Jeseníky

Masiv Jeseníků se rozkládá na území severozápadní Moravy a je druhým nejvyšším pohořím České republiky. Již ve druhém století pojmenoval Ptolemaios vysoké pohoří na severu Asiburgion. Putování kolem masivu Pradědu je vhodným cílem víkendového výletu.

Cestou k Jeseníkům se zastavujeme na hradě Bouzov. Tento hrad založený v 13.století je dominantou stejnojmenného města a slouží jako kulisa mnoha filmařům. I když nepatří vysloveně k Jeseníkům je společně s nedalekým Sovincem velkou atrakcí zdejšího kraje. Bouzov získal svojí současnou podobu na přelomu 19. a 20. století, kdy patřil řádu německých rytířů. Nynější hrad sice nemá se středověkým hradem nic společného, ale za prohlídku určitě stojí.

Velké Losiny

Z Bouzova již míříme do Šumperka, města mnohokrát těžce zkoušeného. Odsud je to jen pár kilometrů do Velkých Losin. Velké Losiny jsou známy svými čarodějnickými procesy z let 1678-1692, které zdecimovaly okolní měšťanstvo. Tyto chmurné časy jsou naštěstí pryč a upomínkou je jim jen památník nedaleko zámku Velké Losiny .
Přestavbu, kterou provedl na počátku 18. století Ludvík z Žerotína můžeme obdivovat dodnes a za prohlídku stojí zvláště rytířský sál nebo okolní zahrada, která je sice již jen zbytkem původní krásy.

Červenohorské sedlo

Z Velkých Losin začíná silnice číslo 44 stoupat do Hrubého Jeseníku a jeho nejznámějšího sedla - Červenohorského. Na vrcholu sedla odpočíváme v místním hostinci, který tu stojí, sice s mnoha přestavbami, od 19 století.
Přijíždíme do města Jeseník, podle kterého byly pojmenovány okolní hory. U tohoto centra zdejšího kraje je i jesenická jeskyně, Jeskyně na Pomezí. Tato jeskyně byla objevena roku 1936 a zpřístupněna roku 1950. Má bohatou krápníkovou výzdobu a je u nás unikátem.

Kostel nebo hrad?

Po silnici číslo 60 přijíždíme do vesnice Žulová. Tato malá vesnice má výjimečný kostel, který má věž z původního hradu Friedeberg. Hrad má pohnutou historii a nakonec byl zapálen samotným majitelem. Po požáru hradu zůstala dlouho stát dlouho jen samotná středověká věž. Tato věž byla použita jako součást kostele proto, aby se kostel stihl postavit za jediný rok. Zdejší mlynář totiž odkázal peníze právě s touto podmínkou. Nutno dodat, že vše se stihlo ve stanoveném termínu.
Po silnici 453 přijíždíme rezervace Rejvíz. Toto území zůstalo ušetřeno zásahům člověka a jeho močály jsou zakončeny mechovým jezírkem, ke kterému vede naučná stezka.

K Pradědu

Zlaté Hory stojí na hranicích s Polskem a již z náměstí je možné spatřit rozhlednu na Biskupské kupě. Tato rozhledna stojící na hranicích s Polskem byla postavena v roce 1889 a z jejího 19 metrů vysokého ochozu je možné spatřit roviny Polska, daleké vysoké Tatry ale i třeba zříceninu hradu Edelštejn. Největší je ale nedaleký Praděd, který dominuje širokému okolí.
K této 1492 metrů vysoké hoře míříme přes Karlovu Studánku s jejími sedmi prameny. Přijíždíme do Ovčárny, konečné pro jakákoli vozidla. Dále se může jenom pěšky. Tato hora má nejdrsnější podnebím v celém Česku, průměrná teplota zde dosahuje pouhých 0,9 oC. Na vrcholu stojí 152 metrů vysoký vysílač, ze kterého je možné se z výšky 70 m rozhlédnout do kraje. Na jeho místě stávala dříve kamenná rozhledna postavená v roce 1914, která připomínala středověký hrad. Ta ale v roce 1959 díky zanedbané údržbě spadla. Z rozhledny máme nejen celé Jeseníky jako na dlani, ale vidíme i daleké Slovenské hory.

Sopky na Moravě?

Chceme-li se projít po sopce, tak si můžeme vybrat jestli pojedeme na Sicílii nebo do Bruntálu. Nad městem se tyčí Uhlířský vrch, jedna z pěti sopek v okolí. Až do 19.století se zde těžil sopečný tuf, ale dnes je přírodní památkou. Dalšími sopkou jsou Velký a Malý Roudný nebo Venušina sopka. Tyto sopky jsou hned po Komorní Hůrce na Chebsku z geologického hlediska nejmladší u nás. Byly aktivní nedávno, jen před 1,7 miliony let. Na všechny vrcholy je sice zakázaný vjezd, ale i procházka po okolí je zajímavá. Kde jinde se můžeme doma projít po sopce!

Uzavření okruhu

Po silnici číslo 11 jedeme opět do Šumperka a po cestě míjíme zámek Janovice, který stále chátrá a je veřejnosti nepřístupný. Můžeme si pouze představovat jeho zašlou krásu. Z Šumperka ještě zajíždíme k soutoku Malé Moravy a Brané v Hanušovicích, odkud je to jenom kousek do pohoří Kralický Sněžník. Většina pohoří je ale chráněným územím se zákazem vjezdu a je již nedělní večer. Proto se obracíme a opouštíme Jeseníky.
Z toho co je možné na Jesenicku zhlédnou je to jenom zlomek a malá ukázka možné trasy na víkend. Projetá trasa: z Mohelnic na Bouzov a zpět, dále po silnici 44 do Šumperka, z Šumperka silnice č.11 do Rapotína a dále opět po 44 do Jeseníku. Z Jeseníku po 60 do Žulové, ze které po 456 Staré Červené Vody, kde odbočíme vpravo na vedlejší silnici do Písečné. V Písečné vlevo a po 1 km vpravo na Rejvíz. Z Rejvízu po silnici 454 do Zlatých Hor, kde pokračujeme po silnici 457 na Jindřichov. Za městem je odbočka k rozhledně.
Ze Zlatých Hor po 445 do Karlovy Studánky, kde odbočíme na Ovčárnu. Z Karlovy Studánky pokračujeme po 450 do Bruntálu a z Bruntálu opět po 11 do Šumperka.

Celková délka trasy je 240 km.

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)