sumoto_leden

Do země Vikingů - Dánsko 2008

1. den 22.06.2008

A je to tady. Týdny příprav a plánování jsou u konce a my vyrážíme na vytouženou dovolenou. Je neděle 8:00 ráno a nasedáne na plně naložený motocykl Honda CBF 600 N a vyrážíne směr Dánsko. Cílem naší cesty je nejsevernější místo na Jutském poloostrově, místo poblíž městečka Skagen, kde se střetávají vody Baltského a Severního moře. Cesta na vytoužené místo je naplánována podél západního pobřeží. První den se chceme přesunout přes Německo za Hamburg do městečka Elmshorn, kde máme předem zajištěné ubytování. Cesta do Elmshornu je dost fádní, jedeme po německých dálnicích. O zábavu se nám postarala jedna bouřka mezi Hannovrem a Hamburgem. K místu noclehu dorážíme po krátkém bloudění Elmshornem ve 20:30. Dlouhá cesta cca 800 km je na nás znát a tak ani moc neponocujeme a jdeme spát s představou, že zítra překročíme hranice Dánska.

2. den 23.06.2008

Ráno se probouzíme a za okny je polojasná oblaha. Při snídani na terase domu zjišťujeme, že i částečně fouká vítr. Balíme, nasedáme na moto a opouštíme příjemné zázemí. Cestou k dánským hranicím vítr zesiluje a cesta se stává čím dál tím více nepříjemnou. K větru se přidává i déšť a tak si cestu náramně "užíváme". Když už si myslíme, že nemůže být hůře, silnice se stáčí na dosti vysoký most. Most vede přes plavební kanál a je ve výšce cca 20 m nad okolním terénem. Na mostě jedeme asi 30 km/h a nárazový vítr si s námi pohrává jako s krabičkou sirek. Cesta je dosti vyčerpávající, a tak se rozhodneme ji přerušit a najít si ubytování. Azyl nacházíme v příjemném domku na samotě. Ve dveřích nás vítá usměvavá šedovlasá stařenka. Jakmile spatří, v jakém jsme stavu, ihned nám vaří čaj a k němu podává bábovku. Večer na pokoji při sledování zpráv zjišťujeme, že se Německem prohnala vichřice, která za sebou zanechala pěknou spoušť. Jsme rádi, že jsme to přežili ve zdraví. Tento den jsme najeli pouhých 100 km. Alespoň jsme ale měli čas projít se do nejbližšího německého přístavního městečka, prohlédnout si kotvící lodě a pochutnat si na večeři v rybí restauraci.

3. den 24.06.2008

Ráno nás budí modrá obloha a bezvětří. Proto neváháme a po snídani opět sedláme stroj a vyrážíme - dnes již opravdu odhodlaní překročit hranice Dánska. Za několik kilometrů se tak opravdu stane. Hranice překračujeme na západním pobřeží kousek od moře. Hraniční přechod zde připomíná malá opuštěná celnice, od které míříme do naší první dánské vesničky Hojer, kde si prohlížíme větrnný mlýn. Další zastávkou je ostrov Romo. Tento ostrov je s pevninou spojen desetikilometrovou hrází, po které vede jediná přístupová komunikace. Ostrov je porostlý klečí a vřesovišti a příroda na něm nám tak trochu připomíná Jizerské hory. Po pár metrech přijíždíme na parkoviště, kde zanecháváme motorku a jdeme se podívat na moře. K moři vede dlouhá pláž posetá spoustou mušlí. Procházíme se po pláži a užíváme si náš první kontakt s mořem.
Jelikož je dobré počasí, tak vyrážíme dále na sever. Další zastávkou je přístavní městečko ESBJERG. Ve městě okukujeme přístav, ze kterého nás zanedlouho vyhání blížící se bouřka a tak opět usedáme na stroj a snažíme se bouřce ujet. Povedlo se. Držíme se západního pobřeží jak to jen jde. Po chvíli přijíždíme na přírodní "hráz", kterou obklopuje z jedné strany Severní moře a z druhé fjord Rinkobing. Na tomto úzkém kousku země nacházíme náš první kemp. Jedna noc se stanem a motorkou nás zde vyjde na 100 DKK (300 Kč). Po postavení stanu se převlékáme do civilu a jdem se mrknout na pláž. Pobřeží je zde obklopeno písečnými dunami častečně porostlými travou a vřesovišti. Je to taková malá step. Pláž je opět úžasná a tak brouzdáme vodou a čekáme na západ slunce. Těsně před západem a přicházejí mraky, a tak z oranžového míče zapadajícího do vodní hladiny není nic. Jdeme spát.

4.den 25.06.2008

Ráno balíme, nakládáme věci na motorku a jedeme dál. Počasí nám přeje, silnice jsou prázdné a tak je to paráda. Dodržovat zde předepsanou rychlost 80 km/h je opravdu problém a tak doufáme, že tu nebudou policejní hlídky. Pěkný pocit z jízdy nám umocňuje výhled na moře a fjordy. Přijemným zpestřením je i krátká plavba trajektem přes úžinu fjordu NissumBrednig. Cestou míjíme i několik majáků a dorážime do městečka Hanstholm. Vyjíždíme na vyhlídku a kocháme se pohledem na moře a přístav.
Do řeči se s námi dává Jorn Gronkjaer, kterého zaujala neše SPZ. Poznal, že jsme z Čech a z jeho řeči rozumíme, že v Čechách kdysi žil. Dává nám svoji vizitku, kdybychom něco potřebovali. Nebyl prvním člověkem na naší cestě Dánskem, který nás zastavil a ptal se, odkud že to vlastně jsme. Všichni se pokaždé divili a tvrdili, že Čechy na motorce tu ještě neviděli. Po krátké pauze pokračujeme v cestě a zajíždíme do vnitrozemí. Přímá cesta po pobřeží totiž nevede. Na moře narážíme až ve městečku Lokken, za kterým nacházíme kemp a ubytováváme se. Nakupujeme nějaké potraviny (pivo) a vyrážíme na procházku po pobřeží k opuštěnému majáku. Cestou se opět brouzdáme mořem. Po čtyřech kilometrech dorážíme k majáku. Maják v písečných dunách čeká na svoji pomalu se blížící zkázu. Pobřeží je zde tvořeno vysokým písečným srázem, ze kterého příliv kousek po kousku odkrajuje pevninu. A tak i maják je odsouzen ke svému záníku.

5.den 26.06.2008

Budík ještě ani nezazvonil a jíž nás probouzí kapky deště dopadající na náš stan. Veškeré balení a oblékání se odehrává v našem malém stanu, což je opravdu výkon. Jako poslední balíme stan, v pláštěnkách sedáme na motorku a vyrážíme. Cestou nevynecháme přístavní město Hirsthals, kde projíždíme přístav plný zámořských lodí. Z přístavu míříme již na nejsevernější místo Dánska - Skagen - Grenen. Zde necháváme motorku na parkovišti a pěšky putujeme k našemu cíli, na místo, kde se střetávají vody Baltu a Severního moře. Se slovy "dobyt" se fotografujeme v místě, kde nám jednu nohu omývá Severní moře a druhou Balt.
Obloha se začíná pomalu vyjasňovat, ale s jasnou oblohou přichází náhle i silný vítr. Před spáteční cestou se na parkovišti posilníme párkem v rohlíku a vyrážíme pro změnu směr jih. Nevydrží nám to ale dlouho. Pro silný vítr kotvíme v místním kempu. Rozhodneme se dopřát si zde trochu pohodlí, a tak si bereme chatičku. Ihned využíváme tohoto zázemí pro rozvěšení všech mokrých věcí a vyrážíme pěšky do Skagenu. Skagen je příjemné přístavní městečko. Při jeho prohlídce dostáváme hlad a tak hledáme restauraci s místní kuchyní. Nacházíme ji přímo v přístavu. I přes jazykovou bariéru se nám podaří si něco objednat. Po chvíli dostáváme na stůl směs mořských potvor. Nic se tam ale nehýbe, ani na nás nic nemrká, a tak se odvážně pouštíme do jídla, které zapíjíme místním pivem. Dosyta plni si ještě prohlídneme místní přístav a vracíme se do kempu, kde v naší prostorné chatičce uléháme ke spánku.

6.den 27.06.2008

V 6 hodin a 15 minut zvoní budík. Děláme si vydatnou snídani, balíme, platíme v recepci a po východním pobřeží vyrážíme na jih prohlédnout si jedinou Dánskou pláž porostlou palmami tzv. Palmenstranden neboli Palmbeach. Stojí to za to! Musíme se smát při pohledu na asi třicet palem klepajících se zimou ve větru. Na druhou stranu se ale podivujeme nad tím, že tato jižní rostlina v tomto podnebí vůbec roste. A opět nám začíná pršet. Oblékáme si pláštěnky a podél pobřeží jedeme dál do měsečka Hals, kde se trajektem necháváme převést na druhý břeh fjordu Limfjord. Východní pobřeží není tak malebné jako to západní, a tak nemáme důvod se zde zastavovat. Od pobřeží se definitivně odpoutáváme v městečku Hadsund a po cca 30ti km najíždíme na dálnici E45, po které jedeme až k německým hranicím. Čas nás netlačí, dánských korun máme dostatek, a tak se ubytujeme jaště na dánském území v kempu u vesničky Kollund. Se stoupající únavou se zvyšují i naše nároky na ubytování. Zamlouváme si tedy chatičku v plném vybavení. Jelikož se nám už nikam nechce, zakoupíme v místním kiosku pivo, párky, pečivo a hořčici, zavřeme se v chatce a hodujeme.

7.den 28.06.2008

Vyrážíme směr Německo - samozřejmě tradičně v pláštěnkách. Máme naplánovanou cestu do Berlína, kde se hodláme ubytovat. Cesta po dálnici na Hamburg není zrovna příjemná. Za auty se tvoří mlha z mokré vozovky a my si nestíháme utírat vodu z hledí helem. Za Hamburgem se tedy rozhodujeme dálnici opustit a dále na Berlín pokračujeme po silnici první třídy. Provoz je zde znatelně menší, cesta je příjemnější, projíždíme rozlehlými borovicovými lesy a pěknými městečky. Pouze toho větru a deště se nějak nemůžeme zbavit. To se nám daří až po třetí hodině u Berlína, kde se vzhledem k času rozhodujeme ještě pokračovat dál v cestě a více se tak přiblížit k domovu. V Drážďanech si nakonec uděláme pouze krátkou přestávku a vyrážíme k českým hranicím plni odhodlání dostat se již tento den do vlastní postele. Hranice ČR překračujeme na dálnici D8 cca v 19,30 hodin a míříme na první čerpací stanici Varvažov, kde si pochutnáme na bagetě a kávě. Naše rodná zemička nás přivítala vlídným počasím. Užíváme si bezvětří, modré oblohy a tepla. Domů dorážíme ve 21,30 hodin. Tento den jsme ujeli 900 km a máme toho "plný zadky". Motorku parkujeme v garáži, ani ji neodstrojujeme a jdeme spát.

Postřehy z Dánska:

• cena za jednu noc v kempu za stan 100 DKK - 200 DKK
  • cena za jednu noc v kempu za chatičku 180 DKK - 600 DKK
  • cena trajektů přes fjordy 35 DKK - 45 DKK
  • ceny potravin cca stejné jako u nás, ale v dánských korunách
  • cena benzínu v přepočtu na Kč je stajná jako u nás
  • silnice v perfektním stavu a bez provozu
  • počasí v Dánsku je dosti větrnné a dokáže se během několika minut změnit
  • v tomto čase je v Dánsku světlo i noci, takže na cestu nepotřebujete baterku
  • ve větrnném počasí nelétá hmyz a tak nepotřebujete ani repelent
  • v kempech není problém sehnat místo a v Dánsku je kempů dostatek
  • nelze se spolehat na jednotnou otevírací dobu rcepcí kempů
  • je dobré míti s sebou mezinárodní kempingovou kartu, ale není nutná, v kempech je používána jako váš osobní doklad, který zůstává na recepci
  • v Dánsku není problém se donlunit anglicky, nebo německy
  • vaše dámská polovička tam ocení všudypřítomné čisté toalety - ať už v kempech, nebo na odpočívkách u silnic, nebo ve městech