gbox_leden



MOTORPJ Pobaltí 2017

Moto dovolená Slovensko - Polsko- Litva - Lotyšsko - Estonsko

Kapitoly článku

Slovensko, Polsko, Litva, Lotyšsko

 

Praha – Humenné – Vilnius – Talin – Riga – Klaipéda – Poznaň – Praha

Na úvod musím podotknout, že naše letošní motodovolená byla první a byla s ohledem na tento fakt připravována dlouho a podrobně. Hlavně nebyla koncipována jako dobrodružství, takže booking.com byl velice vytížen a každý den byl zarezervován hotel se snídaní. Sice se hned po dvou dnech ukázalo, že naplánovat na každý den cestu cca 450 km byla začátečnická chyba, ale nakonec se to vydrželo (resp. muselo se to vydržet). Jeli jsme sami ve dvou a cestou jsme různě zastavovali a „kochali jsme se“. Každý den jsme vyráželi kolem 10té hodiny a na motorce jsme „proseděli“ cca 8-9 hodin. Celou cestu nebyl problém s natankováním, čerpací stanice jsou docela solidně husté ve všech zemích. My jsme tankovali cca každých 300 km. Akorát se musí našinec naučit používat tankovací automaty, ale pokud tam někdo místní tankuje, tak Vám ochotně poradí. Kupodivu není problém se skoro všude domluvit anglicky nebo nejhůř rusky. Pokud to jenom trochu šlo, tak jsme se vyhýbali dálnicím. V některých zemích to ani nebyl moc problém, protože tam ty dálnice moc nejsou.

29.6.-30.6.2017 Trasa Praha Humenné (autovlak)

Večer jsme naložili motorku na autovlak a s hodinovým vyrazili směrem k  zážitkům. Myslím, že jsme měli i kliku, že jsme byli ve vagónu do Humenného na konci vlaku, protože na začátku vlaku byly tři vagóny do Košic, kde bylo asi 20 dalších motorkářů. U nás byl přeci jenom větší klid. Vykládka proběhla také v pořádku, takže jsme po poledni mohli parkovat u kamarádky pár km od Humenného.

30.6.2017 – 2.7.2017 Humenné – Kamienka

V těchto dnech jsme navštívili Zemplínskou Šíravu a okolí, ochutnávali místní speciality a duševně se připravovali na plánovanou cestu.

2.7.2017 Trasa Kamienka – Międzyrzec Podlaski 465 km

Kamienka – Nowa Deba  – Tarnobrzeg- Lublin – Miedzyrzec Podlaski

Ráno jsme po příjemné domácí snídani vyrazili směr Polsko. Z Humenného přes Duklu a dále stále směrem na sever. Silnice příjemné, provoz na neděli trochu hustší, ale stále snesitelný. Počasí nám zatím přeje.  Cestovní rychlost se značně mění, protože vesnice v Polsku jsou snad každých 5 km. Pořád mi bylo divné, když ráno zadám do navigace cíl naší denní cesty, vidím těch 465km, tak mi dojezd napíše tak za 7 – 8 hodin. Pak jsem to pochopil😊

Podvečer sjíždíme z hlavní trasy a po pár km jsme v prvním hotelu.

Ubytování Hotel Folklor, Rogoźniczka, Międzyrzec Podlaski.

P.S. Výběr hotelů byl velice zdařilý. Až na jednu výjimku byla všechna ubytovací zařízení velice pěkná a příjemná

3.7.2017 Trasa Miedzyrzec Podlaski – Vilnius 459 km

Miedzyrzec Podlaski – Bialystock – Augustov – Vilnius

Vynikající snídaně a směle na další porci cestovatelského guláše. Počasí je stále ucházející, nicméně teplota malinko klesá. Zatím jsme na 16 – 18 stupních. Silnice v horní části Polska už nejsou tak dobré, jako dole, ale stále jsou bez problémů sjízdné. Hlavně se mění ráz krajiny a hustota obydlenosti. Silnice se také dost narovnávají a ubývá zatáček. K večeru přijíždíme do Vilniusu, trochu si postojíme v zácpách a jdeme se ubytovat. Večer jedeme taxíkem (5 Eur)do centra, to není nic moc, zpátky jdeme pěšky (horor), protože sehnat taxi je docela problém. Respektive taxi se sežene, ale platit za těch 6km 15 Euro se mi moc nechtělo. Zajímavé je, že zkoušíme koupit pivo na pumpě a tam se vůbec nedá sehnat. Alkohol pouze v obchodech.

Ubytování Urbihop Hotel, Ąžuolyno g. 7, Vilnius

4.7.2017 Trasa Vilnius – Alüksne 391 km

Vilnius – Dinas – Rezekne – Alüksne

Ranní propletení se centrem Vilniusu a po pár semaforech směr Lotyšsko. Začíná pršet, takže nepromoky se stávají naší nedílnou součástí. To jsme ještě netušili, že součástí budou skoro celou zbylou cestu. Ale to není až tak důležité. Zajímavější je fakt, že překročením Lotyšských hranic se dostáváme do země, kde opravy na D1jsou proti jejich opravám silnic průjezdy hodně růžovou zahradou. Člověk je malinko ohromen, když přijede ke značce práce na silnici a následně semaforu řídící kyvadlovou dopravu. Tímto momentem se cesta stává hodně dobrodružných off roadem na silničních gumách. Ta silnice prostě není a jedete stavbou. Ovšem, když už ta stavba trvá skoro 30km, plně naložená motorka Vám několikrát skoro i s Vámi spadne, tak už Vás to moc nebaví. Pneumatiky MITAS E 08 jsou vynikající volba, pouze na cestě, kde když je mokro a prší, je souvislá vrstva uježděného jílu, tak tam nezmůžou skoro nic. Všechno zlé však jednou končí a dostáváme se na normální silnice. Sice pořád prší, ale ne tak hustě aby se nedalo jet. Navíc doprava silně řídne, přibývá velké množství značek „Pozor Los“ nebo „Pozor Jelen“ (naštěstí jsme žádné z těchto zvířat nepotkali) a silnice se narovnávají ůplně. 30km rovně, lehce doleva, 25km rovně, lehce doprava atd…

Dorážíme k našemu dnešnímu přespání. Toto byl ten „nejslabší“ článek. Ubytování ve srubu u jezera nebyla ta nejlepší volba, ale ono stejně nic jiného na výběr nebylo. Ale alespoň, že snídaně byla dobrá.

Ubytování Jaunsētas , Alūksne, Lotyšsko,

Lotyšsko, Estonsko, Lotyšsko

 

5.7.2017 Trasa Alüksne – Talin 339 km

Alüksne – Tartu - Talin

Ráno „šup“ do nepromoků a zase na sever. Dnešní trasa byla nejkratší. Nicméně jsme nakonec byli rádi, protože byla celkem nejnudnější. Rovně, rovně, kruháč velký jak Strahovský stadion a zase rovně. To všechno bez jediného metru převýšení. Odpoledne příjezd do Tallinu, respektive do příměstské části Männike. Zde se ubytováváme v hostelu místního fotbalového klubu a po lehkém občerstvení (dáváme si několik rybích pochoutek – saláty, uzené ryby atd.) jedeme na motorce do centra a do přístavu. Je zvláštní, že hlavní města, která jsme navštívili jsou docela velká, ale centra jsou malá. Možná je to ale jenom náš subjektivní pocit

Ubytování. Männiku JK ,Võidu Street 16, Nomme, Tallinn

6.7.2017 Trasa Talin – Riga 406 km

Talin  – Pärnu - Riga

Vzhledem k tomu, že bydlíme na okraji Tallinu, tak nás ranní dopravní kolaps míjí a můžeme „prásknout do koní“ a jedeme zpět dolů na jih. Kus cesty jedeme vnitrozemím, ale po čase se dá ze vzduchu vycítit mořské „aróma“. V Pärnu sjíždíme z hlavní silnice a dost dlouho jedeme podél moře. Cesta je skoro bez provozu, projíždíme vesničkami a občas zajedeme k moři. Potom opět odbočíme do vnitrozemí a cestou navštívíme Césis, které je v průvodcích  uváděno jako nejstarší a nejmalebnější městečko Lotyšska, ale byli jsme dost zklamání. Po příjezdu do Rigy jedeme asi tak 10 km a centrum stále v nedohlednu. Ale nakonec ho najdeme a dokonce se nám podaří najít i náš hotel. Ovšem trochu naštve, když máte zaplatit 5 Eur za parkování motorky a ta pak stejně stojí skoro na ulici. No nic. Večer obligátní prohlídka centra. Povečeříme pelmeně, projdeme se, uděláme pár fotek a jdeme bydlet

Ubytování Hotel Rixwell Elegant, Kalnciema iela 90, Riga

Litva, Polsko, Česká republika

 

7.7.2017 Trasa Riga – Klaipéda 404 km

Riga – Šiauliai – Klaipéda – Neringa – Klaipéda

Ráno opět po několikáté vynikající snídaně. Tentokrát byl i sekt😊) Ještě pár pohledů na moře, respektive záliv a jedeme do vnitrozemí. Horu Křížů u Šiauliai se nám podaří najít až napodruhé a ještě využijeme služeb místního informačního centra ve městečku. Ona ta Hora Křížů je 12 km před městečkem a odbočovací cedule není hned napoprvé srozumitelná. No  vlastně místní jazyky v Pobaltí jsou velice zajímavé. Odpoledne dorážíme do Klaipédy, ubytujeme se v hotelu a co nejrychleji jedeme na trajekt (ten byl od hotelu cca 500m), který nás zaveze na Kurskou kosu. Jinak, než trajektem se tam nedostanete. Tedy pokud nepřijedete z Kaliningradu😊. Zpáteční lístek na trajekt, který jede každou půl hodinu (a jezdí od rána do večera) je za necelých 5 Eur. Ještě se platí za vstup do národního parku, což je taky 5 Eur za moto (auto za 20) a pak 50 km až k ruským hranicím, prozkoumat vesničku Nída a zkouknout místní písečné duny (další 2 Eura vstup). Nebylo to sice vůbec špatné, ale představoval jsem si to trochu jinak. Hlavně mne překvapil ten obrovský turistický ruch v této lokalitě. Ale výlet to byl docela hezký.

Ubytování Hotel Green Park, Minijos g. 119, Klaipėda

 

8.7.2017 Trasa Klaipéda – Kaliszki 406 km

Klaipéda – Augustow – Kaliszki

Denní porce km už nám ani nepřijdou tak strašné. Pomalu, ale jistě se začínáme těšit domů. Silnice jsou stále stejné a zážitky se začínají slévat dohromady. Comi hlavanebrala byl obrovský a nepříjemný provoz (hlavně kamiony) směrem do Polska a v Polsku. A to byla sobota. Dokonce byla i fronta na hranicích. Jako v minulosti. Dnešní den tak nebyl nijak ničím zajímavý. Možná to bylo trochu ovlivněno zdravotním problémem mé manželky😊. Naštěstí bylo večer ubytování v zámeckém hotelu luxusní a relaxující.

Ubytování Dwor Kaliszki, Kaliszki
 

 

9.7.2017 Trasa Kaliszki – Poznaň 450 km

Kaliszki  – Olsztýn- Toruň – Poznaň

Příjemná cesta, počasí slušné, polovina trasy zatáčky jedna za druhou. Pěkná města na pohled a na zastávku (Olštýn a Toruň). Poznaň také pěkné město. Polské pivo pitelné. Dokonce jsme v centru objevili Plzeňskou restauraci. Luxusní ubytování přímo v centru. Motorka pěkně v garáži.

Ubytování Don Prestige Residence, Swiaty Marcin 2, Poznaň

10.7.2017 Trasa Poznaň – Praha 455km

Poznaň– Wroclav – Náchod – Praha

Poslední den na cestách. Hustý provoz, vedro k zalknutí, nekonečné polské vesnice, nekonečné množství nesmyslných semaforů. Posledních 200km už si nebylo jak sednout. Nakonec vše dobře dopadlo a v pořádku jsme dojeli.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):
Motokatalog.cz


TOPlist