Jawa kolem světa, díl 5.- Žlutá horečka
Text: Pavel Suchý | Foto: autor | Zveřejněno: 13.9.2013 | Zobrazeno: 16 399x
Je tma jak v ranci a občas mrholí. Teplo jako v prádelně a na mně jde spaní. Míjím cedule s nápisem Asian Highway 6 a silnice stoupá nocí do kopců. Drtím tmou silnici napříč jihokorejským poloostrovem z jednoho přístavu do druhého, abych stihl nakládku zaoceánského parníku Wilhelmsen do Ameriky. Dvě hodinky spánku u silnice – můžu si je dovolit anebo ne? Vědět, že je všechno zbytečný, mohl jsem se nechat okusovat od komárů klidně celou noc.
Po týdnu pohody ve vladivostockém motoklubu Zarja nastal čas zvednout kotvy a odjet do 150 km vzdáleného Zarubina, kde už na pláži čekal ve stanu několikátý den český cyklista Ždáňa, o kterém už dříve byla řeč. Na své cestě z Čech do Tokia už je blízko cíli a chtěli jsme si užít loď do korejského Sokča spolu. On odpočíval několik dní ve vlaku z Irkutsku do Vladiku, já zase u offroadářů na Zarje. Ani jednomu z nás se ale nedařilo dobrat se někde nějakých použitelných informací o trajektu do Jižní Koreje. Lišila se data, časy, ceny i přístavy. Záhada větší nežli Loch Ness!
Loď do skutečné Asie
Sumička 646 dolarů ovšem stále ještě není částka, po jejímž složení už konečně můžete vzít za plyn a mazat k jihu. Ještě vysolíte něco za pojistku, protože zelená karta tu neplatí. V případě jawy to na 4 dny (minimum) bylo dalších 60 usd. Vítejte v Koreji!
Úřední procedury v Rusku proběhly docela poklidně a dokonce se ani neopakoval výstup a pokuta za registraci cizinců, na kterou jsem se opět vykašlal. Mě to prostě nebaví hledat, kde mi to razítko dají. A nevěřte informacím, že to dělá každá pošta anebo hotel. Nedělá – je to lež. A já do velké země nejel, abych lítal od úřadu k úřadu. Nakonec to ale prošlo, celník v přístavu byl tak vysmátý z jawy, že se po registraci ani nezeptal.
Loď New Blue Ocean patřící korejské pobočce společnosti Stena už dávno není new a už vůbec není modrá. Je stará jako moje první občanka, rezavá jako můj první fichtl a při plavbě nočním mořem podél severní Koreje se (asi) strachy třese jako já na prvním rande. Navíc je plná čínských gastarbeiterů, kteří hned po nalodění začnou kuchtit v kajutách kdovíco a zasmradí podpalubí tak, že ve mně resuscitují xenofoba spícího od mongolské hranice!
Yellow fever
Překvapení přichází v okamžiku, kdy zjišťuji, že angličtinu berou jižní Korejci asi stejně vážně jako jejich severní bratři a moje představa druhého Japonska se mění v trosky. Zasteskne se mi na okamžik po Rusku, ale není cesty zpět. Při hledání pošty v Sokču ztrácím milého cyklistu a s vidinou zítřejší nakládky na zaoceánský parník do Ameriky ve mně vítězí alter ego věčného sobce – po půldruhé hodině vystavování jawy u místního McDonalds a lovení potulných signálů wifi (holky z obsluhy neznají vlastní heslo!) dávám pod slídu tankvaku turistickou mapu Koreje, kterou jsme zadarmo dostali v informačním centru u přístaviště. Umíte si nejspíš představit, co je to za dílo. Není čas shánět jinou, pojede se podle toho plánku ze hry Ostrov pokladů…
V noci mi padají víčka a nepomůže jim ani štědrost automatu na osamělém parkovišti, který mi za jednu platbu vyklopí hned tři flašky Burnu. Dám jeden a hned vzápětí usínám na lavičce vedle motorky s obličejem v moskytiéře. Je pravda, že se tady cítím bezpečně. První velké pozitivum! Za dvě hodiny můžu jet dál.
Benzín je tu za nějakých 40 korun litr. Ještěže tu člověk nemůže najezdit kdovíjaké kilometry. Pumpy jsou jen s obsluhou, což je i jinde, ale tady jsou obzvlášť zarputilí a pistoli jim ne a ne vyrvat z ruky. A způsob míchání oleje v nádrži proudem z pistole jim je poněkud cizí! To zase bude motocyklovačka tady!
Průjezd pětimiliónovým Pusanem by byl interesantní, kdyby mě netlačil čas a kdyby z mapy šlo vyčíst víc, než jen výška nejvyššího paneláku a trasy metra. Když už jsem blízko vody, házím ručník do ringu a najímám si taxík. Znovu lezu přes jazykovou bariéru, ale nakonec frajer naťuká do své gps adresu terminálu v Masanu a už se jede. Dovede mě přímo na PIER4 a dokonce ze svého mobilu volá kontaktní osobu… vzápětí hledám po kapsách tabletu nitráku, abych si jí mohl vrazit pod jazyk, protože hrozí, že sebou švihnu na zem: loď už včera uzavřela nakládku a odeslala celní dokumenty do USA. Vyjíždí o dva dny dřív! Za dva týdny nashledanou…
Pojištění mám jen na 4 dny. Na dalších 10 dní je taxa 120 usd a hotel nedaleko přístaviště s parkovištěm pro motorku stojí 142 usd na noc. Je jasné, že musím něco rychle vymyslet nebo tu za dva týdny zruinuji svůj rozpočet!
Strategické zkrácení fronty
V Soulu bydlím v levném hostelu na igelitové matračce za nějakých 16 usd, takže jsem v klidu a můžu město i trochu prozkoumat. Zajedu si na památník korejské války i do starého centra města. Dvakrát se sejdu s Wendy z Aerointl., která bude přepravovat jawu do USA a vysolím jí přes půldruhého miliónu wonů, což je balík peněz o výšce asi pěti centimetrů. Red lights district Cheongnyangni 588 chvíli láká, ale nakonec se dočtu, že tam policie sbírá cizince jak přezrálé švestky (zatímco místní přehlíží), takže mi to pro těch pár fotek nestojí za to – ještě bych dostal po hubě. V zemi, kde motorky nesmí na dálnici, sim kartu si cizinec může koupit až čtvrtý den pobytu, kde neplatí zelená karta a kde firma Daelim vyrábí vedle motorek i pisoáry a záchodové mísy, je asi možné úplně všecko. Nejvyšší čas zmizet!
Jak jsem skoro neodletěl do Júesej
Takže první letadlo odletělo a s ním i mých 850 ojro za lupen. Už chápu chuť některých vousáčů odpálit se i s letištěm a úředníky! Kupuji druhou letenku, tentokrát zpáteční a čekám 12 hodin na letišti na další spoj přes Tokio. China eastern už riskovat nehodlám. A všecko klape na jedničku, dokonce si můžu vybrat i sedadlo. Z Tokia odlétám v sobotu ráno, ale v Seattlu přistávám v pátek večer – v mém životě přibylo několik hodin, které nikde nejsou. Obávaný immigration officer mi položí pár kontrolních otázek a nakonec mě oddělá dotazem, proč že mám zpáteční letenku, když mám lístek na shipping motorky a budu USA opouštět po ose do Mexika… Už se tomu jen směju.
American pie
Bydlím u českých emigrantů z šedesátých let, kteří mě už někde cestou po Altaji pozvali k sobě na návštěvu. Nikdo netušil, že bude tak dlouhá. Pán má v garáži vedle svého HD i nádhernou zrenovovanou 634 z prvních sérií s elektrovýbavou Lucas pro USA a Kanadu. Dokonce s tím vyhrál nějakou cenu na Burgers, bikes and babes v Issaquahu, kam jsme se jeli podívat na sraz historických fordek. Krátíme si dlouhou chvíli a je tu příjemně po tom všem, co je za mnou i přede mnou – je to prima poločas, ale na okolních horách už je sníh a říjen tu bývá studený jak psí čumák. Takže doufám, že další report už bude víc o tom ježdění než o bitvě s úřady. I když on celní proces v USA taky bude med…