Zámek Augustusburg

Krušné hory – Erzgebirge a motocyklová muzea v Sasku I.

Toto pohoří na severozápadě Čech, podél hranice s Německem, spolkovou zemí Sasko, tvoří souvislé horské pásmo o délce cca 130 km, přičemž jeho většina leží právě v Sasku. Krajina dříve výrazně a místy i dnes ještě silně poškozená necitlivou důlní těžbou hnědého uhlí a zplodinami vzniklými jeho pálením v hnědouhelných elektrárnách. Horské pláně ozdobené občasným porostem jeřábu, jehličnaté, listnaté i smíšené lesy a horské silnice, z nichž některé jsou udržovány jen v letním období. Státní hranice je dnes sotva znatelná a můžete jí překračovat pěšky skoro všude a na motorce na mnoha menších i větších přechodech. Některé jsou jen mostkem přes hraniční potok nebo dokonce běžnou ulicí v obcích i městech na obou stranách hranice. Pro motorkáře je to skvělá příležitost projet se po horských silnicích s minimálním provozem. Českou stranu jsem si projel již mnohokrát a mohu jen doporučit trasy od Komáří vížky přes Cínovec se zastávkou u přehrady Fláje a na terase v restauraci u sjezdovky v Klínech. Sjezd z Klínů do Litvínova, případně naopak projížďku delší, horskou silnicí z Klínů přes Mníšek, Křížatky a Janov do Horního Jiřetína, která je plná krásných zatáček. Navštívit pak můžeme zajímavý zámek Jezeří, z něhož býval pohled na zámecký park v údolí, který je již několik desítek let povrchovým dolem.
 Zámek Jezeří (fotografie je z oficiálních stránek zámku Jezeří)

To německá strana pohoří Erzgebirge je oázou klidu. Malé obce a sem tam rekreační střediska, minimální průmysl a skvělá kvalita silnic vedoucích lesem a často i protkaná mosty přes horské potoky. Velice ohleduplní řidiči a celkem malý provoz. Jezdit ovšem jen tak odnikud nikam nějak neumím a tak si vždycky hledám konkrétní cíl své cesty. Rád na motorkách jezdím a mám také rád motocykly z dob, kdy ještě byly většinovým dopravním prostředkem. Příležitost k návštěvě muzea motocyklů vynechám opravdu jen výjimečně, a když jsem zjistil, že nedaleko Chemnitz jsou hned dvě známá muzea, musel jsem si je do cestovního plánu zařadit. První z nich je na zámku Augustusburg v městečku stejného jména, které najdete jihovýchodním směrem asi 10 km od centra města Chemnitz. Zámek je téměř v centru městečka a je vidět již z daleka. Pro cestu sem jsme si, se synem Martinem, vybrali slunečnou, ale poněkud chladnější dubnovou sobotu a trasu vedoucí z Krupky na Cínovec, Mikulov, Fláje a přes malý přechod v Českém Jiřetíně do německého Deutschgeorgenthal a dále přes Olbernhau, a Pockau do Augustusburgu. Počasí bylo opravdu trochu chladné a tak jsme si dali i přestávku na čaj v zájezdním hostinci. Z Krupky to bylo téměř přesně 77 km a zámek Augustusburg je vidět již z dálky.
Zámek Augustusburg (fotografie není z popisované cesty)

V městečku stejného jména jsme chvilku hledali kudy na zámek a stoupali jsme po dlážděných cestách výš a výš. Nakonec jsme zaparkovali téměř před zámeckou branou. Sice to nebylo zrovna označené parkoviště, ale motorek tam stálo již několik. I když jsme prohlídce věnovali docela hodně času, po návratu byly motorky v pořádku a bez botiček :-). Jen vedle se objevili další motorky a tak je parkování na tomto místě asi docela běžnou věcí a i zdejší strážci pořádku chápou, že motorkáři si asi motorky někde dole na centrálním parkovišti zrovna nechat nechtějí.
Na zámku není jen známé Motorradmuseum, ale též další expozice a vstupné se dá pořídit do každé zvlášť i různé kombinace s trošku výhodnější cenou. Jsou zde k vidění staré jízdní kočáry, zdejší příroda, myslivost a trofeje z lovů a v neposlední řadě také expozice nazvaná Soudy, popravčí a kati. V expozici motocyklů je k vidění několik desítek starých motorek v původním stavu i dokonale zrenovovaných, německé, anglické, české i jiné provenience a to jak z předválečné doby, tak i z doby těsně poválečné. Samozřejmě vedou německé značky DKW, Wanderer, Phanömen, Victoria, BMW, ale i v Německu vyráběný Triumph nebo Ardie.
Motocykl Windhoff, 4t čtyřválec 750 cm3 OHC z konce dvacátých let minulého století.

Velice zajímavé jsou například motocykly značky Megola. K vidění je jak cestovní provedení, tak i sportovní úprava. Tyto stroje jsou zajímavé použitím hvězdicového pětiválce umístěného v předním kole o obsahu 640 cm3 s výkonem 10 kW.
Motocykly Megola (1921 – 1925), černý cestovní a červený závodní typ Motocykl Victoria KR9 z roku 1937, 500 cm3 s výkonem 11 kW dosahoval rychlosti až 100 km/h vyráběl se v továrně Victoria Werke v Norimberku.
Motocykl Victoria KR9 V muzeu jsou k vidění i motory a dokonce jejich řezy a také desítky různých předmětů s motocykly nebo motorismem nějak související.
Motor Puch S4 A z roku 1935. Dvouválec/dvoupístek se společnou spalovací komorou na společné klikové hřídeli. Pro zpáteční cestu jsme si vybrali kilometrově delší, časově asi kratší, ale bohužel i méně zábavnou cestu po dálnici A4 přes Drážďany na naší D8 před Ústí nad Labem a zpět domů. Poslední fotka je pak z dálničního odpočívadla, kde jsme zašli na pořádného hambáče do Burger Kinga. Moje nová GSX 1400 tak zvládla první delší vyjížďku skvěle a já jsem spokojeností také vrněl jako ten její ohromný čtyřválec.
Martin si prohlíží motorky a za tou mojí čtrnáctkou není jeho Honda VT125 Shadow ani vidět :-)

No a příště zase napíšu o červencové cestě na zámek Wildeck, do města motocyklů DKW a MZ, Zschopau. I tady mají muzeum motocyklů zaměřené téměř výhradně na DKW a MZ a opět je to téměř stejnou cestou přes Krušné hory na jejich české i německé straně. Pár důležitých informací.

Fotogalerie: kompletní fotogalerii najdete na http://www.motokrupka.cz

Zajímavosti k vidění:
krásná krajina Krušných hor na české straně, za zastávku a prohlídku stojí přehrada Fláje, pokud najdete dvě hodinky navíc pak navštivte zámek Jezeří, projížky lesem pohoří Erzgebirge na německé straně, určitě doporučujeme prohlídku městečka Augustusburg a hlavně Motorradmuseum na zámku Augustusburg.

Důležité webové adresy: Stránky o zaniklé obci Fláje http://www.krusnohori.cz/flaje/

Stránky zámku Jezeří: http://www.zamek-jezeri.cz/

Schloss Augustusburg: http://www.die-sehenswerten-drei.de/

Vstupné: muzea na zámku Augustusburg jen do Motorradmuseum 3,20 EUR do všech 5 expozic 6,60 EUR fotografování 2,50 EUR