gbox_leden



V jedné stopě bezpečně

Kapitoly článku

Základní desatero: „JAK PŘEŽÍT NA MOTORCE“
Mnohé rady se mohou zdát samozřejmé, přesto valná většina nehod vzniká právě nerespektováním těch nejzákladnějších psaných i nepsaných pravidel jízdy na motorce.

1. Technika

Ještě před jízdou se vyplatí kontrola životně důležitých věcí na stroji. Jezdec na motocyklu je v kontaktu s vozovkou jen prostřednictvím dvou poměrně malých plošek, a tak není od věci průběžně kontrolovat úbytek vzorku pneumatik. Pravidelná kontrola před každou jízdou by se neměla vyhnout také stavu brzdových destiček, funkčnosti světel (hlavně brzdových), případně napnutí řetězu (u motorek, které ho mají).

2. Výbava

Odpovídající výstroj sice sama o sobě nehodě těžko zabrání, alespoň však dokáže zmírnit její případné následky. Šetřit se zvláště nevyplácí při pořizování přilby.
Ke každému typu stroje se hodí stylově trochu jiné oblečení, nicméně kraťasy a tričko patří maximálně na koloběžku. Pomyslným ideálem je kožená kombinéza s protektory na klíčových partiích.

3. Rychlost

Bezkonkurenčně nejčastější příčinou motocyklových nehod je nepřiměřená (čili vysoká) rychlost, která následky jakékoli jezdecké chyby nemilosrdně násobí. Nesmyslné a krátkozraké je ale jezdit na doraz všude. V obci, v nepřehledných situacích, při vysoké hustotě provozu. Pro ostré ježdění na hraně možností jsou samozřejmě nejvhodnější uzavřené závodní okruhy.

4. Zatáčky

Při projíždění zatáček s nejasným výhledem je žádoucí předvídat nebezpečí a předem si cvičně představit svou reakci na potenciální krizovou situaci (zaparkovaný náklaďák, jámu na vozovce, štěrk apod.).
Přitom je dobré mít na paměti, že brždění přední brzdou v zatáčce je sice možné, nemůže však být příliš razantní – případné následné podklouznutí předního kola je totiž většinou nezvratné.


5. Koncentrace

Dosti opomíjenou, ale neméně podstatnou záležitostí je psychika. Radost z jízdy na motorce má svůj chemický základ: Adrenaliny, serotoniny a různé další látky se vesele prohánějí po mozku a udržet to všechno pod kontrolou není nic jednoduchého.
Ale právě toto je jedno z mistrovství jízdy na motorce: udržet emoce a vzrušení na blahodárné úrovni a nenechat se jimi ovládnout, zkrátka i při té vší radosti zůstat chladnokrevný a nenechat si těmito látkami rozostřit koncentraci. Ze stejného důvodu není moudré sedat na motorku rozzuřený nebo jinak "rozhozený".

6. Předvídavost

Další duševní rada se týká předvídání, které je součástí jezdecké inteligence (zatímco koncentrace je o zvládnutí temperamentu).
Předvídání nebezpečných situací je na motorce vzhledem k případným možným následkům na tělesné chránce ještě důležitější než v autě. Traktor nedaleko vaší budoucí trajektorie (byť na poli), jakékoli křížení cest (a je jedno, jestli jedete po hlavní), průjezd obcí – to všechno jsou signály vysokých potenciálních rizik, které předvídavý jezdec zahrne do svého kalkulace jízdy. Vždy je nutné udržovat si možnost adekvátně zareagovat, případně hledat únikovou trasu.
Pokud už je nehoda neodvratná, není dobré lpět na stroji do poslední chvíle srážky. Správné je včas motorku opustit a pokusit se ji zahodit co nejdál, aby při jejím případném neovladatelném pohybu nedošlo k dalším fatálním škodám.


7. Mokro

Základní rada pro jízdu na mokrém povrchu zní: zpomalit a přizpůsobit podmínkám nejen rychlost samotné jízdy, ale i všechny akce a úkony, které jezdec provádí. Při řízení, akceleraci i při brždění nebo náklonech si nelze dovolit to, co na suchém povrchu. Zvláště na brzdovou páčku je třeba sahat s nejvyšší opatrností.

8. Situace

Existují dopravní situace, které nehody přitahují. Jízda na zelenou či po hlavní silnici, do které ústí vedlejší, není zárukou toho, že do ní někdo neplánovaně nenajede, zvláště pokud na motorce jedete rychleji, než je povoleno.
Zkrátka opět se vyplatí předvídat a počítat s nejhorším. To, že jste podle vašeho názoru "v právu", neznamená, že na tomto místě nemůžete mít za týden pomníček.
Další kritickou situací je předjíždění.

9. Ostatní účastníci

Množstvím jsou na silnicích nejrozšířenější osobní automobily. Mezi nimi jsou však značné rozdíly, vyplývající z typu, stáří a stavu automobilu. Pozorný jezdec po jistém čase dojde k poznání, že se jednotlivé typy automobilů chovají podobně – a podobně se chovají i jejich řidiči. Pozorování, sběr těchto informací a vytváření odhadu budoucí situace na jejich základě je důležitou součástí jezdecké inteligence.

10. Kaskadérské kousky

Jízda po zadním kole je efektní, její nevýhodou je ale špatný přehled o situaci před motorkou. Nácvik i provozování tohoto kabaretního čísla se vyplatí někde v uzavřeném prostoru mimo běžný provoz, kde jezdce může překvapit v protisměru maximálně čmelák. Totéž platí o dalších oblíbených prostocvicích, přinášejících zvýšená rizika (postavení stroje na přední kolo, gumování).

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):


TOPlist