Prototypy a Motorky

Roky nesplněným snem bylo poskládat střípky z dostupných fotek a záběrů z filmu Le Mans o závodu 24 Heures du Mans přímo na okruhu v La Sarthe. Příležitost přišla o prvním letním víkendu r.2013

Prototypy a Motorky

Kapitoly článku

Cestou tam i zpět  se dalo ušetřit  200 €  jízdou  po  silnicích  bez  poplatku  kopírující dálnice.

Bylo to sice na úkor času ale i tak jen za 21 hodin.  Kolem Paříže po jižním obchvatu, který byl sice o čtvrtečním poledni  přetížený  ale jelo se plynule.

Klasický okruh  LeMans  má 14 km a je vzdálený 5 km od  středu  města.  Chtěl jsem si zamluvit kemp na severu  okruhu  pro jeho optimální polohu mezi  městem a  místy jako  Arnage, Mulsanne, Les Hunaudiéres apod.

Yamahu Neo´s  pak  použít  k přemísťování  dvou  osob po rozlehlém závodišti a jeho okolí stejně jako na TT2012.  Časový harmonogram cesty na 5 dní jsem   zpřesňoval  tak jak postupně  vycházeli  info.  na portálu  lemans.org.

S ubytováním v kempech  kolem závodiště to vypadalo  trochu jinak,  než jsem  předpokládal.
Od konce  roku  byla  vyhlídnutá místa  na  portálu " le mans.com"   v nabídce k  rezervaci
obsazena. Volná  místa  byla  pouze do kempu Beausejour  ve středu okruhu  které jsem si reservovat nechtěl s tím, že se rozhodnu až na místě. Později jsem zjistil, že moc prostoru k pohybu v severních  kempech nezbylo ani pro VIP. Mrzuté  bylo, že atraktivní místa za obloukem Dunlop nebylo možno ani navštívit, protože moje vstupenka do těchto kempů neplatila. Základní vstupenka na 4 dny stála 71 € a pobyt v kempu Beausejour  pro 2 osoby dalších 52 €.  Uvedené vstupenky jsem koupil na pokladně nad parkovištěm v severní části okruhu. Vlastní ubytování v kempu bylo bezproblémové, celý den ve sprchách tekla teplá voda.  Kemp byl zaplněn z poloviny a volno bylo po celou dobu závodu, hlavně tam, kde bylo mokro. Početnou skupinu ubytovaných tvořili Angličani a Ti jsou na vodu zvyklíJ Nebyl problém vidět Aston Martin DB8 v půlce louky po břicho zapadlý do bahna s majiteli řešící situaci s anglickým klidem.

                                                                

I když mě v té době  stál v garáži  H-D Night Train a asi bych 1200 km po ose s přítelkyní dojel  tak  mnoho  energie už by asi nezbylo.  Myšlenky na stavbu resp. nákup  káry pro motorku  přišly až později také na základě zážitků z Le Mans  a potřebou  dojet ještě dál. Do míst  jako je Monako a  Bol d´Or  s převýšením které  by  nebylo limitem jízdy ve dvou.  Popud  k  tomu dodal  také  Francouz  se  Slimem,  který zaparkoval na  pumpě vedle mě a já viděl v jeho zákrytu  křehkou Yamahu Neo´s  a  ještě netušil co nás na slavném okruhu  se skutrem  o den  později čeká…                                                 

Návrat v  tichosti přijíždějícího  Steve McQueena  za  vzpomínkami bych si rád  zopakoval i já a to nejen  proto, že již  uplynuly 3 roky... budu také  rád,  když pár  připojených snímků a videí  pomůže  případným zájemcům k návštěvě  Le Mans.  Stejně  jako mě poznámky českých návštěvníků uplynulých ročníků na pečlivě vedených  stránkách  pana Havlíčka. Od r.1997 jsou  zasvěceny všemu, co souvisí s historií závodu  24H Le Mans.  Na stejném místě jsou uváděné také cestopisy kopřivnické cestovní kanceláře k jednotlivým ročníkům a to od  r.2005. Oboje mi poskytly velmi  cenné  informace  k přípravě cesty a  přispěly k tomu, že jsem nejel úplně do neznáma.  Loni  Karlínská  cestovka organizovala  5 denní zájezd  s vlastními stany do kempu Beausejour za 8360,- Kč  a  letos to samé za 10690,-Kč. V pokynech stojí, že zážitek ze závodu  je sotva poloviční,  nespí-li  se v kempu na závodišti 

V kempu bylo ve dne v noci veselo:-)

Od  středy probíhají  v zábavním parku různá hudební vystoupení  a  noční tréninkové jízdy, za kterými jsme chtěli dojet  na skutru.                                                       

Neujeli jsme ani 100 m po bahnité cestě z kempu a náhle se ozval zvuk známý z návsí 70. let, 
připomínající pionýra s neutěsněným kolenem výfuku. Věděl jsem, že jsem to já,  kdo vydává řev  silnější  než  prototypy  LM P1.                                                    

Došlo k naražení kolena  o  kámen  při  dorazu tlumičů.  Své udělaly podhuštěné gumy a výmoly. Příruba se prohnula  a  uvolnila.  Závity ve válci to naštěstí přežily. Použil jsem vše co jsem měl s sebou včetně kladiva  abych koleno vyklepal a přírubu narovnal. Uspokojivě se to podařilo ale až doma po odříznutí a vyrobení nového kolene. Jezdit  po Le Mans  se dalo i  tak.  Řev motoru  nebylo  to nejhorší.  Netěsností příruby i  po opravě  došlo ale k úbytku i toho mála  výkonu  co normálně měl .. být mobilní byl ale základ.  Po Le Mans  jsme najezdili 150 km.  Několikrát jsme navštívili esíčka v Arnage,  rovinku Les Hunaudiéres  končící  v nejjižnější části okruhu zatáčkou Mulsanne a město Le Mans.                                                   

V Arnage lze z pouhých 10 metrů sledovat  dění na trati  a vychutnat si zvuky 5 litrových V motorů  při  akceleraci. Tyto zvuky vč. aerodynamického hluku  na rovinkách  tvořili nepopsatelnou kulisu závodu  po celou noc.

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Během závodů  se snadno stanete svědkem různých místních rituálů  kdekoli po trati.

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

vč. průjezdu  Historic Car.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Součástí hlavního závodu byl vložený závod  Ferrari Challenge  a   Le Mans Legend.
Kvalifikace k těmto závodům probíhají  ve  čtvrtek  od  16:00  do 18:30 hod.
Po nich začínají kvalifikace hlavního závodu od 19:00 hod. včetně samostatných nočních jízd od 22:00 do 24:00 hod.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Francouzi si potrpí na manéž  a  tak ve  středu, čtvrtek a  sobotu  se odehrávají  koncerty několika kapel  v prostoru nad obloukem Dunlop. Zaujalo mě energické vystoupení tria  Dallas Frasca se zpívající kytaristkou.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V pátek, před  ´ Parade des pilotes ´  je možno na základní vstupenku navštívit Paddock  Ferrari Challenge  a   Le Mans Legend,                                                         

boxy účastníků 24H Le Mans v prostoru  Pit Line  od 10:00 do 20:00 hod

                                                  

 

 

 

 

jejich zázemí z vnitřní strany okruhu přístupné přes Dunlop oblouk

                                           

a spousty  stánků zaměřených na vše co k závodu a jeho historii patří.

                                              

Uprostřed stojí zrcadlový  6m vysoký Audi  Monument se jmény a časy vítězů závodu.                                                              

V pátek je po celý den klid a všichni se k večeru  přesouvají do centra Le Mans. Květinami vyzdobené  Place de la République  je  od  r.1993 svědkem ´ Parade des pilotes ´. Průvod  jím  prochází v podvečer dne startu závodu  od 17:30 hod. z  Av. Gal de Taille,       kde je vše připraveno již hodinu předem                                                  

průvod pokračuje dále po nábřeží  řeky Sarthe.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Součástí  Parade des pilotes  jsou historická vozidla  s posádkami závodních týmů,                                                       

různé kategorie sportovních vozů,  počínaje  veterány  minulých ročníků, zmenšeninami sportovních vozů   od  dětských po dospívající závodnické kategorie. Průvod zpestřují  umělci  různé barvy  pleti  a mažoretky týmů. Jednotlivé skupiny uvádějí organizátorky  transparenty  jízdou  na motocyklech.                                                      

 Průvod se vrací po cca  1 ½ hodině zpět do centra města, kde se vše začne rychle balit.

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

V sobotu dopoledne, v den startu závodu  proběne od  9:00  hodinový Warm Up  vozů LM  a po té  závody  Ferrari  Challenge  a   Le Mans  Legend. Start do hlavního závodu je v sobotu v 15:00.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ve 4.kole  došlo ke smrtelné havarii anglického pilota  Allana Simonsena  s  Aston Martin Vantage V8 st.č. 95.                                                   

 V nájezdu  na rovinku Les Hunaudiéres, v šikaně Tertre Rouge najel levou stranou na obrubník,  vychýlil se z přímého směru  a  tvrdě narazil  do bariéry. Vůz ztratil celou zadní část včetně křídla,  levé dveře i kolo.  Závod  nebyl  přerušen  a  vozy  pokračovaly  cca. 1/2 hod.  za  Safety  Car.

Le Mans 2013 se zúčastnil  také český  pilot  s  posádkou  Charouz/Holzer/Kraihamer  v kategorii LM P2  s prototypem Lotus T128 (motor Judd 3,2L V6 Turbo)  pod start.č. 32 v  barvách  Praga.                                                                         

Posádka start.č.32 dokončila závod po necelých 17 hodinách resp. v 219. kole  z  konečných 348 kol vítěze.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 Zvítězilo  Audi R18 e-tron quattro kategorie LM P1 s 3,7L V6 Turbodieslem. Jezdilo velmi tiše  průměrnou  rychlostí  242 km/h.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
     

 Z cesty domů mám dvě  veselé  příhody.                                                       


V Paříži při zastávce cestou domů se mi  stalo vůbec poprvé, že jsem nemohl najít ulici, kde jsem zaparkoval. Všechny ulice a domy pod  Bazilikou  Sacre Coeur ve východní  části vrchu  Montmarter  vypadaly stejně!!! Litoval jsem, že jsem si neuložil výchozí bod do navigace,  kterou nosím vždy s sebou. Hledání trvalo asi 2 hodiny. Návštěva kavárny po objevení té správné ulice přišla velice vhod.

Druhou,  z průjezdu francouzsko/německých hranic  po ´Landstrasse´. Před nájezdem na německou  dálnici si mě spolu s mnoha jinými občany EU odstavila Hauptzollamt  Saarbrucken  k  prohlídce,  resp. dotazu, kolik vezu kartonů cigaret. Netušil jsem, že  když řeknu,  že žádné, bude následovat prohlídka,  která mě bude stát 9,41 € za 20L kanystr s rezervní  naftou  převážený z Francie. Povolených je méně než  20L jak jsem se dozvěděl z předtištěného formuláře. Pořádek musí být…                                                          

Yamaha Neo´s nám  umožnila být na mnoha místech v pravý okamžik. To stmelilo mozaiku střípků  pochybností z počátku cesty a navíc doplnilo o zážitky  které  nelze nahradit                                                        

stejně jako již mnohokrát a to by byla velká škoda:-)

S pozdravem

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.62
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist