Budweisers v Savojských Alpách

Sobota 6. srpna 2010

Je opět krásný den a my začínáme balit. Tom při návratu z krámu, pohodí hlavou k sousedům a procedí mezi zuby: „Ten pán od vedle říkal, že počká až odjedem a půjde si konečně lehnout“. S nostalgickým pohledem se naposledy loučíme s obskurními toaletami, obřími pavouky ve sprchách a kubánskou „soudružkou“ jež WC obhospodařuje. Ivo je líný balit a tak raději (se 100% ziskem) prodává náš přístřešek čínské výroby, holandským turistům ze sousedství. To, že další manipulací zřejmě končí jeho životnost, raději nezdůrazňuje. Dnešní trasa je vymyšlena tak, že jedna skupina (moto) pojede po plánované čtvrteční trase spodem přes Itálii do Švýcarska a druhá (auto) horem přes Chamonix do Martigny. Tam sundají moto a pojedou naproti té první.
Vyjíždíme známou cestou přes Albertville do Bourg Saint-Maurice. Krásné svezení přes Col du Petit Saint Bernard (Malý Bernard -1995 m.n.m.) s nádhernou vyhlídkou na zasněžený Mont Blanc (4.807 m.n.m.), trochu kazí nudný přejezd údolím do města Aosta. Míříme do Švýcarska a na Col du Grand Saint Bernard (Velký Bernard – 2473 m.n.m.), kde se setkáváme s druhou skupinou. Nádherný zážitek z jízdy a pozorování horských masívů, naruší servírka z místního bistra. Mluví pouze italskou francouzštinou a tak necháváme výběr „mandžáre“ na ní. Tato pro jiné pocta a výzva k předvedení svého kulinářského umění „evropským emisarům z Čech“ dopadne tak, že nám vítězoslavně přináší „Polenté“ (kukuřičná kaše!!). Poprvé tak ochutnáváme něco, co je opakem steaku, „vepřa knedla zela“ nebo smaženého řízku. Možná zdravé, ne však chutné. Abychom neurazili, trousíme se nenápadně s miskou“jakoby“ kochat přírodou a předkládáme u ohrady Polentu těm, kterým by měla být určena. Kravičky sice vděčně zabučí, ale my nasedáme hladoví na stroje a vydáváme se na poslední úsek, do města Martigny.
S vidinou posledních kilometrů letíme na plný kule z kopce a policejní hlídku registrujeme tak pozdě, že ubrat plyn nebo brzdit, by byl již jen projev zbabělosti. Naštěstí jejich reakce taky nebyla z nejrychlejších a tak se vyhýbáme zcela jistě citelnému postihu. V Martigny nakládáme biče na přepravníky a spokojeně konstatujeme, že akce proběhla bez „crashů“ a pokut.
Loučíme se s Klárkou a Romanem, kteří jedou domů po ose. Krátká zastávka na pumpě, doplnit naftu, jídlo, pití a vyrazit k domovu. Je o čem povídat a tak cesta rychle plyne. V noci se stavíme v Bregenzu u tureckého bistra na kebab. Kája, který u tohoto typu občerstvení ze zásady nejí to, co nevidí před přípravou (obava z pozření psů, koček atd.), raději trpí hlady. Navazujeme „frončaft“ s místní tureckou komunitou. Od Ahmeta se mimo jiné dozvídáme, že v Turecku přestalo být cizoložství trestným činem. Tak to jsme si oddychli. Třeba díky tomu přestanou konečně migrovat a ti, co tak již učinili, se vrátí domů.
Od Mnichova je to „tvrdka“. Oči přestávají sloužit a nezabírají ani drinky. Cestu domů nelze popsat, jelikož si z ní nikdo nic nepamatuje. Do Českých Budějovic dojíždíme ani nevíme jak, naprosto vyčerpaní a v polospánku. Tímto zdravíme výrobce energy drinků Red Bull a oznamujeme jim, že jediná křídla po požití nápoje, měl náš „Anděl strážný“.
Ujeto nonstop 1.270 km přes 6 států - (F,I,CH,A,D,CZ).

Text, foto: Ivo Červený
Foto: Honza Šulc

Další fotografie najdete na www.automotocerveny.cz

Naše další cestopisy:
Budweiser´s Holiday on Bike
Budweisers on the Snow
Budweisers na Garda See

Video:
Prozatím máme jen "trailer", odkaz na celé video dáme časem do komentářů pod článek.

Budweisers v Savojských Alpách - Trailer from Jan Sulc on Vimeo.