Motocyklové příběhy 7. – Do Českého Švýcarska

Na 14 dní dostávám do ruky Suzuki V-Strom 1000 a vyrážím ho na několik dnů provětrat po severu Čech. V tomto díle se vydáme do Českého Švýcarska a po cestě se zastavíme na několika zajímavých místech.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jelikož Rosie je z Moravy a o Českém Švýcarsku zatím jen slyšela, rozhodl jsem se jí tento krásný kout Čech trochu ukázat. Naplánoval jsem několik zástávek po cestě z Mladé Boleslavi. Nakonec se ukázalo, že zastávky nám zaberou velkou část dne a na prozkoumávání národního parku už moc času nezbude. To ale nevadí, je to dobrý důvod se tam ještě vrátit a to také uděláme. Cesta je pro nás tentokrát součást cíle. První zastávka jsou Holanské rybníky nedaleko České Lípy (GPS 50.6220833N, 14.4879331E). Rybníky jsou soustavou mnoha vodních nádrží, z nichž některé vznikly už ve středověku. Od západu jsou napájeny tekoucím Bobřím potokem a několika menšími potoky. Celková rozloha rybníků je přes 200 ha. Okolí je perfektní pro malou relaxační procházku. Pokud se vydáte k Dolanskému rybníku, potkáte po cestě starý kamenný most a malý vodopád, který padá z kanálu propojující rybníky (GPS 50.6226761N, 14.4610711E).

Po pěkné silnici spojující Českou Lípu a Českou Kamenici pokračujeme na sever. Hned u silnice, kousek od Kamenického Šenova, je další plánovaná zastávka a to Panská skála, jinak nazývaná Čertovy varhany (GPS 50.7694897N, 14.4848639E). Jedná se o národní přírodní památku, která je zachovalou částí lávového proudu tvořeného čedičovou horninou. Současné podobě památky pomohl člověk svojí těžbou, když získáváním čediče odhalil svahy kopce na konci 18. století, ve kterém se tato sloupcová odlučnost objevovala. Následnou těžbou vytvářel současnou podobu skály.

Vyfoukaní větrem, jež měl na vrcholku kopce celkem sílu, oblíkame helmy a kolem 15 h se konečně dostáváme do Českého Švýcarska. Samozřejmě malou svačinku v podobě koblihy pro Rosie nemůžeme vynechat, jinak by s ní nebylo k vydržení. Kocháme se krajinou a užíváme každý kilometr vcelku slušných cest. Mám v plánu zastavit u Dolského mlýnu (GPS 50.8485806N, 14.3475331E). Zaparkovat je nutné nad údolím na parkovišti. Ke zřícenině mlýna z první poloviny 16. století je potřeba se vydat pěšky. Památka se nachází poblíž soutoku řeky Kamenice a Jetřichovické Bělé a natáčelo se zde několik pohádek, například Pyšná princezna nebo Peklo s princeznou. Rádi bychom navštívili ještě Edmundovu soutěsku na řece Kamenici, ale vzhledem k tomu, že den se blíží svému konci a my máme ještě dlouhou cestu zpět, rozhodujeme se pro návštěvu parku příště, kdy budeme mít na jeho prozkoumání více dní.

Mapa a trasa:

Celá trasa ke stažení do navigace zde: export_svycarsko.gpx

Michal Prskavec - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.