Albánie

V červnu jsme se vydali na vyjížďku do Albánie. Jeli jsme po zkušenostech s úplným východem Slovenska a severem Rumunska. Chtěli jsme poznat něco neznámého a divočejšího. Rozhodli jsme se proto, že sever Albánie těsně u hranic s Černou Horou, pohoří Prokletie, bude nejspíš to pravé. A skutečně bylo. Vůbec jsme nevěděli, co nás tam čeká. Každý se s námi loučil, jako kdyby nás už nikdy neměl vidět. Ale vrátili jsme se a všichni jsme byli nadšeni.

Po dlouhé úmorné cestě podél celého Jadranu jsme dorazili na albánskou hranici. A hned za ní začalo to, kvůli čemu jsme se pět dní trmáceli dva tisíce kilometrů. Kdo chce poznat opravdu zapomenutá místa, tak musí hned za hranicemi odbočit doleva a po pár posledních kilometrech rozbitého asfaltu se ocitne v úplně jiném světě.
 k ledové čisté řecea do zapomenutého údolímezi nádhernými skalami

pohled do hlubokého kaňonu

Za skalní bránou se otevřel pohled, který nám všem vyrazil dech: nádherný skalnatý kaňon s cestičkou vylámanou ve skále, která nás serpentinami přivedla k ledové čisté řece a do zapomenutého údolí na konci světa. Kdyby občas na některé kamenné chatrči nebyl satelit (údolím vedly dva dráty natažené po stromech) a tu a tam nebylo rozbité auto, tak se jen velmi těžko bude odhadovat, které století tu teď je.
po průjezdu skalní branouse před námi otevřekde žijí srdeční lidé

silnice

Nemá cenu všechno podrobně popisovat, to nejde. Kdo chce poznat místa, která v Evropě asi jinde těžko uvidí a je dost odolné nátury, tak ať sebere pár podobných kumpánů a rychle vyrazí. Čím dříve, tím lépe. Bude se moci celé dny trmácet mezi nádhernými skalami po strašně mizerných kamenitých stezkách v ukrutném vedru, občas kolem sněhu, uvidí pstruhy v ledových potocích a pozná místa, kde žijí srdeční lidé, jimž nebude rozumět ani slovo, ale z nichž občas někdo umí i číst!
most do vsisilnice do sedla v pohoří Thethv sedle

Hlavně hned za hranicemi doleva!
na albánské hranici

před startemBylo to krásné, naprosto neznámé a všichni jsme se vrátili s tím, že tam musíme ještě jednou. Zhruba před čtyřmi měsíci jsme se s celkem smíšenými pocity vrátili z Ukrajiny, což nás utvrdilo v tom, že Albánie je Albánie, hodně těžká a moc krásná.

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)