sumoto_leden

Okruh Maďarskem

Je 4. srpna 2008 9:30 am (plánovaný odjezd 9:00, ale kdo by si toho všímal…) Před barákem stojí dvě motorky a tři odhodlaní…Pepi (ePPi)+baťůžek Peti - Honda CBF600S, Olda – Ducati 996

1.DEN-Pondělí 4.8.

Budíček 8:45
Trochu zpožděný odjezd v 9:30. Cestou ještě malé mezipřistání v práci (odevzdat pár papírů na vrátnici) a konečně vyrážíme směr Maďarsko. Nikomu se nechce jet moc po dálnicích, tak to táhneme z Liberce na Brno horem. U Brna (cestou na Mikulov) začíná foukat docela nepříjemný, silný boční vítr. “Bůh ví, co přinese.“ Bereme za rukojeť plynu a frčíme, abychom tomu co nejdřív ujeli – ale ne zcela úspěšně. S Čechy se loučíme na přechodu Reintal a najíždíme na Rakouskou silnici č. 49. Před Neusiedl am See trochu kufrujeme a omylem najíždíme na kousek dálnice, která na mé „super“ mapě ještě vlastně vůbec neexistuje. A je to tady… Vítr konečně přitáhl déšť… Oldova performovaná kombinéza ihned propouští první kapky vody na tělo. Zastavujeme v průjezdu, „kocháme“ se vodou z nebes, ale za nedlouho nás vyhánějí vyjíždějící auta. Pokračujeme dál... Přejíždíme hranici městečkem Pamhagen a za přestávajícího deště dorážíme do Maďarského městečka Fertöendréd. A hele Penzion. Zastavujeme stroje. Otevírá starší pán v papučích a koulí očima po prvních našich slovech… Beze slova zvedá telefon a po krátkém, souvislém drmolení, podává sluchátko naší lingvistce (Peti). Se slečnou na drátě domlouvá nocleh (18EUR/os). Za chvíli přijíždí. Jejich auto z garáže ven, naše mota dovnitř a my svlíkat. Po celém horním patře rozvěšujeme naše mokré věci a vyrážíme na průzkum maďarské kuchyně. Dobře nakrmení se vracíme na penzion a naše první hajají v Maďarsku…
Liberec-Hradec Králové-Brno-Mikulov-Břeclav-Reintal(CZ/A)-Neusiedl am See-Pamhagen(A/H)-Fertöendréd (521km)

2.DEN-Úterý 5.8.

Budíček 8:30
Olda má hned po ránu pracovní telefon. Venku už zase kape, alespoň neleje jako včera. Balíme věci jen tak z vlaha, nebo z vlhka? Děláme ranní kávu a v garáži stříkáme řetězy. Nandáváme bagáž a pomalu nasedáme na ztuhlé motorky. Loučíme se (pro změnu) s mladým synátorem majitelky a společně vyrážíme směr město Csorna. Tady se bohužel loučíme s Oldou a jeho Ducati… On nabírá přes Slovensko kurz k domovině a nám se otevírají širé dálavy Maďarska…
Už sami kličkujeme silnicí k první větší zastávce naší cesty – Pápa. Parkujeme na náměstí. Ověšeni tankvakem a přilbami vyrážíme na obhlídku města. Kávička v cukrárně a první překvapení. Maďaři hodně kouří a kouří všude… Po krátké přeháňce opouštíme náš úkryt a vyrážíme do ulic. Domy z 18. století, velká zchátralá synagoga, palác Esterházy (zdevastovaný pobytem sovětské armády), Velký kostel s vysokými zvonicemi (ponurý, šedý). Posilněni (já) zmrzlinou nasedáme a pokračujeme. U města Harend jsem už nervózně vyhlížel čerpačku - do nádrže na 19L natankováno 18,68L. Další poznatek… Nejsou tu pumpy, jak jsme zvyklí v Čechách (na každém rohu) a o poznání levnější než u nás... Veszprem – jen projíždíme a zkratkou valíme k cíli mnoha turistů, k Balatonu... Počasí se umoudřilo a začíná vedro, které nás potom provázelo po celém Maďarsku. Balaton poprvé zahlížíme u města Balatonfüred. Pokračujeme po severním pobřeží jezera na západ a zastavujeme na jídlo v Kereki Csarda. Oběd probíhá v 16:00 s výhledem na vodu a policejní hlídku, která zastavila a dusila dva řidiče po celou dobu našeho oběda!!! Projížděli jsme se po pobřeží, vesničkách, zřícenina v Szigliget a navečer jsme si pronajali chatičku v kempu DELTA CAMPING (6000ft). Jdeme na noční procházku ke břehům (otestovat vodu) a potom na pívo do stánku v kempu…
Fertöendréd-Csorna-Pápa-Balatonfüred-DELTA CAMPING (196km)

3.DEN-Středa 6.8.

Budíček 10:00
Otvíráme oči. Venku okolo motor (Maďarsky motorka) brouzdá malý klučina a zvědavě kouká. Jeho maminka ukazuje na něj a na moto, tak ho usazuji za řidítka a klučinovi svítí kukadla. Dávám mu na památku korále z mé ruky, potřesem si pravicí a kluk je happy… Další cíl - Hévíz. Cestou odbočujeme k rozhledně, kde kdysi stál hrad. Poté pokračujeme na Hévíz (termální lázně). Od koupele nás odradili mraky lidí, tak prohlížíme město a putujeme dál k nedalekému rybníku Kisbalatón. Jaké překvapení, celý byl obrostlý rákosím. Rybářů a bahna na rozdávání, ale přístup k vodě na koupání nikde. Zastavujeme v Nemesdédu, který asi dopadl za 2. světové války podobně jako naše Ležáky, či Lidice. Pomníček s židovskou hvězdou, rokem 1944 a pod ním plno jmen. Kaposvár – předměstí samé paneláky. Centrum malé, ale líbivé. Parkujeme na chodníku u kavárny a dáváme kávu. Necháváme všechny věci na biku a jdeme prostudovat náměstí…
Průvodce Maďarskem napovídá, že další hezký bod na mapě by mohl být Szigetvar, tak razíme. Pár (45km) a už míjíme ceduli města. Chytrá nápověda v kapse nás nasměrovala na velice hezký penzion, tak během chvíle bydlíme… Noční obhlídka městečka s jednou pevností a jednou hlavní ulicí, na které dvě motorky jezdili sem a tam do zblbnutí (1km tam a zpět). Při mém brejlení do krámku s tunning díly, najednou vedle nás zastavuje auto a k oboustrannému překvapení se nás postarší dáma ptá na cestu (Česky) do Chorvatska…
DELTA CAMPING-Hévíz-Nemesdéd-Kaposvár-Szigetvár (201km)

4.DEN-Čtvrtek 7.8.

Budíček 9:00
Po zabalení nás a motorky se vydáváme na Szigetvár hrad. Nějak jsem se zamotal v uličkách, tak to beru přes chodník na parkoviště. Parking zdarma – vstupné 200ft. Hrad byl spíš leso-zahrado-park s jednou budovou (letní sídlo) schovanou za 3-6m tlustými cihlovými hradbami… Další zastávka byla vesnička Sellye, kde bylo muzeum s „domkem na nožkách“, který byl dříve specifický pro tuto oblast povodní a záplav. Kémes – nejjižnější město (vesnice) Maďarska. Průjezd lázeňskými Harkány a zastávka ve Villány, které jsou hlavní vinařskou oblastí Maďarska. Zde krom mnoha sklípků, byl 200 let starý sklep se starými sudy a archivním, zaprášeným vínem z roku 1895.
Ochutnávka žádná neproběhla. V Maďarsku jsou velice přísní na alkohol za řidítky, tak jsem to radši neriskoval. Cestou na Pecs jsme ochutnali pravý Maďarský guláš (doporučuji)… Pecs (Pětikostelí) – rušné město s cca 150.000 obyvateli. Navštěvujeme synagogu z roku 1869 a já poprvé v životě mám na hlavě „jarmulku“. Couráme městem a nějak jsme nepohlídali čas. Dunaj překračujeme přívozem ve městě Mohács až v 19:00 a cesta do Szegedu ještě daleká… Proplétáme se vesnicemi VELKÉ UHERSKÉ NÍŽINY a nikde žádné ubytování. Začínáme přemýšlet o nocování někde v polích, když najednou penzion, ale jeho název nás měl varovat - CAMEL TROPHY. Sjel jsem ze silnice a po 2km lesní cestou z jemného písku dorazil k penzionu CAMEL (ZÁVRA-zavřeno). Tak zase zpátky na silnici a s pocitem rezignace pokračoval na Szeged. A najednou - motel u cesty s moto do dvora (7000ft) ve 22:30…
Szigetvár-Sellye-Kémes-Harkány-Villány-Pecs- Motel u silnice 55 (344km)

5.DEN-Pátek 8.8.

Budíček 10:00
Vstáváme a já mám nohy samý puchýř z motobot. Tak nandávám žabky a zvesela na Szeged, no zvesela, kdo v tom někdy řídil, tak ví… Szeged – úkol No. 1, koupit nové botky. Krámek v Tesco a odcházím s Ádami (9990ft). Parkuju u centra, jak jinak, než na chodníku a jdeme po svých… Při návratu se klátí kolem bajku osůbka, tak přidáme do kroku a pochvíli si povídáme Anglo-Maďarsko-rukama se smutným, ukecaným, připitým homlessem intelektuálem. Po „dárku“ 300ft a slibu, že pošleme fotku z cest na jeho e-mail, se loučíme a vyrážíme dál. Dalším cílem cesty je severně od Szegedu vesnice Ópusztaszer.
- Skanzen (dobové chalupy, lodě, mlýny, stroje…)
- Pomník Millenium (s vládci Maďarska)
- Jezírko (s příjemným posezením ve stínu vrb)
- Základy románského kostela + klášter (stále probíhající vykopávky)
- Muzeum (vše o historii Maďarska)
- Krásný park
- Krámky v duchu 19. Století (plně funkční)
- Kulturní program z dob války s Turky (hudba, jízda na koni, turnaje…)
- Možnost zapůjčení golfového vozíku (bez-s řidičem)
Poslední fotky a valíme na Csongrád – začínáme koukat, kde by bylo něco na zub… Opět nedorozumění s mapou, tak si dělám „mazácké“ kolečko cca 30 km. Přes Orosházu pokračujeme na Bekescaba a konečně náš výchozí bod pro zítřek dobit v 19:00… Gyula. Při hledání penzionu objevujeme camp pod hradbami, tak stavíme nakonec stan. Couráme městem a já se poprvé seznamuji s národním bohatstvím - PÁLINKA (Maďarská slivovice). Cestou na kutě se zatáhlo. První kapky a než jsem podložil stojan CBF-a, tak jsem byl durch.
Motel u silnice 55-Szeged-Ópusztaszer-Csongrád-Gyuka (245km)

6.DEN-Sobota 9.8.

Budíček RÁNO
Po ranním nahánění Campingmamá, které jsme zaplatili 3500ft, jedeme podniknout anabázi do RUMUNSKA… Hranice jsou necelých 5km. Na „čáře“ nás zastavují celníci a chtějí vidět Passport. My jsme byli vybaveni pouze „Občankama“, tak po chvíli okukování našich dokladů nás pouštějí dál. Okolní rovina je snad ještě placatější než v Maďarsku, míjíme nápis =ČESKO-SLOVENSKÉ PARKOVIŠTĚ „U SEPIHO“=. Vozový park na silnicích značně ostařel. Kam se oko podívá, tak samá DACIA. Od těch starých a polorozpadlých (hojně) po nové LOGANY (už míň).
Vjíždíme do velkoměsta Oradea – co říct, beton a beton, špatně značené směrovky na centrum, ponuré, šedé. Viděli jsme stavbu nového kostela a asi pro dobovou autentičnost, lešení ze dřeva a to nejen z prken, ale i kusů kulatin, jak v 18. stol… Tankujeme, potkáváme Čechy a opět na hraničním přechodu – Bors - okoukávání dokladů. Uf a jsme na „druhé“ straně. V Mezöpeterdu baštíme a poté stáčíme směr Debrecen. V Derecske sjíždíme na silnici 2. třídy na Hajdúszoboszló. Obloha se začíná pěkně kabonit, trochu svižnější jízdy a dorážíme do Hortobágy. Trochu hledáme vybraný kemp a je to. Zase střecha nad hlavou, i když dnes trochu něčím zvláštní. Nejen svou slaměnou střechou, ale hlavně tím… Co to jenom připomíná? Office. Několik turistů si nás opravdu spletlo s recepcí… Jdeme večeřet do nejvíc profláklé Csardy (hospody) Maďarska. Průvodce tentokrát opravdu nelhal. Obsluha příšerná, jídlo mizerné, drahé a platí se, až po té co od Vás místní kapela dostane „tuzér“ v podobě 500ft. Jdeme spát a přibývá k nám nocležník. Malé černé koťe, za jehož vrnění usínáme.