bych chtěl cestou navštívit. Někdy na přelomu roku vznikl přesný plán trasy, který už zůstal nezměněn.
Z výbavy na motorku jsem si nechal svařit držáky bočních kufrů, jelikož jsem doposud používal textilní brašny a horní kufr. Sehnal jsem jeté kufry, pořídil samonafukovací karimatku (doporučuju) a kvalitnější spacák. Sjednal jsem si pojištění a pro jistotu i asistenčku. Odjezd jsem si naplánoval na neděli 10. června brzo ráno. Celou sobotu jsem si připravoval věci a snažil jsem se vše na motorku nacpat. V 10 hod. večer jsem měl komplet sbaleno a pro zajímavost jsem zvážil bagáž. Horní kufr 16 kg, boční 12 a 13 kg, dolní válec 10 kg a horní válec 11 kg. Celých 62 kg. Teď už rychle spát, ve 4 hod. jsem chtěl vyrazit.

Den 1 (10.6.2012):

Moc jsem toho nenaspal, cestovní horečka se projevovala maximálně. Ve 3:00 poslední pořádná snídaně na dlouhou dobu. Dobalil jsem poslední drobnosti a lehce po 4. hod. vyrazil. Hned po ujetí pár km jsem se pobavil, když jsem potkal kousek od místní diskotéky sotva chodícího kamaráda. Nevěděl jsem, kdo komu má přát šťastnou cestu…:) Pokračoval jsem přes Náchod do Polska, kde by se dala mlha krájet. Od 8 hod. už slunečno. Hned 1. tankovaní ukázalo, že benzin v Polsku nebude tak levný, jak se všude píše. Vycházel 43 kč/l a to v celém Polsku. Co se silnic týče, nemůžu mít téměř výtku. Nejspíš díky pořádání fotbalového Eura byly silnice ve skvělém stavu. S řidiči už to bylo horší. I přes to, že jsem potkal 3 hlídky, které měřily rychlost, všichni tam jezdí jak smyslů zbavení. Minimum ve vesnici 70 km/h, předjíždějí jakkoliv a kdykoliv. Byl jsem rád, že jsem večer přejel hranice do Litvy.
Původně jsem chtěl spát na volno, ale po příjezdu do Kaunas jsem si řekl, že si po dnešku zasloužím sprchu.:) Zadal jsem do navigace hledat kempy a přímo v Kaunas jsem se v jednom ubytoval. Chlápek v karavanu u vjezdu uměl anglicky asi 20 slov, která točil stále dokola. Nebral eura, takže jsem zaplatil kartou 9 E. Rozbalil jsem stan vedle dvojice Finů. Majitel se pak ještě přišel zeptat, jestli je vše v pořádku a snažil se mi říct, že jezdí do Čech a jak máme dobré pivo. Obdaroval jsem ho jednou z šesti plechovek, které jsem vezl. Pak už jen sprcha a spát.
Denní km: 1033/1033/9452
Počasí: ráno mlha, zbytek dne slunečno a 25 °C
Trasa: Kutná Hora-Náchod-Wroclaw-Warszawa-Suwalki-Kaunas

Den 2 (11.6.2012):

V noci byla pěkná bouřka a nebe už zůstalo zatažené. Pršelo mi při balení stanu, to je vždycky příjemné. Odjel jsem kolem půl osmé. Po rozsvícení rezervy jsem zajel k 1. benzince, kde nebrali eura. Ptal jsem se tedy, kde je další. Prý 10 km. Pokračoval jsem tedy dál a opravdu po 10 km byla pumpa, kde pro změnu měli jen plyn. Další s benzínem je prý 20 km. To už jsem měl celkem pochyby. Naštěstí na třetí pokus vše vyšlo a já si natankoval. Cena okolo 31 kč/l byla luxusní. Za Šiauliai jsem chtěl navštívit Horu křížů. Bohužel jsem si předem nenašel kde přesně to je a ukazatele tam nebyly. Navíc pršelo celý den a neměl jsem ani náladu to hledat. Pokračoval jsem dál do Lotyšska. Lotyšské silnice jsou hodně rozbité, nejhorší z celé cesty. Projel jsem Rigu a pokračoval do Estonska podél pobřeží.

Dnešní cíl bylo dojet do Kundy. Dorazil jsem tam za stálého deště a udělal jsem pár fotek u značky. V tomhle počasí se mi nechtělo nikde rozbalovat stan a tak jsem pokračovat do Tallinnu na trajekt. Dojel jsem k terminálu, zašel jsem si koupit lístek (53 E) do Helsinek a čekal jsem na nalodění. Motorku mi přikurtovali a já mohl v klidu jít na palubu. Prošel jsem si loď a usadil jsem se před televizí. Ty 3 hodiny utekly na trajektu celkem rychle. Při scházení do prostoru s auty každý táhnul neskutečné množství chlastu, Fini to tam skupovali po bednách. Vyjel jsem v Helsinkách kolem jedné a pokračoval směr Tampere. Po asi 100 km jsem zajel mimo hlavní silnici a našel pěkné místo na přespání. Naštěstí už nepršelo. Musel jsem se hned nastříkat repelentem, protože komárů tam bylo opravdu hodně. Od dnešního dne jsem nevěděl, jak vypadá tma. Usnul jsem kolem 3. hod.
Denní km: 881/1914/9452
Počasí: celý den déšť a 13 °C
Trasa: Kaunas-Riga-Kunda-Tallinn-Helsinky

Den 3 (12.6.2012):

Ráno mě kolem 9. hod. vzbudilo sluníčko a to se hned vstává líp. Vysušil jsem všechny věci včetně stanu a pokračoval do obce Nokia. Zastavil jsem na benzince a zase to byl automat jen na karty (ve Finsku většina benzínek). Já je prostě nemám rád. Vložil jsem kartu, zadal pin a zvolil částku, za kterou chci palivo. Zmačknul jsem tlačítko pro lístek (tak jako na benzince předtím) a vyjela mi karta. Jenže nevytekla ani kapka benzinu. Skvělý, říkal jsem si, odečetlo mi to peníze a nemám benzin. Ptal jsem se lidí kolem, ujal se mě až securiťák, který uměl aspoň trochu anglicky. Ukazoval jsem mu lístek a on ať si zajdu do obchodu hned naproti. Tam mi nedokázali pomoct. Venku stál motorkář s finskou SPZ. Kouknul na lístek a říkal, že mi to nic neodečetlo, ať nejdřív natankuju a až pak tisknu lístek. Připadal jsem si jak blbec, hold jen umět číst. Přitom někde se opravdu nejdřív tiskne lístek.
Dojel jsem do Nokie, nakoupil v Lidlu a nestačil jsem se divit, když tam byly hrací automaty! Když nemůžou pít, tak aspoň hrajou.:) Další cíl byl kostelík v Petäjävesi. Dál jsem jel přes Jyväskyla a do Oulu. Hledal jsem plac na spaní kousek za Oulu, nakonec jsem našel pěkné místo s milionem komárů a mušek. Takhle rychle jsem stan ještě nepostavil, repelent totiž moc nefungoval.
Denní km: 753/2667/9452
Počasí: ráno sluníčko, zbytek dne krátké přeháňky a 16 °C
Trasa: Helsinky-Tampere-Nokia-Petäjävesi-Jyväskyla-Oulu


Den 4 (13.6.2012):

Ráno jsem se probral do krásného slunečného dne. Odjel jsem po 8. hod. Za Rovaniemi se překračuje severní polární kruh a Fini toho náležitě využívají. Autobusy sem vozí davy lidí, hlavně ze země vycházejícího slunce. Člověk to poznal díky neustávájícímu cvákání závěrek foťáků.:)
Zase jsem měl problémy s tankováním na kartu. Lístek vyjel, ale benzín netekl. Tentokrát už to nebyla moje blbost. Naštěstí mi v přilehlém obchodě po odevzdání lístku sepnuli tankování bez karty a já si v klidu natankoval a rozdíl doplatil. Na svačinu jsem se stavil v supermarketu a pěkně jsem pokecal s klukem, co šel okolo. Ptal se kam jedu atd. Říkal, že by si taky koupil motorku, jenže se tam dá jezdit jen 3 měsíce.

Jak jsem se blížil k Nordkappu, bylo horší a horší počasí. 400 km před Nordkappem bylo jen 7 °C, pršelo a fičel vítr. Za Inari jsem odbočil ze silnice E75 (na kterou jsem rád vzpomínal, co se kvality týče) na norskou E6. Ta byla hrozná. Díry a nerovnosti úplně běžné. Ani nevím jak, ale dojel jsem v té kose až k tunelu před ostrovem Mageroya. Projel jsem tunelem, který vede 212 m pod hladinu moře. Je to hodně zvláštní pocit, tunel je opravdu do účka. Po vyjetí mě stáhli o 70 NOK a já pokračoval ke slavnému Nordkappu. Okolo půlnoci jsem tam s problémy dojel. Vítr byl takový, že jsem jel po rovině na koleno a v zatáčce mě zas rovnal. Zaplatil jsem studentský vstup na Nordkapp 150 NOK (jinak asi 270 NOK) a zaparkoval jsem někde v mlze. Všude byla spousta karavanů, ale motorka žádná. Šel jsem se podívat do haly, kde jsem se hlavně trochu ohřál. Zavírali v 1:00 a otevírali až v 10:00. To překazilo můj plán spát někde vevnitř. Varianta jízdy zpět někam do kempu nebo někam na volno byla zamítnuta hned. Zbývalo postavit stan u motorky na parkovišti. Vítr byl tak silný, že stavět stan byl nadlidský výkon. Nakonec se to povedlo, ale musel jsem dát na kolíky velké kameny, protože je to vytrhávalo ze země. Byla to nejhorší noc, vichr lomcoval se stanem a hnal vodu spodem do stanu. Nějak jsem to přežil.
Denní km: 913/3580/9452
Počasí: ráno krásně 17 °C, odpoledne 7 °C, déšť, vichr a mlha
Trasa: Oulu-Rovaniemi-Inari-Nordkapp

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (103x):


TOPlist