Novinka do knihovny: Technické památky České republiky

Výletníci, tohle je záležitost pro ty z vás, které namísto courání přírodou nebo průzkumu hradů a zámků daleko víc bere průmyslová revoluce a její přesah do dnešních dnů. Doly, mlýny, železnice a ještě mnohem více, to nabízí tato nová publikace.

Pro mnohé motorkáře namísto popisu knihy stačí, když se dozvědí jméno autora. Tím je Jirka Bašný, náš spolupracovník, jeden z klíčových členů Jawa Klubu Praha (vidět jste ho mohli třeba v rozhovoru Na tandemu s Vláďou) a především člověk desítky let se courající naší republikou křížem krážem. Ne že by netrefil za hranice, tam má taky leccos najeto, ale zkrátka v Česku není moc koutů, kde by ještě nebyl, povětšinou v sedle svého nesmrtelného R 80 GS. A kdo Jirku zná, tak ví, jak moc má rád techniku, všechna ta muzea a hamry a vlaky a... no prostě všechno, co člověk vytvořil a má to nějaký jiný účel než jenom bydlení. Vystopovat jste to mohli třeba ze seriálu Tipů na výlet, který na našem serveru přes sezónu vychází

Jirka má na svém kontě už několik knih o výletech po vlastech českých, v nichž se snažil výletové destinace pěkně promíchávat, aby si v nich každý našel to své. Teď ale vydává útlou publikaci, která svým názvem jednoznačně říká, že tohle je jeho srdcovka: Technické památky České republiky, díl 1. I ti méně bystří snadno pochopí, že bude následovat minimálně ještě jeden díl. Ten si koupíte třeba poté, až navštívíte všechna místa z "jedničky", a to vám na nějakou dobu vystačí (samozřejmě když bereme čistý čas a ne covidová opatření). Z každého kraje totiž Jirka vybral pětici zajímavostí, akorát z Prahy jsou čtyři, a těm věnoval dvoustranu. Celkem má celá publikace, vytištěná i pro motorkáře v praktickém formátu A5, stran 150.

Co se mi na knížce líbí, je její přehlednost. Skvělá je slepá mapa na začátku s barevně oddělenými kraji a vyznačenými body, tam budete při plánování výletů koukat nejčastěji. A potom už to jede pěkně podle jednoduchého mustru: levá stránka text, pravá slušné fotky, mapka s přesnou polohou a základní technicko-taktické údaje (otevírací doba, kontakt, vstupné), nechybí tam ani webový odkaz a hlavně GPS souřadnice. Také text na levých stránkách má svůj pevně daný rozvrh sestávající ze čtyř bodů: poloha (jednou či dvěma větami přesná lokalizace), popis, tedy co tam vidíte, potom historie, jež je na těch technických památkách samozřejmě skoro to nejdůležitější, a na závěr osobní postřehy a dojmy, tedy co Jirku zaujalo. Čte se to příjemně, není to zdlouhavé, ani nemáte pocit známý z mnohých výletnických encyklopedií, že to místo autor vlastně ani nezná.

Shrnout těch 70 technických památek podle druhů do pár pojmů je prostě nemožné, jsou tu mlýny, hamry, opevnění, přehrady, liniové stavby, důlní stavby a další. Ale to je na té knížce taky příjemné, že není monotematická. Poslouží samozřejmě i nemotorkářům, kteří mají rádi techniku, ale pro nás milovníky jedné stopy má samozřejmě větší kouzlo. Knížka, kterou v pohodě sbalíte do batohu (jen pozor na oslí uši potom, vazba je měkká), stojí 259 Kč a můžete si ji objednat níže.

Objednejte od MotoRoute

Technické památky České republiky 1.díl

70 technických památek z celé ČR, rozdělených geograficky do všech 14 krajů. Formát A5, 152 stran.

259Kč
Kusů:

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 6 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.