europ_asistance_2024



Skútr na balkán 2014

Kapitoly článku

Den 6:

Když nás ráno probouzelo nezastavitelné kokrhání kohoutů, všelijaké zvuky ovcí a koz, nedalo se dělat nic jiného, než se probudit se skvělou náladou do nového prosluněného dne. Pomalu jsme otevírali oči, vymotali se ze spacáku, vymačkali poslední zbytky vody a uvařili si horký čaj. Náš dnešní plán byl podívat se na Davolja Varoš a hlavně...dostat se do Makedonie. Čekalo nás přibližně 70 km, které jsme ujeli během hodinky a několika minut.

Do celého areálu se platí vstupné, které je 4€ na osobu. Od parkoviště nemusíte chodit dlouhé kilometry k tomu nejlepšímu, stačí pouhých 800 metrů. K vidění je mnoho a my jsme se nejvíce těšili nejvíce na hlavní "atrakci". Bylo to prostě nádherný, něco co jsme ještě neviděli... Podle fotek na internetu to místo vypadalo skvěle. Po výstupu jsme si dáchli na lavičce a pak jsme strávili nejvíce času u pramene vody, kde každou chvilku bublaly bubliny. Když už jsme to všechno nafotili,odebrali jsme se do stínu a odpočívali před cestou. Bylo asi 11 hodin a 30 stupňů Celsia. Na místě jsme se rozhodli, že to tedy zkusíme projet přes Kosovo. Už jen proto, že se nám nechtělo objíždět celé Kosovo po Srbské straně.

Na hranice jsme následně dorazili během 20 minut. Fronta tu nebyla nijak dlouhá a hlavně se plynule krátila. Pasovou kontrolou jsme prošli bez jakýchkoliv prohlídek a zbytečných otázek. Zakoupili jsme si pojištění, které na motocykl stálo 15€. Během celého průjezdu jsme potkávali automobily drahých německých značek a krásné domy. Trošku jsme si mysleli, že uvidíme vojáky nebo armádu se zbraněmi ale nezahlédli jsme ani jednoho, pouze jedno auto KFOR - jednotky zaparkované u benzínové pumpy.

Všechna auta byla
ozdobena červenými nebo černými mašlemi, stuhami nebo Albánskou vlajkou, některá troubila některá ne. Byli jsme z toho zmateni zdali není nějaký svátek, ale možná to bylo jen na oslavu svatby. Jak provoz houstl tak jsme se dostávali blíže hlavnímu městu Prishtina. Ješte před centrem města jsme se ve spleti ulic, aut, dodávek a servisů ztratili a museli jsme se zeptat místních kudy kam. Ti nám řekli jakým směrem se máme vydat a také název města v Albánstině, protože jak je známo srbové a albánci se moc v lásce namají.

Kosovo je malá země, kterou jsme projeli asi za 4 hodiny od severu k jihu. Lidé, se kterými jsme komunikovali na nás působili mile, nemuseli jsme se ničeho obávat. Takže mami, tati, strejdové, tety a kamarádi v Kosovu se prostě už neválčí :)

Na hranicích šlo vše opět velice rychle a neměli jsme ani žádný problém se zapnutou kamerou. My jsme se těšili do země se sluncem na vlajce. Z hranic nám to zabralo půl hodinky a byli jsme v centru Skopje u sochy Alexandra Velikého. Všude v centru je mnoho velikých historických budov a soch jako z filmu. Udělali jsme pár fotek a bylo nám hrozně líto, že zde nemůžeme zůstat déle.

V budoucnu bychom velice rádi zůstali ve Skopje alespoň několik dní a prohlédli si místní muzea, prošli se po centru města, lehli si v parku a chvilku relaxovali.

Na naší cestě k Jezeru Ohrid, kam jsem měli v plánu dojet, jsme najeli na čtyřproudovou silnici, která na naší mapě nebyla vůbec zakreslená. Naše mapa totiž byla z roku 1974 a v té době asi opravdu dálnice tam tehdy nebyla. Ze Skopje do Tetovo se platí mýtné, na tomto úseku jsme potkaly dvě mýtnice, kde za průjezd motocyklu chtěli 40 denárů nebo-li 1€.  Výhodnější je platit v denárech.

Když jsme se blížili k Tetovu, byli v oparu vidět obrovské hory, které nás uchvátili. Protože jsme už neměli drobné euro mince sjeli jsme z "dálnice" a pokračovali po běžné komunikaci. Bylo pro nás příjemné vidět jak staří i mladí chlapi sedí v košilích "hospodě" a hrají různé společenské hry. Není to jako u nás, kdy pouze pijí pivo a kecají o nesmyslech.

Říkali jsme si "jsme debilové, zase hledáme nocleh pozdě večer, zase pojedeme v noci" bylo teprve 19:00 ale velmi rychle se stmívalo a během chvilky bylo šero. Vjeli jsme z nížiny do hor, kde kolem nás byli samé vysoké stromy a to nám moc bezpečí nedodávalo. Po půl hodině jízdy jsme konečně narazili na odbočku k jezeru Mavrovo. Sledovali jsme jak jezero se přibližuje a vyhlíželi nějakou pláž kde bychom mohli přespat. Malým offroadem na břeh, postavit stan, doplnit energii. Dlouhou dobu než jsme usnuli jsme se koukali na hladinu jezera, kde na protilehlém břehu byla vesnice a občas jsme slyšeli nějaký dialog. Přemýšleli jsme kam pojedeme zítra, jaké to bude v Albánii a co nás tam čeká.

Den 7:

Následně nás hned pohltil průsmyk, ve kterém nás obkličovaly vysoké vrcholky, padající kamení a chladná řeka. S napětím jsme se těšili co nás čeká za každou další zatáčkou. Každou chvíli jsme se ptali navzájem jestli jsme viděli ten lom vlevo úplně nahoře nebo napravo sesunuté stromy a obrovskou masu země a skály a hlavně jsme se tomu pořád divili a zírali celou cestu až k Debarskému jezeru.

Jezero bylo obrovské, na mapě to byl malý modrý flek. Město Debar bylo malé a já v hlavě přemýšlel zdali se vydat na sever do Albánských hor nebo na jih k Ohridu. Nevím proč, ale asi zvítězil rozum a jeli jsme k Ohridu. Tak nějak jsme se asi chtěli držet plánu cesty a navštívit Tiranu.

Struga - město na severním okraji Ohridkého jezera nás překvapilo. Velké kolony aut ještě před samotným městem, policista řídící dopravu s pohyby, které nebyly daleko od tance a velký cestovní ruch, mnoho stánků se suvenýry, cetkami a nesmysly pro turisty. Ochutnali jsme zde také místní Burek. Je to pokrm z tenkého listového těsta plněný sýrem, zeleninou nebo mletým masem. My jsme si dali ten s masem. Na hranice to bylo několik kilometrů, během kterých jsem si nestačil zapnout bundu, nasadit rukavice a ani zapnout GoPro.

Na hranicích jsme opět natáčeli, ale kdyby něco tak tam nebyla žádné cedule zakazující focení, či natáčení. Potkali jsme konečně motorkáře, které jsme od Bělehradu nezahlédli. Poznali, že jedeme na Hondě, že to je 125 kubických centimetrů a že jsme z Liberce.

Do Albánie jsme vjeli jako první z motorkářů na hranicích. Byl to krásný pohled na Ohridské jezero, nedohlédli jsme na jeho jižní konec, který náleží Řecku.  Dáša v prvních několika kilometrech měla závratě, sjížděli jsme do vnitrozemí Albánie obrovskými serpentýnami. Já se bál, že při prvním brždění bude klouzat motorka, všechny cestopisy které jsem před naší cestou přečetl říkali, že v Albánii je tak špatný asfalt, který i za sucha klouže. My to musíme vyvrátit. Neklouže. Možná protože naše maximální rychlost za celou cestu nebyla vyšší než 80 km/h.

Kdekoli po cestě bylo možné si nechat umýt motocykl díky všude přítomným myčkám. Než jsme dorazili do Tirany, stihli jsme opět zmoknout nedaleko Elbasanu, a radovali jsme se když jsme viděli českou SPZ na všude přítomných kamionech. Těšili jsme se domluvené spaní opět u někoho, koho jsme znali pouze přes Couchsurfing a několik zpráv. Místo toho abychom se navigovali podle mapy, tak jsme se navigovali pouze cedulemi a tak se nám stalo, že jsem oba jednu přehlédli. a místo po silnici SH3 pokračovali po SH7 a jeli směrem k moři.

Tím jsme si udělali zajížďku 80 km, na které jsme narazili na blbce, který nás skoro přizabil svou jízdou v plné rychlosti a od té doby jsme se začali obávat "všech řidičů". Toto byla první a poslední velká špatná zkušenost, kterou jsme na naší cestě zažili. V Tiraně se mi hodně líbilo, neplatila "žádná" pravidla, jízdních pruhů bylo dle potřeby, značky nebyly, přes všechny ty automobily na okraji vidět a tak jsme jeli podle citu a intuice.

Nakonec jsme dorazili na hotel, který jsme si objednali přes aplikaci booking.com a byli jsme rádi, že existují chytré telefony a aplikace, které v mnohém usnadní život. Při příjezdu nám přišel pro věci velmi milý recepční, se kterým nebyl problém se dohovořit anglicky. Byli jsme nadšeni, že se můžeme umýt v teplé vodě, lehnout si do ustlané postele a užít si chvilku skvělého spaní. Nevíme proč jsme šli do hotelu, ale asi jsme se báli spát někde venku a nelitovali jsme toho. Cena byla 21€ za dvoulůžkový pokoj dva páry kilometrů od centra.


Den 8:

Řidič Land Roveru, který stál na parkovišti na druhém konci, při couvání srazil náš stroj nelítostně k zemi. Řidič, majitel hotelu ani recepční neuměli anglicky a při slovu policie všichni kroutili hlavou. Celou situaci nezbývalo než řešit penězi, což bylo pro nás výhodné. Motocykl neutrpěl žádné větší škody a my jsme měli zaplacený hotel a ještě nám dost peněz zbylo.

Přes centrum města jsme se vydali směrem k městu Shkodër nedaleko Skadarského jezera. K jezeru nebyla žádná kloudná cesta, kromě polní cesty mezi samými odpadky. Ten pohled, který se nám naskytl byl odporný: Kam jen oko dohlédlo, byly všude nepřehlédnutelné odpadky všeho druhu. Na břehu se dokonce i válela jen tak mrtvá kráva. Nedalo se to přehlédnout a my jsme museli odjet.

Celý den jsme jeli po silnici, kterou z pravé strany lemovali vrcholky albánských hor. S Dášou jsme se poprvé na cestě neshodli a tak jsme oba naschvál mlčeli a jenom se dívali na ty hory. Já stále sledoval mraky nad vrcholky a bylo mi líto, že se nemůžeme díky našemu obleční vydat více do hor, kam jsem se těšil.

Zanedlouho jsme museli tankovat a tak jsme opět spolu začali mluvit, přes cestu nám přeběhlo několik koz a pastevec. Hranice přišly rychle a my jsme byli rádi, těšili jsme se, že odjedeme z Albánie a budeme konečně v civilizované Evropě.

Hlavní město Černé Hory nás nijak nenadchlo a zase jsme začali přemýšlet kde budeme spát. Chtěli jsme si najít klidné místo mimo silnice na benzínce jsme si koupili balenou vodu a vydali se hledat bivak. Narazili jsme na soukromý pozemek, kde jsme se optali místních rybářů, jestli se můžeme vyspat na jejich krásném greenu. Byl velice milí, hned nám ukázali, kde si můžeme nabrat vodu, nabídli nám čaj nebo kafe a zajímalo je i jestli netrpíme hlady.

Plán na další den byl podívat se na poloostrov sv. Stefan, objet si záliv Boka Kotorska a mrknout do Dubrovníků. Po noci v teple bez komárů, po vydatném jídle, ranní hygieně a rozloučení se jsme se vydali na cestu. Místo placeného tunelu jsme si vybrali objížďku v podobě stoupání a krásného pohledu, jak na Skadarské jezero tak i následně na otevřené moře. Bylo světle modré a foukal teplý vitr, mohlo být okolo 30 °C. Sv. Stefan už není to co byl před deseti lety. všude jsou samé apartmány, mnoho turistů a prodejci nesmyslů. Příprava na koupání nám trvala dlouho a my jsme byli naštvaní, kolik toho musíme schovat, vzít sebou a kolik to zabere času, kvůli půl hodině v moři. Bylo to ale fajn,večer jsem si aspoň nemuseli kupovat sůl. Po hrátkách ve vodě nám vyhládlo a tak jsme se zastavili v restauraci na oběd. Než nám donesli jídlo, pivo, které jsem vypil vyprchalo a já se tak aspoň nemusel bát, že dostaneme pokutu. Boka Kotorska je krásný záliv, kde na jedné straně se tyčí kopce a na druhé mezi silnicí a hladinou moře, může být rozdíl i jeden metr. Záliv se dá i přejet trajektem za drobný úplatek v nejužším místě, musíte si ovšem vystát dlouhou frontu. My jsme toho nelitovali i když to bylo dlouhé.

Do Chorvatska jsme vstupovali s radostí. na hraničních přechodech jsme nečekali ani minutu, nikdo nám nic neřekl že natáčíme. Už z dálky jsme viděli hradby, které jsou dominantou tohoto města. Překvapilo nás, kolik jsme viděli skútrů a speciální parkoviště pouze pro ně. Peněz bylo dost a tak jsme vůbec neváhali a dali jsme si každý zmrzlinu. Netušili jsme jak budou chutnat, ale výběr jsme nakonec zvolili dobrý. Celý den jsme neviděli ani jeden mráček na obloze. S naší průměrnou rychlostí 60km/h jsme si nemohli moc vyskakovat a naše plány na ujetí 300 km denně byly nereálné. Plán naší cesty jsme měnili operativně. Velké naděje na nalezení bivaku u moře jsme si nadávali a proto jsme se museli "obrátit" a vniknout do vnitrozemí. Nejbližší hraniční přechod byl asi 5 km od Dubrovniku a Dáša se radovala, že je v Bosně.

Namířili jsme si to k jezeru Bilečko s rozlohou 33km2 a délkou 18km. cestu lemovaly keře a kamení a nic jiného, občas se objevila nějaká odbočka, která se nám schovala za prvním kamenem. Jezero bylo vidět pouze chvíli a my jsme museli sjet z hlavní cesty a hledat jezero intuitivně. Malinká cestička se klikatila, přes různé kopečky, občas na nás vyskočil pes, jinde slepice. Byli jsme po hodině bloudění se zeptat místního obyvatele kudy vlastně vůbec k jezeru. Nasměroval nás na offroadovou cestu, která byla po kilometru asfaltová a pak opět šotolina. Když se před námi otevřel výhled na jezero byli jsme udiveni jak je je velké. Všichni rybáři se otočili co to přijelo, nakonec jsme se odvážili přiblížit a zeptat se jestli je bezpečné zde nocovat. sami zde rybáři nocovali a tak jsme se báli méně. Našli jsme si nejméně strmý svah, Dáša odkopala všechny malé i velké kamínky, které by nás mohli v noci tlačit. V jezeru jsme si nabrali vodu, kterou jsme použili pro přípravu čaje a večeře. Pod sebe jsme si dali všechno co bylo možné, náhradní oblečení i nepromoky a pořád to bylo velmi tvrdé. S plynoucím časem a navíc obklopeni horami jsme se museli smířit s tím, že půjdeme brzo spát a bude se velmi brzo stmívat.


Den 9:


Ráno jsme sbírali odpadky po celém břehu, byly všude možně. Milé zvířátko si dalo v noci asi velkou práci s tím to všude roznést :-) První ráno, které bylo chladné a nevstávalo se nám dobře. Oba jsme se shodli, že to byla nejméně pohodlná noc ze všech prozatím.

Se složenými věcmi jsme vyrazili vstříc historii a poznání. Po několika desítkách kilometrů se nám krajina už
omrzela. Dáše se vůbec nezamlouvala, malé kopečky a samé keře, kamení, nic zajímavého. Město Mostar, ve kterém jsem již byl s otcem před několika lety opět autem, bylo podle mne úplně mimo turistický ruch. Také před těmi 10 lety tam moc lidi nejezdili. Vše je klasicky jinak a v ulicích Mostaru se nedá nikde zdarma zaparkovat, je možnost si nechat pohlídat motorku za 40 kuna u jednoho místního baru. Každý prodejce se snaží prodat typické místní suvenýry, které jak jsme již s Dášou říkali nás vůbec nijak nezajímají.

Měli jsme štěstí, že když jsme přišli k mostu. Parta místních chlapů skákala do řeky, která byla nádherně čistá a dravá, Vyfotili jsme se, natočili si skoky a zase frčeli dál. Před námi byl národní park Blidinje, ve které silnici svírali hory a řeka z druhé strany. Celá cesta národním parkem byla krásná, moc jsme si jí užívali, už jen protože ráz krajiny byl naprosto jiný. V uvozovkách to bylo jako u nás, stromy jehličnaté i listnaté a kameny a keře jsme nechali daleko jižně pod Mostarem.

Profrčeli jsme okolo jezera Jablaničko a opět jsme se zastavili na jídle v místní restauraci. Špíz s ryzotem a steak jsme si mohli dát i jinde ale podle místních názvů jsme nevěděli co je co. Výběru jsme nelitovali a porce jsme ani nemohli sníst. Na internetu jsme ihned jako první zjišťovali jak to vypadá s počasím. Nebyli jsme vůbec nadšeni, protože v 40 km vzdáleném Sarajevu měla být bouřka a déšť.

Chtě nechtě jsme museli jet dál. S blížícím se městem jsme na obzoru viděli černé mraky blesky. Proto jsme se preventivně zastavili na nejbližší benzínové stanici abychom se ochránili před deštěm. Na wifi jsme sledovali počasí, byl tam stále mráček. Čekali jsme 5,10,20,30 minut a stále nepršelo, rozhodli jsme se vyrazit. No zvykli jsme si, že zákony schválnosti fungují vždy a všude, Začalo opravdu hodně pršet. Jeli jsme stále do centra města a silnice plné vody začínali být nebezpečné.

Bez nepromoku jsme zmokli raz dva, na další benzínové pumpě jsme začali čekat, jen už mokří a naštvaní. Když bychom šli do mekáče a dali si kolu za euro tak by to bylo v pohodě. Chvilku jsem čekali a Dáša byla naštvaná, že takto může pršet celý večer. Vydali jsme se za mírného poprchávání, které se za jízdy změnilo v bičující smršť vody. Já jsem na nepromok už rezignoval a jel jsem celou dobu bez něj. Obyčejná bunda a pseudo moto kalhoty mi dávali pocit bazénu v botách, na zadku a prostě všude.

Byli jsme tak zoufalí, že jsme si už říkali, najdeme první hotel a ubytujeme se v něm. Od Sarajeva jsem urazili 50 kilometrů na sever. Místní nám poradili jediný hotel ve městě Olovo. Cenu hotelu si už nepamatujeme ale nevím z jakého důvodu jsme řekl ne. Po dalších  několika kolimetrech jsme našli idelickou posekanou louku, která měla pouze jednu vadu na kráse, nejprve příkrý sjezd, ale to nebyl ten největší problém. to nejhorší přislo v zápětí, když zadní kolo ztratilo trakci a začalo ujíždět do stran. Dášu jsme musel zapřáhnout aby tlačila k nejbližšímu stromku. Měla velké štěstí, že měla na sobě nepromok, který ji zachránil. Před čím? Podívejte se na video.

Já jsem nechal všechny své mokré věci na stromku a vlezl si do stanu abych se usišil, Dáša měla mokré pouze nohy. Oba jsme doufali, že nebude v noci nebo ráno pršet. To nás děsilo nejvíce.


Den 10:

Ten den jsme vstávali zmrzlí. Na stěnách stanu se zkondenzoval teplý vzduch , který jsme ohřáli našimi těly a při sebemenším pohybu jsme dostali sprchu studené vody.
To ráno jsme se váleli ve stanu až do osmé hodiny, než vyšlo slunce a mohli jsme pomalu sušit naše mokré oblečení.  Byli jsme náladou na bodě mrazu a rozhodnutí co nejdříve dojet domů. Vyjeli jsme směrem na sever. Bylo ráno a tak jsme věděli přibližně kde slunce vyšlo a kudy se vydat.  Než jsme se pořádně rozkoukali, byly ve zpětném zrcátku hranice Bosny i Chorvatska a už jsme se blížili do velkého města, ve kterém jsem si udělali zdravotní přestávku, doplnit zásoby, protáhnout se a seznámit se s místními.

Natrefili jsme na místního farmáře čekajícího v autě, který jak nás uviděl dal nám plnou náruč jablek. Asi si nás všimnul díky našemu puchu a unavené vizáži. Nevěděli jsme ani jeden jak mu poděkovat, jelikož jsme to v tom šoku zapomněli. Samozřejmě nás nemohl minout déšť, na který jsme se pouze připravili obléknutím nepomoku. Když se to spustilo, bylo tolik vody, že při 60km/h nám klouzalo zadní kolo sem a tam. Naštěstí jsme to ustáli bez nehody, a co se stane když si motorkář navlíkne nepromok? Přestane zaručeně pršet. To už jsme ale míjeli Balaton a vyrazili směrem Pecs již po námi známe silnici okolo Cseszneki Vár. Byla tma a poprvé za celou cestu na nás začali řidiči v protisměru blikat výstražnými světly, nevím z jakého důvodu, jestli nám něco nespadlo , nemyslí si, že jsme automobil pouze s jedním světlometem nebo proč. Přes silnici nám přeběhla liška a zajíc. Dáša o tom ani nevěděla, pouze registrovala prudké brždění, protože spala. Jak typické...

Do vesničky nedaleko Kút, kde jsme si na rychlo domluvili nocleh jsme se nakonec vydali po dálnici. Na tu jsem najel za Bratislavskou části Lamač. Pro policajty jsme měli výmluvu, že jedeme z Bosny a nechtělo se nám přes ty lesy, protože je to nebezpečné kvůli zvířatům. "Plazili" jsme se osmdesáti kilometrovou rychlostí po dálnici, cesta se vůbec nekrátila. Do toho přišla hmla a bylo to jen horší...Do vysněného hotelu jsme dorazili okolo 11 hodiny. Byly jsme vyčerpaní, měli křeče v nohách, ale byli jsme šťastní, že už nemusíme bivakovat někde celí promočení jako slepice. Těch 700 km, které jsme ujeli byly dlouhé a krásné a občas i křečovité. Ano, tuhle vzdáleost lze ujet i na malém skútru. Celou cestu jsme si říkali jaké to asi je šetřit čas a vozit si prdel na krásném BMW GS a polylkat kilometry. Ale to by nebylo přeci ono...! Proto na příští cestu pojedeme na našem PCXku znovu a přitom si dáme větší porci kilometrů.

Shrnutí cesty:

Nechtěli jsme si připouštět, že by se mohlo na posledních kilometrech něco stát a tak jsme na to nemysleli a nebléznili. Do Liberce jsme dorazili v pořádku. Nečekaly nás davy, nemávali vlaječkami a neříkali jací jsme machři. Na začátku cesty jsme si říkali jestli budeme mít nějaké technické problémy. Motocykl celou cestu sloužil skvěle svému účelu, pneumatiky IRC na kterých jsme vyrazili nás nikde nezklamali. PCX je dělník.

Vce informaci a fotografií je možné naleznout na strnkách www.coupleandmotorbike.com nebo www.facebook.com/coupleandmotorbike

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (34x):
Motokatalog.cz


TOPlist