Přes Skotsko a Irsko do Itálie 2016

Původním plánem bylo zdolat Spojené království spolu s Irskem a poté pokračovat na jih Evropy až na samotný Balkánský poloostrov, cestou se nám stal menší defekt a tak jsme museli výlet zkrátit "zaimprovizovat" a nějak se dostat domů…

1. DEN - 23.7. 2016 (1172 Km)

Ve 3:15 zvoní budík, stejně jsme z toho očekávání moc nenaspali, balíme poslední věci a po čtvrté hodině ranní vyrážíme z Humpolce po D1 na Rozvadov v sestavě já (Tomáš) na Hondě XL650 V Transalp a David na Hondě XRV750 AfricaTwin. Dnešek bereme spíše jako rychlý přesun, převážně po dálnici. Hned před Nürnbergem nás stíhá vydatný déšť, který nás pronásleduje přes celé Lucembursko až do Belgie. K večeru se začíná počasí vybírat a do Holandska vjíždíme už se sluncem v zádech. Rozbalujeme stan uprostřed louky kousek od města Brugge.

celkem najeto: 1 172 Km

2. DEN - 24.7. 2016 (454 Km)

Trajekt nám má jet z v 10:00 do anglického Doveru, proto vstáváme lehce před šestou hodinou a vyrážíme mlhou, za kterou se schovává východ slunce. Jedeme podél francouzského pobřeží samou objížďkou a rozkopanou silnicí až do obávaného Calais. Přijíždíme tam okolo 7:30 a kromě jedné policejní hlídky, nehorázného bordelu a ještě většího smradu, nikde ani noha, no, asi ještě uprchlíci chrápou, měli jsme z toho velké obavy. Předem nemáme zakoupený žádný lístek na trajekt a jedeme na "blind" s tím, že to bude dražší. Při odbavování se nás paní ptá, jestli nechceme jet ještě tím trajektem, co odjíždí za 5 minut a ne až za hodinu, jako máme původně v plánu, přikyvujeme, že ano a teď rychle na loď, nečekali jsme ani minutu a alespoň budeme v Anglii dříve. Po vylodění si říkám hlavně vlevo, měl jsem z toho strach, ale stačí pár levotočivých kruhových objezdů, pár křižovatek a už nám to ani nepřijde, zvykáme si rychle a po malé přestávce na křídových útesech v Doveru

vyrážíme otestovat levou stranu přímo do Londýna. Pouze ho projíždíme okolo Big Benu a London Eye a další dvě hodiny se z něj snažíme vymotat, motorky v kolonách vařej, je nám jich líto, rychle pryč. Z předešlých cest, jsme zvyklí hledat místo někde kousek u silnice, případně u vody, ale tady to tak jednoduchý není, podél cest jsou buď kamenné zdi, nebo závory. Nakonec se nám podaří zabydlet kousek od Stamfordu v ječmenném poli, kde po ochutnání pár místních piv a vybalení stanů prochází starší paní se psem. Dáváme se s ní do řeči, poté jí dáváme malou dárkovou flaštičku slivovice a pohled našeho rodného města Humpolce, děkuje nám se slovy, že když ještě měla manžela, byli spolu v Praze. Po rozhovoru říkám Davidovi, že je to první starší člověk, který umí perfektně anglicky, pak si uvědomuji, že jsme vlastně v Anglii.

celkem najeto: 1 626 Km

3. DEN - 25.7. 2016 (213 Km)

Dnes je v plánu dojet do města Warrington nedaleko Manchesteru, kde David předchozí půl rok bydlel a pracoval ještě spolu se dvěma z našich kamarádů (Petr a Tomáš), kteří tam bydlí dodnes a které se právě chystáme navštívit.

Okolo poledne k nim přijíždíme, už na nás čekají s výborným obědem. Po rozkoukání, se jdeme podívat do města a kupujeme nějaké jídlo na cestu a piva na večer, navštěvujeme místní slovenský obchod s potravinami "Včielka Maja", kde se dá sehnat vše od české horalky až po české pivo za relativně příznivé ceny (kluky už tam znají).

Na večer vyrážíme do víru velkoměsta, ochutnávám místní fish and chips a snad všechny druhy piv na které narazíme. Pak už jen sedíme před domem a popíjíme whisky s názvem Loch Lomond (tak se jmenuje jeden z národních parků, kam poté taky zavítáme).

celkem najeto: 1 839 Km

4. DEN - 26.7. 2016 (410 Km)

Vstáváme později, v klidu se sbalíme a okolo desáté pokračujeme dál na sever. Moc se nám nechce a rádi bychom tady ještě chvilku zůstali, ale bohužel na tuto cestu máme vyhrazených cca 25 dní a to je už je celkem dost.

Cestou navštěvujeme opatství Rievaulx Abbey z 12. století, překračujeme hranice se Skotskem a začíná zase o něco hezčí krajina, je tu hodně ostrých kopců, že v jednu chvíli na jeho vrcholu si myslíme, že poletíme vzduchem. Potkáváme pár motorkářů a přemýšlíme jak se asi zdraví, zkoušíme pravou rukou, ale to není ono, vzhledem k tomu, že nám začne brzdit motorka, když dáme ruku z plynu, u další skupinky už vidíme, že kývou hlavou, jako ve filmu Noc v Roxbury, začínáme to praktikovat taky.

Počasí je takové typické anglické, občas jen pouze mrholí a k večeru sprchne, zrovna když kousek od Edinburghu rozbalujeme stan.

celkem najeto: 2 249 Km

5.DEN - 27.7. 2016 (523 Km)

Celou noc propršelo, naštěstí vstáváme spolu se sluncem, které nám víceméně vydrželo svítit až do večera. Jedeme přes krásný Národní park Cairngorms a skiareál Glenshee.

Pokud bych měl srovnat krajinu, tak Skotsko není hornaté jako je tomu třeba v Alpách, ale spíše hodně kopcovité, má to své kouzlo a nám se tu líbí, hlavně když projíždíme jejich údolím a zatáčkami. Zastavujeme ve městě Tomintoul, což je malé městečko ve výše zmiňovaném národním parku a kupujeme nějaké suvenýry, především whisky, kterým je toto městečko proslulé.

Při hledání místa na spaní kousek od města Helmsdale (asi necelých 100 Km od nejsevernějšího místa Spojeného království John o' Groats) zastavujeme a David mi říká, že viděl nějakou pěknou odbočku, kde by bylo možné dnes přespat. Říkám mu, že se tedy vrátíme a ať jede první, vzhledem k tomu, že v Anglii jel David pořád za mnou, tak hned vyjel do protisměru a vjel do zatáčky v pravém pruhu, troubil jsem na něj jak o život, naštěstí nic nejelo, stihnul se vrátit do levého pruhu a vše dopadlo dobře.