Hřensko 2001

Určitě to sami znáte, když v týdnu vychází nějaký ten svátek, plus víkend, plus pěkné počasí a máte svrbivý pocit v rukou, tak to vypadá pouze na jednu věc a tou je pořádná vyjížďka s nějakým tím poznáváním okolní přírody a krás naší země. Naším cílem bylo tak trochu poznat okolí Hřenska, přesněji řečeno Českosaské Švýcarsko.

Vyjeli jsme hned odpoledne po práci a cesta nám trvala něco kolem pěti hodin. Po dálnici se frčelo nádherně, až na ten teplý vzduch, z toho vedra, který nás dokonale vysušoval. Do Děčína jsme dorazili kolem půl deváté večer a pak už jen nádhernými serpentinami jsme dorazili na místo. Měli jsme stan, ale nakonec jsme se ubytovali u hotelu Mezní louka v upravených unimo buňkách s postelí a teplou vodou. V plánu bylo původně stanování, ale ty mraky nad hlavou nám něco napovídali. Na druhý den už bylo krásně a nám to nahrálo k tomu, abychom si nahodili na záda batůžek a vyrazili do okolí. Vydali jsme se po turistických značkách a jako první jsme zvolili směr Pravčická brána, kde jdete krásnými uličkami v lese, všude kolem spoustu nádherných skalních útvarů, které do sebe pěkně zapadají a takhle jdete asi 6 km směrem od Mezní louky. Vedle soutěsek na Kamenici, které jsme taky navštívili se největšímu zájmu v okolí Hřenska těší právě Pravčická brána. Ta je tvořena vrstvami pískovce a vznikla úplným vyvětráním výklenku na konci výběžku skal. Ačkoliv se ve světě vyskytují podobné mosty daleko větších rozměrů, přece je Pravčická brána svými rozměry ( výška 16 m, rozpětí u paty 26,5 m ) velmi krásným přírodním úkazem, o kterém je první písemná zmínka z roku 1410. Přístup na vlastní bránu sice není dovolen, ale z vyššího masívu přístupného po schodišti je daleký výhled do širokého okolí. Přímo pod samotným mostem se dá občerstvit, posedět a taky je zde příjemný rozhled do širokého okolí. Po malém odpočinku jsme pokračovali na zmíněné soutěsky na Kamenici. Můžete pokračovat různými směry, my však zvolili trasu na vstup do soutěsek a to od Hřenska. Soutěsky jsou až na dolním toku Kamenice a patří se svou bujnou vegetací a pestrou faunou k nejkrásnějším partiím Českého Švýcarska. V minulosti se jí používalo k plavení dříví. Soutěsky jsou dvě, Tichá a Divoká, po nich plujete na pramicích, s průvodcem, který vám udělá dokonalý přehled o skalních útvarech a jejich pojmenování a historkách. Mezi soutěskami procházíte pěšky po úsecích 1,8km a 2km. Jdete krásnými chodníčky podél toku říčky kamenice, kde narazíte i na občerstvení. Poté se příjemně napojíte na dobře označené stezky, které vás navedou tím směrem jaký si sami zvolíte. Tenhle pěkný jednodenní výlet všem vřele doporučuji. My jsme druhým dnem pokračovali směrem na Liberec, kde jsme navštívili Ještěd, ale nocovali již v České Skalici u vodní nádrže Rozkoš. Tam jsme si strávili jednu noc a pak švihali směr Ostrava. Cesta na Pravčickou bránu…
Průchod mezi soutěskami, po levé straně procházíte. Plavba na pramici po Tiché soutězce, převoz určitě stojí za to, ono ani jinou volbu nemáte, buď se vrátíte nebo si cvaknete lístek a plujete. Jízda je poklidná takže o nic nejde. Na vodní nádrži Rozkoš nám vyšlo skvělé očasí, takže došlo i na koupání, až na to bahno ve vodě ale to už člověk ožehlí. Co závěrem říci, VFRka šlapala bez problému, moc jsme toho neujeli, ( ujel bych i pětkrát tolik ), nezmokli ani jednou, akorát tak od ranní rosy. Celkově jsme ujeli 840km a spotřeba se pohybovala od 5 – 6 litrů na 100km. Je toho ještě dost na poznávání jak u nás, v rodné vlasti tak i venku, takže směle do toho!

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)