Mototrip Kaspické moře 2016

25.5 Elbrus (RUS) - Nevinnomysk (RUS)

Ráno valíme na parkoviště pod lanovku. Moderní osmi kabina nás, se třemi přestupy doveze do nadmořské výšky 3500 m.n.m. Zde mají soukromý byznys členové Horské služby. Vozí turisty na vrchol Elbrusu. Po chvíli smlouvání jsme za mírný úplatek, jedním z nich naloženi do rolby a vezeni nahoru. Až na vrchol to prý nejde tak nás vysazuje v nadmořské výšce 4200. Po chvíli strávené focení a kocháním se krásnou přírodou jedeme dolů. Máme splněný druhý cíl naší výpravy. Teď už jedeme definitivně domů. Dole na parkovišti nakupujeme suvenýry a sjíždíme o kousek níž na oběd. Paní hostinská nám připravuje výbornou polévku a vzpomíná na návštěvy Prahy, ještě v sovětských časech. Pokračujeme v jízdě a před Pjatigorskem, po natankování jeden z Triumfu odmítá nastartovat. Opět nastupuje servisní tým Kamil Vlasta Jirka a já s Pavlem jedeme do Pjatigorsku poohlédnout se po motorkářském obchodě. Ten po mírném bloudění nacházíme, pneumatiku ovšem nemají. Čekáme tedy na kluky u hlavní silnice a já jedu do banky proměnit hotovost v Rubly. Je po zavíračce a tak mám smůlu. V sousedním obchodě chci aspoň koupit pivo do zásoby, Opět smůla, je konec školního roku a Putin zakázal prodej alkoholu,aby se studenti neožrali. Kluci mezitím připájí upadly drát k spínačce a společně pokračujeme v cestě. Už skoro za tmy zastavíme u malého obchůdku u silnice. Ptáme se na zákaz prodeje piva a starší paní prodavačka, původem z Arménie,nàm pivo ochotně prodává se slovy, že se o politiku nestará. Následuje hledání ubytování což se nedaří a musíme ještě ujet asi 50 km do městečka Nevinomysk, kde nás domácí motorkáři navedou na gastiničku Zelenyj mys. Za odměnu obdrží "samoklej naševo maršuta".

Večer zasedal štáb a dohadujeme se kudy dál. Na Krym se nám kvůli bezpečnosti nechce a nejvíc by nám vyhovovala přeprava trajektem někam do Bulharska. Ujeto 300km.

26.5 Nevinnomysk (RUS - Ilskyj (RUS)

Ráno tedy vyrážíme nejbližší cestou směr Černé moře. U Krasnodaru ve velkém obchodním centru hledáme směnárnu. Desítky luxusních obchodů, uprostřed haly ledová plocha a bruslící děti ,banka nebo směnárna však chybí. Banku nakonec nacházíme v městečku Africkyj. Vystojím frontu u přepážky a slečna mi sdělí že eura berou, ale pouze nové bankovky. Použité bohužel neberou.  Opět tedy vybíráme z bankomatu a na oběd míříme do centra. Po chvíli nacházíme bufet a hned je veseleji. Po jídle navazuje družbu jeden opilec, každému věnuje pivo a zmizí. Po chvíli se taxíkem vrací a obviní nàs, že jsme mu ukradli mobil. Nám se podaří bez úhony odjet, opět hustým provozem až do Novorosijsku. Projedeme ucpaným městem až k nepřehlédnutelné budově trajektového terminálu. Ten  zeje prázdnotou a vchod hlídá důchodkyně v kapitánské uniformě. Podává nám zásadní informaci: kvůli sankcím žádné trajekty nejezdí. Je definitivně jasné, že vracet se budeme po souši. Popojedem na městskou pláž a naposledy naše unavená těla okusí překvapivě čistou mořskou vodu. Opět se proplétáme zácpou a před Krasnodarem zase za pomoci místního motorkáře nacházíme gastinicu. Protivná děžurná nás komanduje jak malý kluky, furt ji něco vadí. Jsme utahaní a tak trpělivě snášíme všechna příkoří.Ujeto 600 km.

27.5. Illskyj (RUS) - Doneck (RUS)

Ráno ještě dostáváme kázání o tom, že ve spodním prádle se ven nechodí. Holt muslimové. Pokračujeme v jízdě směr Krasnodar Rostov na Donu. V Krasnodaru stavíme u motosalon Ducati. Během pár minut sedím s místním technikem Voloďou v jeho autě a jedem do města koupit gumu. Zadaří se a za pár minut je varan přezutý. Využíváme zázemí motosalonu k údržbě našich strojů. Krom pneu neplatíme za služby ani rubl. Prostě tradiční ruská velkorysost. Po pár kilometrech následuje oběd v bufetu, a my přijíždíme do příhraničního městečka Doněck. ( neplést s velkým ukrajinskými městem Doněck). Máme v plánu překročit hranice na Ukrajinu což nám starší paní pumpářka rezolutně rozmlouvá. Prý odsud lidé utíkají a za hranicema se střílí. Dojedeme tedy až na hraniční přechod a od řidičů kamionů se dozvídáme, že v této části  Ukrajiny opravdu není bezpečno. Je nám doporučeno pokračovat co nejdál Ruskem. Vracíme se tedy do města a na parkovišti u supermarketu, dáváme poradu. Začíná se stmívat a my nacházíme útočiště v hezké gastinici Flash. Od slečny recepční se dozvídám že oni jsou slavná gastinice, jelikož u nich bydleli novináři z celého světa. V Doněcku totiž probíhal soud se zajatou ukrajinskou pilotkou Savčenkovou. A v deset večer přijde hlídač, který bude celou noc hlídat motorky, protože se u nich trochu krade. Hlídač opravdu přichází, akorát nevíme, jestli bude hlídat víc slečnu recepční nebo naše motorky. Ráno nacházíme motorky na svých místech, slečna recepční se spokojeně usmívá. Hlídač evidentně odvedl to co se od něj očekávalo. 550 km.

28.5 Doneck (RUS)- Rylsk (RUS)

Dnes nás čeká obyčejný tranzit Ruskem. Stovky čmouďících Kamazů, rozkopané silnice, klid nenacházíme ani na obědě, kde nás opět obtěžuje opilec. Projedeme ucpanou Voroněž, Kursk a nocleh najdeme v příhraničním městečku Rylsk. Majitel Penzionu je bývalý hasič a vypráví nám o svém dědečkovi který zahynul při osvobozování Prahy a je pochovaný v Újezdu u Průhonic. Brzy se s námi loučí protože ráno odjíždí chytat ryby do Volžské delty. Prý nejlepší místo na rybolov na světě.Ujeto 800 km.

29.5 Rylsk (RUS) - Žitomyr (UA)

Po ranním nákupu zásob v místním supermarketu míříme na ru-ua hranice. Slovenští řidiči nám radí dát úplatek do pasu, my korupci ale nepodporujeme a tak jsme podrobeni dlouhé a nedůstojné osobní prohlídce od ukrajinských celníků. Ve směnárně odevzdáváme poslední rubly a fasujeme hřivny. Flustraci z Ukrajiny zaženeme výborným obědem v restauraci ve městě Gluchiv. Celkem rychle se dostáváme před Kyjev, tankujem, něco málo fotíme a  opustíme toto velkoměsto směrem Žitomyr, kde chceme nocovat. Nad Žitomyrem zuří bouřka a my se ubytujem na dálnici v hotelu Voyage. Nutno podotknout,že vzhledem ke kurzu hřivny nás pobyt zde stál pakatel. Ujeto 500 km.

30.5 Žitomyr (UA) - Zemplínská Šírava (SK)

Ráno je nutno vyjet v nepromokách, počasí se po pár kilometrech umoudří. Dálnice se střídá s rychlostní silnicí dobré úrovně. Je vidět že fotbalové  EURO 2012 mělo nějaký smysl. Na obědě v motorestu domlouváme (na můj návrh) trasu přes hraniční přechod ua-sk Ubla. Objedeme Lvov, lehce pobloudíme v Drogobytch, silnice čím dál horší a za vesnicí Skhidnica začíná skutečný offroad. Přichází prudký déšť a my otáčíme zpátky do vesnice na pumpu. Po chvíli přijíždějí tři češi na gskách, jsou na výletě v Karpatech. Od nich zjistíme, že cesta je pro naše stroje, navíc v dešti, nesjízdná. Jedeme zpět, zajížďka je velká ale nedá se nic dělat. Míříme na Mukačevo, v horách nakupujeme suvenýry. Míjíme známá místa, kde jsme byli v minulosti obtěžování ukrajinskou policií. Tentokrát pomoc " brata na ambasádě" nebyla potřeba. Kolem deváté večer přijíždíme na hranice v Užgorodě. Odbavení do EU jde pomalu, jelikož slovenští Celnici zkratka netahají. Po jedenácté dojíždíme na Zemplínskou Šíravu, penzion Hedera se znovu stáva naší základnou.Ujeto 850 km

31.5. Zemplínská Šírava (SK) - Čechtín

Ráno dospáváme únavu, otužilá část výpravy se koupe v přehradě a společně dáváme do kupy naše stroje, které včera dostaly zabrat. Vyrážíme na Košice, Prešov, s jednou pauzou až do Martina na oběd. Protáhnem se Žilinou, přeskočíme Makov  a po D1 míříme k domovu. Dvě zácpy bereme odstavným pruhem a pak už jenom naše základna- Motorest Rudíkov. Podáním ruky jeden druhýmu jsme si vzájemně poděkovali, že jsme celou cestu absolovovali bez větších konfliktů, v dobré zdravotní kondici, bez nehod a větších poruch. Ujeto 600 km.
          Na závěr chci říct, že všechny státy  které jsme navštívili, (krom Arménie), se nám líbily a zaslouží si větší pozornost cestovatelů. Cestou jsme viděli pompézní bohatství, ale i opravdovou chudobu. Pokud si někdo stěžuje na životní úroveň v ČR, tak mu doporučuji podobný výlet.
           Poděkování patří všem, kteří nám pomohli, fandili a sledovali naši cestu na FB.
Velké díky patří MOTOTRADE Číhalín za podporu a servis našich strojů.