Babettou do Chorvatska a zpět

2100 km a zpět v sedle dvou Babett na cestě do Chorvatské Puly

Nápad na naši cestu vznikl vlastně jako "hecování se" na srazu Babett na Vápenkách, kam se dá všude dojet na Babettě. Jet na tento výlet chtělo více lidí, ale zrealizovali jsme ho nakonec jen my dva - Mirek H. a Mirek F. z Břeclavi. Původně jsme plánovali cestu na 14 dní, ale počasí nám ji zkrátilo na pouhých 11. Na těchto strojích máme už něco najeto proto jsme ještě v zimě udělali GO a do jara najely 2000 km aby se vychytali případné neduhy. Pak nastalo to  datum 6.6. kdy jsme vyjeli odpoledne po práci z Břeclavi směrem na Slovensko do Malacek, přes Babu, Pezinok na Dunajskou Stredu. Při cestě jsme se zastavili na vodním díle Gabčíkovo a po krátké zastávce pokračovali na hraniční přechod s Maďarskem v Györu.
Dále nás cesta vedla po maďarském venkovu přes Pápu, Sárvár a někde před Vasvárem jsme nocovali "pod širákem".
Najeto cca 150km

2 .DEN

Ráno v 6 hodin jsme vyrazili směrem na Vasvár, Zalaegerszeg, Nagykanizsu k hraničnímu přechodu Lentenye na Chorvatských hranicích. A kolem 10. hodiny jsme již stáli na chorvatském území. Byli jsme podrobeni celní kontrole s údivem celní policie na čem že jsme to darazili, nakonec vše bylo v pořádku a byli jsme vpuštěni do země. Cesta nás stále vedla na dálnici, po které ale Babetty nesmí jet. Na 2. pokus se nám, po  neoznačené stezce pro cyklisty, podařilo podjet dálnici a pokračovat do vnitrozemí Chorvatska, směrem na Čakovec, Varažim, Sesvete a Zagreb. Tam jsme trochu dokolečka dokola objížděli Zagreb ( špatné značení silnic), abychom se , už večer, na cestě k Veliké Gorici "ubytovali" v opuštěném, ale zachovalém, karavanu. Což se druhý den ráno ukázalo jako velké štěstí protože do rána spadla neskutečná rosa. Najeto cca 350km.

3.DEN

Brzy ráno jsme opět vyrazili na cestu směrem k moři, ale hlavně za úžasnými pohledy na hodně divokou přírodu ve vnitrozemí Chorvatska. Jeli jsme chráněnými krajinnými oblastmi i Národním parkem Plitvická jezera. Po cestě byly úžasné krajinné scenérie, ale také poničené, prázdné domy, kasárna i letiště, opuštěné, zničené válkou.Také zničená auta a různá vojenská technika. Cesta nás vedla přes Velika Gorica, Sisak, Glinu, přes NP Plitvická jezera, kde natáčeli filmy o Vinetuovi, odtud pak dál přes Korenicu  a Gospič směrem na Karlobag. Mezi Korenicou a Gospičem jsme zdolávali 7 km serpentin po silnici nasypané hrubým makadamem. Což byl nejhorší úsek z celé dovolené jak pro nás, tak pro naše přehřáté motory. Následovaly nekonečné serpentiny, které nás čekaly těsně před cílem dnešní cesty. 22 km stoupání a pak 18 km sešup až k moři a Babetky ani neškytly a uháněly stále vpřed. V Karlobagu nás "odchytla" místní občanka a nabídla ubytování v apartmánu za velmi příznivou cenu. Ubytovali jsme se tedy na 2 noci, abychom si prohlédli krásné okolí Karlobagu i sám Karlobag. Najeto cca 300km.

4. DEN

Den odpočinku od cestování, ale udělali jsme si krásné pěší tůry do širšího okolí a kolem moře. Moře studené takže se chystáme další den kopnou do šlapátek a popojet.

5. DEN

Ráno jsme se sbalili, rozloučili se s milou paní domácí a její rodinou a opět vyrazili na cestu směrem na Rieku. Jeli jsme po pobřežní magistrále, sledovali život ve vesnicích na pobřeží a krásné vzdálené ostrovy. Když nás zaujal např. přístav, lodě či jiné zajímavosti, zastavili jsme a podívali se, co se všechno děje v běžném životě Chorvatů. Tuto cestu jsme si užívali a prohlédli si takto podrobně asi 100 km pobřeží. Pak jsme se opět ubytovali ve vesničce přímo u moře. Z apartmánu byl krásný výhled na moře a přístav. Zůstali jsme zase 2 noci. Najeto cca100km.

6. DEN

Opět den odpočinku. Šli jsme zkontrolovat Němce, jestli už se koupou, a tedy jestli to máme vůbec zkoušet. Zjistili jsme, že se koupou je zvlášť  otrlí  jedinci, tak jsme do mořské vody ani nelezli. Tak jsme se šli projít po pobřeží, až jsme se dostali na malou pláž, a přece jsme zkusili aspoň nožkou teplotu vody. BRRR, ta byla teda "teplá". Počasí stále nádherné, ale z koupání přesto nic nebylo, tedy jsme se vrátili, povečeřeli a plánovali další cestu. Dále balení a příprava na zítřejší odjezd.

7 .DEN

Kolem 7 hodiny už jsme cestovali dál směrem na Rieku. A opět krásné přírodní scenérie, další pobřežní vesnice a města, přístavy, lodě a vzdálené ostrovy. Zastavovali jsme a kochali se krásami Chorvatska. Babettky šlapaly jedna báseň, tak to krásně ubývalo. A v Riece konečně ty krásné zámořské lodě, obrovské a nádherné. Z Rieky jsme to vzali přes Opatii, tam jsme se odklonili od pobřeží a směřovali přes Pazin, Žminj, Svetvinčenat, Vodnjan po okreskách až do Puly.

Pulu jsme si prohlédli, tamní koloseum, přístav i lodě. Dá jsme pokračovali do Premantury, kde jsme se ubytovali, tentokrát v kempu ve vlastním stanu. Počasí stále nádherné. A konečně se koupeme v moři.

Najeto cca 200km.

8. DEN

Věci jsme nechali ve stanu a vydali se jen na Babettkách po staré prašné cestě na Kamenjak.  Z vrchu se dívali na šplouchající moře, nahlédli jsme také do jeskyně - hluboké díry, končící v moři. Po pobřeží jsme se dostali až do hospody v "bambusu", zajímavý to pohled na dům z vysoké trávy. Občerstvili jsme se a vrátili do kempu. Začínalo se horšit počasí a už se nekoupali ani odvážlivci otužilci. V noci fičel vichr, podobný pořádné vichřici. Ještě jsme ale věřili ve zlepšení počasí, tak jsme si naplánovali další výlet.

9. DEN

Rozhodli jsme se, že navštívíme slavný přístav Medulin. Opět bez báglů jsme vyrazili na výlet. Medulin je nádherné město s obrovským přístavem, s množstvím výletních lodí a hotelů. Prohlídkou města, přístavu i okolí jsme strávili skoro celý den a pozdě odpoledne se vrátili do kempu v Premantuře. Počasí si ale nedalo říct, zima byla stále větší, tak jsme se, po zralé úvaze ( předpověď počasí nic moc), rozhodli odjet druhý den domů.V noci silný vítr, slabý déšť a zima jak hrom!
10. DEN
Ráno v 7 hodin jsme zaplatili a sedli do sedel našich Babettek a hnali se přes Pulu a Rieku na Zagreb. Počasí opravdu nic moc, do Rieky to ještě šlo, ale ve vnitrozemí a vrcholech hor začaly přeháňky a teplota klesla až na 5 stupňů. Vytáhli jsme z báglů všechno oblečení, navlekli na sebe a navrch dali protidešťový obleček. Zima jako v Rusku. Tak jsme jeli co se dalo až do Zagrebu, tam už se začínalo stmívat, tak jsme probloudili Zagrebem a na severním předměstí přespali opět " pod širákem".
Najeto 250km.

11. DEN

Ráno jsme skočili na naše rychlé stroje a hnali to přes Maďarsko a Slovensko rovnou domů. Už sice nepršelo, ale zima byla pořádná.Po cestě byly jen ty nejnutnější zastávky ( jídlo apod.). Domů jsme dorazili asi v půl desáté večer, s denním nájezdem 560km!  Naše rychlé stroje jeli naprosto skvěle, nikde ani neškytly a a uháněly kopec nekopec pořád stejně.

Dovolená to byla supr kdy jsme opravdu zažili kontakt s lidma. V podstatě jsme najely 2000km za 5 dní což je celkem masakr. Takže příště až vás na silnici bude zdravit Babeťák nepohrdejtu mu odpovědět možná jede z větší vzdálenosti než si dokážete představit :)