Vladimir A. Yarets: hluchoněmý motorkář na cestě kolem světa

Procestování světa – zcela konkrétně zdolání celé zeměkoule na motorce, bylo vždy velkým snem běloruského rodáka Vladimira Yaretse. Oproti běžným snílkům, kteří svůj sen třeba nakonec i uskuteční, má ale Vladimir jednu velkou nevýhodu. Je totiž hluchoněmý.

Vladimirovi je dneska úctyhodných 74 let, což znamená, že svoje první cesty plánoval a uskutečňoval v době, kdy jeho země ještě spadala pod Sovětský svaz. První problém nastal hned na samém začátku, když sovětští úředníci odmítali hluchému Vladimirovi vydat řidičský průkaz. Neoblomný motorkář se proto v roce 1967 sebral a bez řidičáku projel prakticky celý Sovětský svaz, z rodného Minsku až do přístavního města Magadan na dálném východě.

Teprve když Vladimir přivezl domů ústřižky z lokálních novin, svědčící o jeho cestě, byl mu běloruskými úřady vystaven řidičák. Velkou zajímavostí, která zároveň svědčí o Vladimirově srdnatosti, je i volba stroje. Jeho cestovatelské začátky se totiž odehrály na Jawě 21 Pionýr, která je vidět na všech dobových fotkách ze šedesátých let.Ta opravdová cesta ovšem začala v roce 2000. Vladimir vzal Jawu 350, zabalil si svých pět švestek a vydal se pokořit celý svět. Procestoval Evropu, zabrousil na Island, potom do Maroka a přes Kanárské ostrovy do jižní Ameriky, na Haiti, Jamajku, Kubu až do Kanady. Odsud přejel do USA, kde s výjimkou Aljašky a Havaje navštívil každý stát.

Třináctého října 2003 ale odvážného hluchého motorkáře opustilo štěstí. Ve městě Peoria měla jeho Jawa nehezký střed s náklaďákem a Vladimir skončil s mnohými zlomeninami v nemocnici. Naštěstí mu byla nabídnuta pomoc od místních a tak se Vladimir nemusel vracet domů. Místo toho se dal dohromady přímo v Americe a po téměř ročním zdržení se znovu vydal na cestu, která rozhodně nekončila

Do cíle už dojel na modernějším stroji od BMW (dokonce na druhém v pořadí) a to až v roce 2011. Celkem tedy jeho cesta trvala přes deset let. Vladimir během ní urazil 302 279 kilometrů, procestoval 69 zemí, vystřídal celkem tři motocykly a za celou dobu neslyšel vůbec nic. Před tímto borcem prostě musíme smeknout!

Za tip děkujeme našemu čtenáři Martinovi!