gbox_leden



KORSICA TOUR 2008

Kapitoly článku

Druhý den se u snídaně rozhodujeme, že se taky podíváme trochu do vnitrozemí a tak ve městě Porto zahybáme na vesničku Ota, za kterou nacházíme v jakési rokli nádherné průzračné jezírko, nad kterým se tyčí překrásný kamenný klenutý most pro pěší. Probíhá svlažení, drobná hygiena ve sladké vodě a opět hurá do sedel směrem Évisa, Cristinacce, průsmyk Col de Sevi (1101) do města Vico, za kterým začínáme stoupat po uzoučkých polorozbitých cestách přes Murzo do Azany. Tady je krajina opravdu uchvacující svými poloporostlými skalami, roklemi i kopci. U jedné rokle obdivujeme i ne moc starý veliký džíp válící se ve svých troskách na dně rokle. Zprvu se tomu divíme, ale když se rozhlídneme a vidíme, že tu nejní ani nic, co by vozidlům bránilo ve vybočení ze silnice a následovnému sjetí do rokle, tak nás to už ani nepřekvapuje a později nás další trosky něčeho usvědčují v tom, že je to tu asi normální.
Po projetí dalších po čunících vonících vesniček Vero, Albitrone a Peri, si dáváme rychlou sváču a hlavně ve městečku Cuttoli-Corticchiato kupujeme „Pitivio“. Po svlažení studeným pitím zjišťuji podle mapy, že nás čeká pár kilometrů šotoliny. Těším se a Jirka povídá,že by si GS taky rádo dalo trochu nějakého toho prašného marastu. Jen David dnes na prach nemá náladu a Alíkovi nezbývá, než souhlasit. Za vesničkou Pedi Morella najíždíme na šotolinu s opravdu hezky prašným povrchem a místy i hezkým kamením. Dáváme si to každej po svým. Šotolinku si fakt užíváme po těch dnech asfaltu a jelikož máme plán dnešního spaní a umytí u sladkého jezera jménem Tolla, je nám i jedno, jestli to práší nebo ne. Po nájezdu na asfalt ve vsi Gigliu probíráme jak Jirka s Alíkem hodili tlamu v jedné ze šotolinových prudkých zatáček, nic se jim ani „adventuře“ naštěstí nestalo, tak se tomu smějeme. Probrat se to musí, že?! :-)
Při příjezdu k jezeru Tolla si hnedle vybíráme travnaté parkoviště u místního kiosku za účelem noclehu. Díky tomu, že se ale nejdříve posilňujeme pívem a vínem v kiosku, zjišťujeme, že těch pár lidí co tu vysedává, pomalu mizí k domovům a že kiosek v deset večer zavírají. To je pro nás výhra, protože se směle přesunujeme až k vodě na krásnou travičku mezi stromky. Proběhne koupel v jezeru a při zalehnutí na kutě pokec a plánování budoucího dne.
Ráno hned balíme a vyrážíme směr Ajaccio. Chybí nám s Davidem benzín a tak se snažíme jet co nejvíce „eko“ a doufáme, že bude ve městě Bastellcaccia čerpací stanice.Opět díky Davidovo GPS ji nacházíme. Huráá!! Ale před natankováním se ještě stavíme v pěkném krámku a dopřáváme si dobrou snídani, u které se domlouváme co a jak dál. Protože se ale Alík s Jirkou rozhodli, že si udělají romantickou prohlídku města Ajaccio a my s Davidem prohlídku města zavrhujeme, domlouváme se, že se sejdeme v podvečer u nejjižnějšího korsického zálivu Santa-Manza, ve vesničce Gurgazu.
Po rozdělení s Davidem tankujeme a „praskáme“ to podél hezkého a zajímavého pobřeží směrem na Propriano, kde najíždíme na hlavní silnici č. 196 jižním směrem.
Od nájezdu na hl. silnici končí zajímavá krajina, tak jedeme docela svižně, než dostanu nápad se vykoupat a tak zajíždíme k zálivečku jm. Roccapina, dáváme koupel, oběd z plechovky a kávičku. Po kávičce opět sedláme „oře“ a jedeme do města Bonifacia, které by údajně mělo stát na vápencových útesech. Ale po cestě se Davidovi opět zachtělo koupele a z cesty akorát vidí malou plážičku, ke které vedla nějaká „pofiderní“ lidmi vyšlapaná pěšina. I přesto se po ní k vodě vydáváme. Později ale zjišťujeme, že to není pěšina, spíše nějaká vymletá strouha od vody a že to je docela velkej off-road doplněnej trnitými větvemi, kamením a že asi tak po půl kilometru to nikam nevede. Pěšky je pláž ještě daleko na to, aby nám tu někdo „šlohnul“ věci z motorek, tak to otáčíme zpět na hlavní silnici.
Právě po otočení ale začíná docela náročnej výjezd korytem mezi větvemi a kamením. Po chvíli exceluje David unikátní tlamou v tom nejhlubším korytě. A příčina.....?? Měl svou „Schubertku“ otevřenou a při manévru, kdy potřeboval za GS „vzít“ a přilehčit př.kolo, se mu jeho vyklápěčka přizavřela a nic neviděl. Ponaučení měl jasný, nikdy nejezdit v terénu s otevřenou vyklápěčkou, ale otevřeným plexisklem. Nicméně ho to stálo trochu roztržený palec na noze (je neponaučitelnej - protože měl pantofle), uražený blinkr a ulomený boční kufr. Samou radostí z pádu si svoji „Schubertku“ zahodil kamsi do křoví, aby se později u jejího hledání v trnitém roští mohl uklidňovat.
Po malé pause pokračujeme dál a přijíždíme do města Bonifacio. Už zdáli při příjezdu ke městu je ze silnice vidět, celé město na nádherných útesech. Projíždíme městem a „šplháme“ se nad něj k vyčnívajícímu majáku. No majáky jsou tam vlastně dva. Jeden moderní a ten druhý (co se k němu musí pěšky) je nějaký z dávných dob. Od těchto majáků je nejen neuvěřitelně krásný výhled na téměř celé město, ale i na celý útesový záliv od Bonifacia až na Capo Pertusato.
Fotíme a kocháme se tou nádherou, která jen tak někde vidět není. Já ale pomalu začínám “cítit“ má spálená ramena (protože krém na opalování nejní třeba, že jo?! :-) ), proto neprodleně měním tílko za triko a moc se těším až za náma dovalí Novotňáci s krémem.
Po výměně trika a ještě pár rychlých fotek se přesouváme na místo, které jsme si domluvili s Jirkou a Alíkem - do Gurgazu. Za hlavní úkol si s Davidem dáváme najít nejhezcí spaní, co v této oblasti vůbec může bejt. Těsně před Gurgazem nacházíme obchůdek zapadlý v jakémsi stromořadí, kde mají skoro všechno, co naše „mlsný huby“ postrádají a hlavně dobrý chlazený pívo. Nejdříve ale jedeme dál za město, až tam kde končí silnička podél zálivu Santa-Manza, sehnat to spaní. A ejhle daří se. Nacházíme přepychovej plácek na spaní s unikátním vstupem do vody a skoro bez lidí. Co si více přát. :-)
Nečekáme na nic, vracíme se do krámku, dopřáváme si meloun a jelikož spaní s krámkem jsou od sebe asi dva kilometry po nefrekventované silničce, lejeme do sebe i dvě píva. Než ale dopíjíme druhý, ozývají se smskou Jirka s Alíkem. Vysvětlujeme jim, kde jsme, dokupujeme zásoby na večer (hlavně pivo) a mažeme na „nocležní“ místo, kde se během hodinky s těmi našimi dvěma tuláky setkáváme.
Probíhá vítání, vyprávění zážitků ze dne a po uvědomení si, že s Jirkou a Alíkem trávíme poslední noc, sedá Jirka na GS a maže do krámku pro vinné a pivní zásoby potřebné k večerní oslavičce. V podvečer nám Alík vaří „co kufry daly“ a neprodleně po večeři je nutno všechno vínko a pivo vypít, aby to moc nezteplalo. Hezky klábosíme a někde okolo půlnoci jdeme spát.
Ráno vklidu vstáváme, balíme a v „našem“ krámku snídáme místní jogurty a čerstvé bagetky. Novotňákům jede sice trajekt až druhý den ráno, ale musí se přesunout nahoru do Bastie. Vydáváme se je kus vyprovodit z Bonifacia severním směrem do města Porto- Vecchio, kde se u tankování loučíme s Jirkou, Alíkem a jejich Adventurou od BMW. My máme totiž s Davidem ještě týden dovolené, a tak máme za lubem projet si středohoří a taky se chvilku válet a lenošit u moře.
Po rozlučce se „dereme“ vzhůru do hor jménem Masif de L´Ospedale neuvěřitelnými serpentinami. Začíná nás pronásledovat vítr a po pár kilometrech i četné přeháňky.
Středohoří jsme projeli po libovolně vybraných vlásenkovitých cestách přes vesničky Zonza, Aulléne, Zicavo, Cozzano, Ghisoni až do města Vivario, ve kterém jsme se napojili na hlavní středoostrovní silnici č. 193. U čerpací stanice ve městě Corte doplnějeme palivo, a energii a vydáváme se s Davidem na nejsevernější mys do vesničky Tollare, kde se nám ostatně líbilo nejvíce. Středohoří je opravdu úžasné, chvilku kopcovité, chvilku skalnaté a hlavně bohaté na divoká a polodivoká prasata, která se, když zastavíte, vůbec nestydí si dojít něco „vysomrovat“. Cestou jsme jeli i kus po šotolinové silnici ve výstavbě, kde jsme potkali tři totálně shořelé bagry, zjevně práce místních bojujících za nerozšiřování turismu. Je to to samé, jako že jsou tu všechny cedule se jmény měst rozstřílené brokovnicí, nápisy tu mají dvakrát, jednou francouzky a jednou korsicky a vždy francouzký nápis je zamalován. Prý je to z důvodu toho, že se určité skupiny lidí už několik let snaží o odtržení se od Francie.
Do Tollare dorážíme ve večerních hodinách. Je ukrutný vítr a obrovské vlny, volíme tedy jako nocležnu novou a čisťonkou zastávku. Cestou sem měl David čest se málem srazit s osobním autem, které mu nedalo přednost při vjezdu na hlavní komunikaci. Po „rozdýchání“ téhle situace za pár kilometrů urazil protijedoucímu os.autu řidítkem (blastrem) zrcátko. Rozestýláme si v zastávce a jdeme hned spát. Ještě před tím ale probíhají smsky s Novoňákama, kteří pospávají v Bastii na přístavním molu a čekají na brzký ranní trajekt.
Ráno popojedeme k vodě, ale díky velkému větru to za chvíli vzdáváme a celý den jen tak proflákáme posedáváním v závětří místních hospůdek a noclehem v olivovém háji. Zato v neděli ráno si plánujeme dojet na nákup do města Macinaggio a když už tam budeme, tak si dojedeme zakoupit lístky na čtvrteční trajekt. Mimochodem ráno čtu smsku od Jirky a Alíka, že dorazili ze soboty na neděli v půl druhé ráno vpořádku domu a že mají v zadcích 1050 kilometrů. 
Ještěže jsme jeli v neděli lístky koupit, protože trajekty byli na celý týden pro motorky skoro vyprodané a jediný termín odjezdu byl ve středu v půl druhé odpoledne. Kupujeme lístky a valíme prozkoumat východní pobřeží Korsiky. Dojíždíme cca 100 kilometrů pod Bastii k vodní nádrži Alzitone, která je nechutně špinavá. A hlavně po zjištění, že východní pobřeží je samá plantáž různorodých ovocí, zeleniny a hlavně vína (které jsme i několikrát posvačili) se shodujeme na tom, že nás to tu vůbec „nebere“ a otáčíme motorky zpět na naše místo - do vesničky Tollare.
Po návratu povečeříme v místní venkovní pizzerii a hurá na kutě do olivového háje nedaleko vody, kde se neskutečně skvěle spalo!! Další dva dny jsme prolenošili na úžasných útesech s krásným přístupem do vody a v pizzerii.
V den odjezdu ráno ještě dokupujeme dobroty na trajekt a v půl druhé opouštíme břehy Korsiky. Bylo to krásné, ale všeho prý moc škodí, tak hurá k domovu. Abychom to neměli ale tak jednoduchý, máme ještě v plánu projet Dolomity. Po vylodění v Livornu volíme stejnou trasu, kterou jsme přijeli cestou do Livorna a před Modenou v pozdních večerních hodinách rozkládáme spacáky na břehu nějaké říčky.
Ve čtvrtek ráno exkluzivně posnídáme v malinkatém krámku ještě menší vesničky, kde si dopřáváme housku, ručně dělanou, plněnou prošutem přímo od majitele za pár peněz. Jelikož ale chceme další noc spát za městem Belluno na místě, které už známe z loňska, máme co dělat a musíme miláčkům tahat holt za plyn! Projíždíme Modenu, Veronu směrem na Vicenzu, Bassano a Beluno. Za Belunem jsme naše místo s ohništěm sice našli, ale místní se rozhodli, že zrovna dnes tu budou péct prasátko a cosi slavit. Nevadí vracíme se o kus zpět k jezírku Lago di Corlo, kde se večer koupeme v krásně teplé (upozorňuji sladké vodě), vaříme večeři, kávu, pijeme pivo a „meleme“ cosi do pozdních hodin.
Je pátek ráno, slunečno a my se vydáváme vzhůru projet si Dolomity. Tedy spíše si udělat okruh okolo Marmolady přes víceméně lyžařská centra než vesničky. Je to tu opravdu nádherné a kdo se snaží preferovat výjezd na Grossglockner, ať si zajede sem (cca 80 km od Grossglockneru). Nádherné výjezdy, stoupání, klesání a k ledovci (když budete trochu drzí) se dostanete taky. Po projetí městeček Falcade, Moena, Poza (doslova našlapanými lyžařskými krámky) odbočujeme ve městečku Canazei do prava a stoupáme na Paso Pordoi, kde máme tu čest jet okolo uměle vytvořeného jezera, do kterého zřejmě odtává spousta sněhu a ledovce ze samotné Marmolady
Cestou dolů nás ale ještě zaujala lanovka, kterou se nechá vynést do 2470 m.n.m. Sedáme a hurá vzhůru. Po dosažení „lanovkového“ vrcholu se ale musí ještě kus pěšky. Tento úsek již absolvuji sám a vůbec toho nelituji. Jsem unešen panoramaty nasvětlenými odpoledním sluncem a ledovcem na samotné Marmoladě. Dělám spousty fotek a „šupajdím“ zase dolů k Davidovi ležícímu a slunícímu se u lanovky. Při zpáteční jízdě lanovkou zjišťujeme, že nám chybí dost času a jelikož by jsme chtěli dnešní noc přespat u některého z jezer v okolí Salzburku, musíme pádit směrem na Cortinu a potom rakouský Linz.
V Bischhofenu kupujeme dálniční známku, najíždíme na dálnici směrem Salzburg, Linz ale u jezera Atersee sjíždíme do stejnojmenného města, tankujeme a jelikož je asi desátá večerní hodina a docela dost zima, volíme variantu dojezdu domů. Posvačíme poslední konzervičku, navlečeme teplejší vrstvičku a „praskáme dom“.
Doma jsem vřele vítán manželkou a pejskem po půl jedné v noci. A tím, že jsme dojeli ve čtvrtek v noci a né v pátek během dne, stíhám v pátek doplnit veškeré nedostatky v jídle a pití na svatbě manželčina bratrance :-))

Pár pobraných mouder: :o))
Trajekt na Korsiku je lepší si zařídit dopředu u nás přes cestovní kancelář, vyjde to na jednu motorku a jednoho pasažera cca na 50-80 eur i se zpáteční (podle času odjezdů). My jsme s Davidem směrem Livorno-Bastia zaplatili 73 eur, zato opačným směrem jsme zaplatili 99 eur, což už nejní zrovna málo. Byla holt ale sezona a určitě mimosezónní ceny budou také o něčem jiném. Jirka a Alík si při jízdě Livorno-Bastia rovnou koupili i zpáteční lístek (páč jeli o několik dní dříve), přesto je to vyšlo jen o pár eur levněji.
Nevolili jsme koupi lístků předem, protože jsme nevěděli kolik dní nám zabere průjezd italských Alp a samotné ježdění po Korsice, a tak jsme se nechtěli nějakými časy odjezdů a příjezdů omezovat a dělat si přesný itenerář (což jindy samozřejmě děláme).
Korsika, co se týče jídla a pití, je v určitých oblastech docela dosti drahá. Pivo tu ve veškerých hospůdkách mají svoje korsické (Pietra) jen v malém balení 0,33l a to od 3 do 5 eur, v supermarketu ale dáte za celé balení čítaje šest těchto piv 6 eur.
To samé se týká například vína, kde v restauraci vám dají půl litru za 4.50 eur a v supermarketu koupíte za 5 eur celé pětilitrové balení stejnojmenného krabicového vína, takže se tady (pro motorkáře) vyplatí nakupovat pivo a jídlo v supermarketech a drobných krámcích.
Policii jsme pomalu celou Korsiku nikde nepotkali (až na velká města a hlavní tah Bastia-Bonifacio). Místní lidé (hlavně v malých vesničkách a plážových barech) se s cizinci nijak moc vybavovat nechtějí a dávají to i zřetelně najevo.
Ujeli jsme něco ke čtyřem tisícům kilometrů, náklady činily cca 28 000,- Kč (což neplatí pro toho, kdo si tu bude užívat apartmánů, či hotelů).
Koukám, že se cestopis podařil napsat trochu delší, ale o to snad bude zajímavější, a proto tímto děkuji všem motorkářů, cestovatelům, ale i necestovatelům a nemotorkářům, co čtou tato poslední slova cestopisu Korsica tour 2008.
Děkuji moc Chary.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):


TOPlist