europ_asistance_2024



Muži (a ženy) na Jawách 2010

Výprava byla českou odezvou 18ti motorkářů a motorkářek na francouzský film "Muž na Jawě", který odvysílala Česká televize.

Kapitoly článku

Úvodem je potřeba říci, jak se vlastně zrodila myšlenka na Jawách do Francie jet.  V říjnu roku 2009 odvysílala Česká televize francouzský film „Muž na JAWĚ“. Tento film natočila skupina francouzských příznivců značky JAWA v čele s panem Jeanem Phillipem, majitelem motocyklu JAWA 350, na jejich cestě do Česka a do továrny JAWA Moto spol s.r.o. v roce 2004. Při své cestě autor filmu shledal a ve filmu nezapomněl zdůraznit, že většina českých motorkářů jezdí na motocyklech zahraniční výroby.  V tomto názoru ho utvrdila i příhoda, a sice když se náhodně setkal s vyjížďkou JAWA klubu Praha, jehož členové bez výjimky sedlali zahraniční stroje. 

To, že se na Jawách v České republice stále s velkou oblibou jezdí , mu v červenci roku  2010 dokázala skupina českých nadšenců - Jawistů,  kteří se na motocyklech JAWA za ním vydali do francouzského města Angers , vzdáleného od Týnce nad Sázavou přibližně 1500km. Iniciátorem této myšlenky byl Ludvík Opletal a za pomoci internetu se mu postupně přihlásilo 16 motorkářů a 2 motorkářky, kteří měli zájem se této akce zúčastnit. Oficiálním pořadatelem této akce se stal Veteran Car Club Soběslav;  byla to první mezinárodní dálková jízda pořádaná tímto klubem a nutno říci, že velice úspěšná.

Skladba zúčastněných motocyklů představovala průřez poválečnou výrobou firmy JAWA, například nejstarší motocykl výpravy byl Jawa 250 typ 11 (lidově nazývaný pérák) z roku 1954 a díky navázané spolupráci s výrobcem motocyklů firmou JAWA Moto spol s.r.o. se cesty zúčastnil i v té době ještě prototyp Jawy 660 Sportard, který byl tehdy horkou novinkou značky, zatímco dnes je už tento typ  v sériové výrobě a v nabídce značky. Za zmínku také stojí 2 Jawy typu Pionýr, které také patřily mezi účastníky. Kvůli cestovnímu tempu těchto „padesátek“ ovšem vyrazily s dvoudenním náskokem. Tovární jezdci společnosti JAWA Moto spol s.r.o. na prototypu Jawy 660 Sportard a na Jawě 650 Style vyrazili naopak o 2 dny déle.

K takto početné skupině jezdců bylo ovšem potřeba i doprovodného vozidla, které kromě podpůrného technického zázemí pro řešení případných poruch vezlo i kameramana a překladatele, neboť nikdo z výpravy francouzsky neuměl. Těžko říci, jestli to bylo obavou z poruchy, nebo čistě preventivně, ale naši „pionýrští jawisté“ zvolili opravdu originální způsob přepravy náhradního motoru.

Odstartováno

„Hlavní“ skupina 14ti jezdců a jezdkyň odstartovala 5.7. 2010 z místa mateřské továrny JAWA Moto spol s.r.o. , tedy z Týnce nad Sázavou. Cesta přes Německo do Francie utekla rychle jen s několika drobnějšími problémy (píchlá duše, prasklé plynové lanko atd.), které jsme vyřešili svépomocí „on the road“.  Při odpočinkových zastávkách, u benzinových stanic a nebo v kempech, kde jsme nocovali, motocykly budily patřičnou pozornost,  a to především u starší generace, která motocykly JAWA měla možnost  dobře poznat v dobách jejich největší slávy.

Po 3 dnech cesty jsme byli příjemně uvítáni v cíli, francouzském městě Angers, panem Phillipem Jeanem a jeho rodinou. Ten pro nás připravil dvoudenní program, například setkání s panem Michelem Hervé, což byl nejen dlouholetý prodejce motocyklů Jawa a ČZ v Paříži, ale především také velmi úspěšný závodník na českých motocyklech už v 50. letech. Jako specifickou dekoraci a hlavně vzpomínku má do dnešního dne v obývacím pokoji svého domu svůj poslední závodní motocykl ČZ.
Další francouzský milovník českých jednostopých strojů, pan Yves Giffard, nás kromě velmi příjemného rozhovoru poctil doprovodem našeho peletonu motocyklů na své Jawě 350 typu 360 a ukázal nám, že i přes svůj úctyhodný věk jezdí stále jako závodník v nejlepších letech.

 

Naše návštěva byla zakončena velkolepou zahradní slavností u pana Jeana Phillipa a následující den jsme se vydali k domovu. Já spolu s dalšími 4mi členy výpravy jsme si ale řekli, že stejnou cestou domů jet nemusíme, a tak jsme si návrat zpět prodloužili. Cestou domů jsme mimo jiné projeli Saint Tropez, Monacké knížectví a dále jsme pokračovali přes Itálii a Rakousko. Díky této trase, kterou jsme absolvovali už bez doprovodného vozidla, naštěstí bez větších problémů, jsme měli v České republice na tachometru ujeto přibližně 5000km, celkově za 13 dní jízdy.  Zato jsme se stihli pořádně vykoupat ve Středozemním moři ještě ve Francii, vyfotit se před známou četnickou stanicí v Saint Tropez, projet noční Monte Carlo, kde milionáři v nejluxusnějších vozech obdivovali naše JAWY a také jsme si   z nedostatku času alespoň zvenčí prohlédli italskou motocyklovou továrnu Moto Guzzi. Projeli jsme vysoké průsmyky Dolomitů a Alp, kdy jsme nekonečně stoupali do prudkých vršků a po té jeli třeba 10 km z kopce. Viděli jsme nádherná horská jezera nebo například vrcholky hor se sněhem. Za zmínku také stojí, že celá naše cesta s výjimkou hor byla provázena velkými vedry (většinou bylo 35 až 40 stupňů C). Přesto všechno naše Jawy i přes drobné závady, projely půl Evropy a dovezly nás pohodlně v pořádku domů a my máme opět potvrzeno to, co jsme už dávno věděli, že se na Jawách můžeme vydat opravdu kamkoliv a jakkoliv daleko.

Více informací a fotogalerii naleznete na internetových stránkách Veteran Car Clubu Soběslav: www.vccsobeslav.webnode.cz

Na závěr bychom chtěli podekovat všem partnerům akce, bez jejichž pomoci bychom nemohli tuto akci uskutečnit.

JAWA Moto spol. s r. o. 
Veteran Car Club Soběslav
ADDINOL Czech Republic s. r. o
Autoškola SKÁLA
Český Veteran Club 
DOSTÁL CZ s. r. o.
HAJDO spol. s r. o. 
Jihočeský Autoklub VCC J. Hradec
Město Litovel 
MotoLand Olomouc s. r. o. 
PM studio
Premio Pneuservis Lukáš Kazda
Řetězy Olomouc, spol. s r. o.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):


TOPlist