Moto výlet Myanmar - 3/01/2017 – 19/1/2017

Svazová republika Myanmar, původně Barma, je jedna ze zemí jihovýchodní Asie, která se nachází na západní straně poloostrova Zadní Indie u pobřeží Bengálského zálivu a Andamanského moře v Indickém oceánu. Sousedí se státy Bangladéš, Indie, Čína, Laos a Thajsko. Rozloha Barmy je 676 578 km2, hlavní město je Nay Pyi Taw. Úřední jazyk je barmština, v hlavním městě a ve větších městech se často používá angličtina.

Místní zvyklosti
Barmská společnost je založená na řádu, úctě ke starším a neskonalým respektem k budhismu a mnichům, kteří jej zosobňují. Místní lidé jsou velmi přátelští a nápomocní cizincům. Očekávají ovšem, že se cizinci přizpůsobí jejích pravidlům chování. Turisté by měli být pozorní a uctiví, a zejména k diskusi na politická témata by měli přistupovat opatrně. Raději se této diskuse vyvarujte.
Pracovní obědy se obvykle pořádají v restauracích a jsou zpravidla věnovány výlučně obchodním záležitostem, zatímco večeře mohou probíhat v uvolněnější atmosféře. Hostitel by měl vždy dorazit dříve než všichni pozvaní hosté. Pozor! Místní lidé mají rádi přesnost. Pozdní příchod se zde považuje za nezdvořilý nebo dokonce urážlivý. Pití alkoholických nápojů a kouření je v Barmě zcela obvyklou součástí společenského života pro může, u žen je to však stále velmi zřídkavé.
Návštěvníci by se při prohlídce pagod, chrámů nebo jiných náboženských míst, měli oblékat upraveně a střídmě. Ženy by si neměly v žádném případě oblékat halenky a trička bez rukávů, krátké kalhoty či jiný nevhodný nebo vyzývavý oděv. Nikdy nesmíte ukazovat rukou na podobiznu Budhy nebo sedět takovým způsobem, kdy máte nohy natažené směrem k Budhovu zobrazení. Nasměrování chodidel na někoho nebo na něco je považováno za hlubokou urážku.

Zdravotnictví
Obecně se doporučuje očkování proti hepatitidě A a B, tetanu a užívání antimalarika, pokud cestovatel cestuje do malarických oblastí. Kvalita zdravotnických služeb je na velmi nízké úrovni. V zemi je vysoký počet HIV infikovaných osob. Určitě si vezměte osobní lékárničku sebou.

Státní svátky
19/7 Den hrdinů
25/12 Vánoční svátky
prosinec - Národní den - pohyblivý svátek
Dále se slaví budhistické svátky, které se řídí lunárním kalendářem - vodní festival (Nový rok - duben) a festival světel (listopad).

Náboženské složení

letní čas + 4,5 hodiny
zimní čas + 5,5 hodiny

Peněžní jednotka
Kyat, 1 kyat = 100 pya = 0,02 CZK (1 CZK = 52 kyat)

Pracovní doba
Pracovní doba firem a institucí se pohybuje zpravidla od 8:00 – 9:00 hod. a trvá s polední přestávkou zhruba do 17:00 až 18:00 hod.

Víza a doklady
Čeští občané potřebují pro vstup do země platný cestovní pas a vízum. Cestovní doklad musí mít platnost o tři měsíce delší, než je platné vízum. Žádost o vízum je možné podat na velvyslanectví Myanmaru se sídlem v Berlíně nebo v Bangkoku. Při podání žádosti o vízum na velvyslanectví Myanmaru v Bangkoku se požaduje pas, 3 fotografie a zaplacení poplatku ve výši 800 bahtů - cca 830 Kč.
Více o ambasádě Myanmaru v Berlíně na :  http://www.meberlin.com/

Bezpečnost, rizika
Turistická místa jsou relativně bezpečná, doporučuje se vyhýbat individuálním cestám do odlehlých oblastí. Toto jsme však maximálně ignorovali. Mohu potvrdit, že bezpečno a vlídno bylo všude a to i v odlehlých místech.

3.1.2017 - 4.1.2017 - Příprava a odlet Praha, Dubaj, Bangkok - Transfer Bangkok, Yangon
Letecky

Dnes začala příprava na velkou cestu do Myanmaru. Vše
potřebné i nepotřebné je zabaleno. Nezapomněli jsme ani
na antistress nápoj – domácí slivovici (52%).
Náš let je zpožděn o 1,5 hodiny. Důvodem je prý mlha v Dubaji.
Nevadí, máme letenky v business třídě (využit krátkodobý
nedostatek v objednávacím systému aerolinek – díky
šikovnosti kolegy), tak jdeme na pivko do VIP salonku.
Je 15:07 a letadlo se konečně hnulo. Odlétáme do Dubaje
a pak do Bangkoku.

Asi v půl páté odpoledne odlétáme z Bangkoku do Yangonu (Rangún). Po přistání v Yangonu si měníme na letišti každý 100 USD nebo 100 EUR. Za 100 USD dostávám 135 000 kyatů. Je půl šesté večer a tak se ptáme na cestu na vlakové nádraží, abychom zjistili, jak se dostat do Mandalay.
Po relativně krátké době a po mnoha nabídkách taxikářů před letištěm se nás ujímá místní průvodce (Zoro - mrzaws@gmail.com) a pomáhá nám. Za 20 USD nás odvezl na vlakové nádraží a pomohl nám zajistit lístky na vlak do Mandalay. Bez něj bychom si lístky ten večer vyřídili jen stěží. Jeden lístek vyšel na 180 CZK. Do Mandalay je to asi 550 km. Následně nám zajistil i hotel poblíž nádraží (Beauty land hotel II). Cena je 21 USD za pokoj (540 CZK ). Toalety a koupelna jsou na chodbě, klimatizace je v podobě větráku. Po ubytování vyrážíme na večeři. Zoro jde s námi a s ním i jeho žena. Zavedl nás do jeho údajně oblíbené restaurace. Panuje pohoda. Za pivo a jídlo jsme každý utratili 11 000 kyatů (200 CZK).

5.1.2017 - Yangon – Mandalay, 550 km vlakem

Vyrážíme ráno v 6:00 vlakem z Yangon do Mandalay. Lístek (místenku) máme zakoupený již
z předchozího dne, tak je vše jednodušší. Vlak vyjíždí kupodivu na minutu, respektive vteřinu přesně. Čeká nás asi 15 hodin cesty v nízkonákladové třídě. Takový prima „dobytčák“. Pro jistotu si každý zabíráme jednu lavici, což se následně ukázalo jako dobré rozhodnutí. Peter nám to jasně dokázal, když se odebral k odpočinku. Ve vlaku je stále rušno. Prodejci čehokoli chodí sem a tam a stále a dokola něco nabízejí. Na zastávkách každé nádraží žije rušným obchodem. O jídlo a pití
tedy nouze jistě nebude. No nic, kupujeme první pivo. Cena 2 000 kyatů (38 CZK) – docela drahé,
asi vlaková přirážka turistům.

Díky pozdnímu příjezdu do Mandalay večeříme v muslimské restauraci, která má jako jediná otevřeno. Po večeři následuje malá procházka po okolí. Ubytováváme se v A.D.1 hotelu. Cena je 24 000 kyatů za pokoj (460 CZK).

6.1.2017 - Mandalay, Chaung - U, Monywa

Ranní výhled ze střešní restaurace hotelu od snídaně je úchvatný. A to jak po okolí, tak do
drátoviště elektrických kabelů. Po snídani vyrážíme do půjčovny motorek – Mandalay Motorbike
Rental & Tours, kde nám Zach Benoy připravil stroje Yamaha XTZ 125 Dual Sport Motorcycle.
Před odjezdem ještě vyměňujeme peníze. Tři z nás jdou do banky a čtvrtý čeká venku
u motorek a dokladů. Po vchodu do banky, kde nás uvítací výbor krásně oblečených děvčat
a policistů pustil dovnitř, jsme jak v Jiříkově vidění. Uprostřed banky za přepážkou jsou stohy
peněz a peněžní počítačky jedou na maximum. Peníze jsou okolo v pytlích. Připadáme si jak
v nějakém srdci „kartelu“. Škoda, že jsem si to nemohl vyfotit. Místní ochrankou jsme nasměrováni
do patra v bance, kde je už relativní klid. Každý chceme vyměnit 200 USD. V bance
nám sdělí, že vymění jen 100 USD na osobu. Jirka Mach hlídá motorky. V bance se nakonec
nějak domluvíme, že to dostanu i pro něj. Musím tedy vyplnit důležitý dotazník, kam píšu
spousty vymyšlených nesmyslů. Nakonec dostáváme své peníze a vyrážíme směr Monywa.

Cestou se stavujeme prohlédnout si U Bain Bridge – Teakový most. Pozorujeme místní rybáře pod mostem a pak si dáváme kokos na osvěžení.

Vyrážíme dále a musíme poprvé pro jistotu dotankovat stroje. Zastavujeme u malé mobilní pumpy u silnice. Je to sofistikovaný průtokoměr napojený na autobaterii, nádrž je asi 50 litrový hrnec s pokličkou ukrytý pod zelenou plachtou.
Odbočujeme před Monywa Toll Gate na prohlídku velkého stojícího Buddhy - The Bodhi Tataung Pagoda - Laykyun Setkyar. Na poprvé jsme sice netrefili odbočku, museli jsme se kousek vracet, ale nakonec jsme cíle dosáhli. Monument byl postaven v roce 2008 a je vysoký 130 metrů. Ubytováváme se v Great Hotel Monywa. Cena pokoje 40 000 kyatů bez snídaně (770 CZK).

7.1.2017 - Monywa, Lingadaw, Myaing, Pauk, Kyauk Thu, Mindat

S ohledem na fakt, že hotel je bez snídaně, snídáme v přilehlé restauraci s místními.
Narážíme i na problém s nefunkční mobilní sítí O2 a i Vodafone. Jsem nucen si koupit
nějaký levný místní telefon a SIM kartu. Byl mi nabídnut mobil s kartou i s daty za
38 000 kyatů – Ooredoo. Není co řešit, kupuji. Novou SIM si kupuje i Peter a Roman.
Nyní jsme co do kontaktu mobilní. Cesta pohodová.

Oběd proběhl ve velkém stylu na místě, kde staví řidiči nákladáků. Místní lidé byli opět velmi vstřícní a milí. Nahlédli jsme do kuchyně a vybrali si, co bylo potřeba. Za oběd placeno 16 000 kyatů.
V Mindat zjištuji, že zakoupený telefon s operátorem Ooredoo také nefunguje, protože zde nemá signál. Kluci jsou na tom podobně, i když mají jiného operátora – THC. Z českých operátorů nefunguje O2 ani Vodafone. Omezeně T-mobile.

Ubytováváme se ve Victoria Hotel Mindat (kousek pod Myoma Restaurant). Cena pokoje 30 000 kyatů bez snídaně (570 CZK).
Dnešek byl zasvěcen velkému přejezdu, kde jsme mohli postřehnout i to, jak se ručně staví a opravují místní komunikace.

8.1.2017 - Mindat, Mount Victoria, Kampelet, Saw, Ka Zun Ma, Thabyay, Chauk

Snídáme opět v místní přilehlé restauraci. Jsme v horách a tak
jsou místní obyvatelé maličko více ustrojeni. Cestou ze snídaně
se stavujeme na místním trhu a kupujeme ovoce a vodu na
cestu. Roman má ráno problém se startem motorky. Studená
nestartuje, teplá bez problémů. Do kopců ztrácí výkon. Při výjezdu
na Mount Victoria musel v posledním úseku za odbočkou
několikrát tlačit – nevyjel.

Cesta přes hory byla skvělá. Mnoho zatáček a zajímavých míst. Jelo se převážně po velmi prašných cestách. Výstup na vrchol Mount Victoria (3 025 metrů nad mořem), posledních 500 metrů musíme jít pěšky.

Při sjezdu se stavujeme v hospůdce u cesty. Protože se nedomluvíme (všichni zde mluví pouze místním jazykem), razíme s úsměvem rovnou do kuchyně, kde si vybíráme jídlo. Cestou stíháme ještě „účast“ na místním fotbalovém dětském zápase, kde je shromážděná snad celá obec.
Jako obvykle jsme jeli co to dalo a dojezd do Chauk byl již za tmy. Trochu jsme bloudili a nemohli najít žádné ubytování. Nakonec nám pomohl místní mladý pár na mopedu, navedl nás až k hotelu. Na prvním hotelu v Chauk nás bělochy nechtěli ubytovat a tak jsme pokračovali k dalšímu na okraj města. Tam to už dopadlo dobře. Co na tom, že to byl místní „bordel“. Byla tam manželská postel a růžová světla a vana s teplou vodou. Cena 40 000 kyatů za pokoj a se snídaní (770 CZK).

9.1.2017 - Chauk, Minbu, Singaung, Datkon, Ann

Ráno nás v 7:00 budí místní obsluha
podniku a nese nám snídani do postele.
Milé překvapení.
Po ránu je ale zima. Asi jen 10°C. Na
Romanovi to je vidět a navíc má stále
problémy se studeným startem a
to nejen motorky.

Chceme k moři. Prvních 150 km bylo nudných a rychlých. Zbytek byl v horách a s moc zatáčkami. Hodně se stavělo a potkali jsme zajímavý úsek, kde se prázdné sudy od asfaltu naplnily kamením a následně se s nimi vyztužil svah. Cestou jsme potkávali mnoho silničářů v akci. Prostě super. Ozývá se horská únava. Cena 20 000 kyatů za pokoj (390 CZK).

10.1.2017 - Ann, Toungup, Ngapali

Ráno se jdeme projít a na snídani. Cestou potkáváme místníprodejnu mopedů a zapomenuté auto, se kterým si příroda
provádí své …
Problém se studeným startem vyřešen. Naučili jsme se naslouchat
potřebám motorky. Vyrážíme na cestu horami až na pláž.
Obědváme u silnice, kde dáváme za místní nudle s něčím asi
jen 1 000 kyatů. Fakt je, že v tom lehce chroupe prach ze silnice.
Ale jinak nám chutná. Pozorujeme děti utíkající ze školy. Potom
míjíme i místní cihelnu.

Cesta horami. Super. Dorazili jsme k moři. Teplota vzduchu okolo 30°C a vše OK. Cesta moto taxíkem 5 000 kyatů na večeři na pláži - Beautiful Sunset Restaurant. Voda při přílivu až k nohám. Jíme rybu – barakudu. Výtečné. Cesta tuk tukem (místní taxík) tam a zpět. Hotel Banyan boutique. Cena 55 USD za pokoj (1 400 CZK).

11.1.2017 - Ngapali, Toungup

Po snídani na hotelu jsme se rozhodli, že dopoledne budeme relaxovat
na pláži a v moři, jen Roman jel svou cestou dolů do Gwa (cca 135
km). Dle jeho večerní SMS tam stojí ubytování za houby.

Po koupání jsme si všimli cedule s nabídkou na výlet lodí se šnorchlováním. Objednali jsme si tedy telefonicky loď, ale po delší době čekání jsme se odebrali zpět na pokoj. Chlapík si nás však následně našel, protože volal zpět a ptal se, kde jsme. Naložil nás do auta a odvezl na pláž, kde čekala loď, která nás odvezla za nedaleký ostrov. Tam jsme s Peterem šnorchlovali, Jirka to jistil z lodi. Pak jsme se zastavili v ostrovní restauraci, kde jsme si dali každý jeden kokos a hurá na pevninu.

Po obědě (jen ovoce) jsme vyrazili na cestu. Dojeli jsme do asi 70 km vzdáleného města Toungup a ubytovali se v hotelu Taunggoke, nejvyšší budově ve městě. Ještě stíháme v místním servisu namazat řetěz na motorkách. Hotel je super v evropském stylu. Cena 60 000 kyatů za třílůžkový pokoj (1 150 CZK). Na večeři jsem se přejedl krevet v restauraci sousedící s hotelem. Jirka Mach má střevní indispozici, vzal si tedy prášek (Eucefuryl) a je na banánech, rýži a kole.

12.1.2017 - Toungup, Pyay, Paukkaung, Pyay

Ráno zjišťuji, že mám ze šnorchlování pěkně připečená
záda. Asi budu trochu trpět.
Po luxusní snídani na střeše hotelu se vydáváme na
cestu do Pyay. Přejíždíme policejní kontrolu mezi
městy. Anglicky nikdo neumí a nad mou papírovou
černobílou kopií pasu a víza se nikdo nepozastavuje.
Vše je OK a s úsměvem. V Pyay obědváme.
Cestou mezi Pyay a Paukkaung se zastavujeme u pagody
Panama stupa. Vítá nás mnich, který mluví anglicky.
Nechtěl nás nechat fotit a znal Československo.

Pokračujeme do Paukkaung, kde se k nám cestou opět připojil Roman. Když jsme dojeli do Paukkaung, Jirka mne upozornil na poloprázdné přední kolo. Po kontrole zjišťuji, že je cvaklý i ráfek. Našli jsme opravnu, kde nám ochotně vyšli vstříc, jen byl trochu problém s komunikací. Dojeli jsme koupit novou duši za 5 000 kyatů a oprava pak už nestála nic. Chtěl jsem jim dát peníze, ale nevzali si je, prý je to prezent pro bílé turisty. Ubytování jsme tam ale nesehnali, z nějakého důvodu neubytovávají cizince. Tak se vracíme zpět do Pyay. Hledání hotelu je nakonec úspěšné, ubytováváme se ve Smile Motel. Cena 40 000 kyatů za pokoj a se snídaní (770 CZK).
S nadcházejícím večerem jdeme ještě na místní večerní Shwesandaw Pagodu. Před vchodem se musíme zout. Vcházíme dovnitř a je to nádhera. Přesto, že nejsem buddhista, neodolal jsem a musel jsem si s tajným přáním uhodit do modlitebního zvonu.

13.1.2017 - Pyay, Taungoo

Roman se opět oddělil a pokračuje do Bagan, my jsme vyrazili do Taungoo. Cesta pohořím je OK, ale nudná. Projíždíme Teakovým parkem. Dáváme si oběd. Opět nejsme schopni se domluvit, takže úsměv, vlídnost, pokora a posunky nás znovu zachraňují. Objevuje se mladík, který se velmi špatně domluví anglicky a pomáhá nám. Jídlo je domácí, ale výtečné.

Do města jsme dorazili za světla, ale hledáme ubytování. Opět se nás ujímá místní motocyklista. Dopíjí své pivo a jede nám ukázat hotely. Nakonec zůstáváme v Pun Swe Taw Hotel. Vše je OK a v evropském stylu. Cena je 35 USD (900 CZK) za třílůžkový pokoj, kvalita je ucházející.
Peter domlouvá večerní výlet. Místní domácí taxi nás odváží za 6 000 kyatů na Myasekhon Pagoda a na Shwe Sandaw Pagoda. Pak na večeři.

14.1.2017 - Taungoo, Pho Kyar Elephant Camp,Thazi

Vyrážíme za slony. Našli jsme je v Pho Kyar Elephant Camp resortu. Poplatek je 20 000 kyatů za
prohlídku a 40 000 kyatů za jízdu na něm a to vše za 30 minut. Dnes byl nudný den. „Rychlý“
přesun po dálnici rychlostí 70 – 80 km/hod. Návštěva pagody uprostřed jezera. Zítra opět do hor …

15.1.-2017 - Thazi, Aungban, Pindaya

Máme brzký odjezd. Snídáme u cesty čerstvě smažené něco jako wafle,
kávu a čaj. Kuchyně je velmi domácí, chutná to skvěle.
Cestou potkáváme slona jako dopravní a pracovní prostředek. Relativně
brzo jsme se dostali do městečka Pyndaya. Ubytováváme se na hotelu v
Myit Phyar Zaw Gji za 40 USD. Hotel je u jezera, teče teplá voda, pokoj je
studený.

Po ubytování vyrážíme do okolních hor po památkách a pagodách. Návštěvujeme Pinday Shwe Oo Mn Pagoda včetně Pindaya Caves. V jeskyni se tísní neuvěřitelné množství Buddhů, kteří jsou věnováni z celého světa. V chrámu se platí 3 000 kyatů za vstup a fotoaparát. Pokračujeme dále cestou necestou, až vyjedeme na kopec, kde se nás ujme mnich a pozve nás na svačinku. Mluví trochu anglicky a nabízí nám čaj, banány, placky. Chvilku posedíme, popovídáme, vzájemně se vyfotíme a pokračujeme dále. Venku nám ještě ukazuje stařičké mini nákladní auto a moc ho chválí. Prý s ním postavili okolní příbytky.

Po projetí dalších okolních pagod na motorce cestou necestou (tam kde ještě Google nebyl) navštěvujeme novostavbu pagody. Mezitím jsme měli možnost vidět manuální proces pálení vápna. Při pálení vápna jde v podstatě o tepelný rozklad vápence. Zahřátím vápence dochází k disociaci uhličitanu vápenatého. Bez vápna není život – to je již historické heslo. Na využívání vápenců a vápna jsme závislí nejen ve stavebnictví, ale i v ochraně životního prostředí a v péči o krajinu. Vápno slouží pro čištění odpadních vod, k úpravě kalů a odpadů, pro úpravu pitné a průmyslové vody, k odsiřování a čištění spalin, pro neutralizaci a vápnění lesních a polních půd.
Před novostavbou pagody mám malou kolizi s Jirkou M. Kochal jsem se okolím, periferně jsem viděl že Peter odbočuje a v domnění, že Jirka pojede za ním, jsem se kochal dále. No nic, Jirka zastavil a já měl plné ruce i nohy práce, abychom vyvázli s co možná nejmenším nárazem. Dopadlo to dobře, jen naše blinkry si trochu hlasitěji popovídaly.

Při stavbě pagod zde zřejmě dětská práce zjevně zakázána není. Večeříme v liduprázdné restauraci. Pivo se zde ostatně jako všude otevírá „vraťákem“. Spíme. Zima. Snídaně mimo hotel – koblihy, káva, čaj.

16.1.2017 - Pindaya, Ywangan, Kyaukse

Peter vybírá trasu přes hory. Prvních 57 km jedeme asi 3 hodiny
horami. Neskutečně krásné, orientace je jen sporadická. Při
průjezdu horami nám místní pasáček krav nechtěl uhnout. Následuje
cesta asi 30 km po staveništi, kde se kolikrát nedalo moc
dýchat. Velmi prašné.
Večeře v restauraci u kanálu, nic moc. Návštěva restaurace s evropským
jídlem, které jsme si nedali. Zato měli ale výbornou evropskou
kávu espresso macchiato a latte.

17.1.2017 - Kyaukse, Mandalay

Už se nám to krátí.
Vyrážíme k vodopádům do Pyin Oo Lwin. Cestou Peter padá
v prudké zatáčce a v malé rychlosti. Uklouzlo mu přední kolo a
bylo to. Nic se nestalo a nerozbilo, jen Peter má naražené koleno.
Cestou jsme dorazili až k vojenské základně, kde nás bohužel
nepustili dále a tak se musíme otočit. Na místě ještě opravuji
uklepaný blinkr.

Minuli jsme uměle vytvořenou pláž (zjevně zajímavý podnikatelský záměr), půjčovali tam Jet ski za 15 000 kyatů na 15 minut. Jako zpestření cesty jsme to uvítali. Nechtěli nás ale nechat jezdit samotné, takže jen s průvodcem. Ten se ale moc dlouho neudržel a tak jsme vlastně jezdili sami.
U vodopádů Pyin Oo Lwin jsme si dali čerstvý ananas s kousky citrónu. Cesta dolů i nahoru byla zajímavá a naše stroje měly co dělat, aby to s námi vyjely.
Ubytováváme se v A.D.1 Hotelu, tam, kde jsme byli poprvé. Vedle hotelu nám doporučili restauraci, kde opravdu dobře vaří. Dáváme si pivko a posloucháme, jak místní zpívají. Necháme vzkaz na zdi s českou vlaječkou.

Závěrem je nutné podotknout, že v Myanmaru se vehementně staví asfaltové silnice. Ženy s dlouhými havraními vlasy natahují na prašných cestách nit, kterou si plánovanou silnici dělí jakoby pomyslnou čárou. Nejdříve vlastníma rukama udělají půlku silnice dle natažené niti a pak se pustí do druhé části, až je asfaltka kompletní. Barmánky sedí na bobku podél prašných cest a roztloukávají obrovské šutry na menší kamínky, které pak v dřevěných ošatkách nosí k budoucí silnici. Ruce mají jako kmeny starého stromu: vrásčité, seschlé a plné puchýřů a boláků. Asfaltové barely se rozehřejí a ručně se čerstvé vrstvy černého asfaltu rozlévají na vyznačená místa. To vše ve vedrech od 35° C výše. Ptáte se na pracovní dobu? Ta je určena denním světlem: od rána do večera. Tady si nikdo svých 8 pracovních hodin nepočítá. Maximálně pár minut na přestávku, kdy se podává suchá rýže ze špinavých neumytých mističek. Myanmar se připravuje na rostoucí příval turistů. Silnice i vlaková spojení se budují ostošest a tam, kde před rokem zela spálená tráva od sluníčka, se dnes táhne černý asfaltový koberec.

18.1.2017 - Mandalay, Bangkok, Letecky

Po snídani se jdeme projít po ranním tržišti. Jeden
velký blázinec. Lidé, kteří se pohybují po městě,
jsou čistější, muži nosí kolem pasu omotanou
látku zvanou sarong nebo také longyi, žvýkají na
chodníku červené chomáče betelových oříšků
a plivanci krvavé barvy pak zdobí své okolí. Mniši
zase chodí ve svých oranžových rouchách po ulici
a kouří jednu cigaretu za druhou.

Ženy mívají namazané tváře pastou, které se říká tanaka. Jedná se o originální ochranný krém vyrobený z kůry stromů, kterým si ženy a děti natírají tváře jako ochranu před sluníčkem. Je ale pravda, že ho ženy používají i jako významný estetický doplněk a moc jim to sluší.

Ráno odevzdáváme motorky. S Peterem jedeme ještě nakupovat suvenýry, vybíráme dřevěného Buddhu a vracíme se zpět. Cesta na letiště taxíkem je za 15 000 kyatů.
Po příletu do Bangkoku (letiště Donmuang) jedeme taxíkem za 800 bahtů do New Joe Guesthous hotel v centru. Ubytování je za 350 bahtů za pokoj. Cesta je úmorná, stále zácpa. Hotel Joe’s je OK. Procházka nočním středem Bangkoku – velká diskotéka. Večeříme v indické restauraci.

19.1.2017 - Bangkok, Dubaj, Praha, Letecky

Ranní snídaně – anglická, pak odjezd taxíkem
za 750 bahtů na letiště Suvamabumi.
Romanovi není stále dobře. Teplota, průjem,
pomáhá Eucefuryl.
Večer přistáváme v Praze.

Náklady na osobu
Víza 1 100 CZK (41 €)
Letenky PRG - BKK a zpět 13 278 CZK
Letenky Bangkok - Barma a zpět 5 770 CZK
Půjčení motorek na den 640 CZK (25 USD), celkem 12 dní 7 680 CZK (300 USD)
Náklady celkem: 38 854 CZK (1 400 EUR)