sumoto_leden



Motorex Chain Lube Adventure: Sprej na řetěz pro dobrodruhy

Možná jste na tohle dilema už taky narazili. Máte doma adventuru, jezdíte občas silnici, občas polňačky a bláto. A teď babo raď – mazat řetěz sprejem pro silniční motorky, nebo pro krosky? Motorex proto začal nabízet sprej Adventure, který jsme vyzkoušeli.

Jelikož máme v redakci na dlouhodobý test tři cendura a z toho dvě s řetězem, byla volba jasná - nový Chain Lube Adventure. Píšou na něm „All Conditions“, tedy do všech podmínek, na obrázku je KTM 1290 Super Adventure, což snad našemu BMW a Hondičce vadit nebude. A je bílý, takže dobře vidíte, co máte nastříkané a co ještě ne. Co dále výrobce říká? Že jde o prvotřídní mazivo obohacené o PTFE alias teflon, vyvinuté speciálně pro cestovní endura na dlouhé cesty v terénu i na silnici. Snižuje opotřebení, prodlužuje životnost řetězové sady. Excelentní přilnavost, vysoká odolnost proti odstředění a vysokým tlakům. Čili nic, co byste neznali z jiných maziv na řetěz. Ale ještě je tady navíc odolnost proti usazování prachu a špíny.

Jako testovací vozidlo pro první zkušenosti (sprej budeme používat i nadále) posloužila naše dlouhodobka Honda CB500X alias Mařenka. Ta už měla řetěz pěkně špinavý, s takovou tou silnou vrstvou nachytaného bordelu. Každá řetězová hygiena by měla mít dvě části, nejprve umýt, potom mazat – čerstvé jídlo si taky nebudete servírovat na talíř se zbytky od včerejška. Ideální samozřejmě je, když používáte chemii stejného výrobce, Motorex na to má sprej Chain Clean. Já mám radši tekutou formu a kartáčovou „myčku“, ale je to asi jedno. Nechat vyschnout, nejlépe přes noc, ať nestříkáte mazivo do čističe, který vám ho bude hned rozpouštět. Ráno protřepat sprej a nastříkat.

Jelikož je Mařenka vybavena centrálním stojanem, jde to snadno. A protože má pomalé převody, jde to ještě lépe, protože ji nastartuji, zařadím za jedna a nechám pomalu otáčet zadní kolo a zároveň stříkám. Zevnitř na okraje válečků, aby se mazivo dostalo pod ně, protože tam ho potřebujete nejvíc, zvnějšku trochu na O-kroužky, aby byly vláčné a nepraskaly. Moc to nepřehánět, ať nemáte řetěz celý ulepený, to pak na sebe akorát chytá bordel, který funguje jako brusivo. Ideální je nechat mazivo nějaký čas zaschnout, a pak řetěz trochu otřít hadrem. To jsem teď z lenosti ale neudělal.

Jaké jsou výsledky? Aktuálně je po nastříkání najeto dost přes 500 km a řetěz se netváří, že by vyžadoval nějakou údržbu. Samotná aplikace proběhla bez problémů, mazivo je docela husté, rychle se na řetěz chytá, nezdálo se mi, že by to stříkalo všude kolem. Máte na výběr klasicky krátkou nebo dlouhou trysku, já používám dlouhou a dávám ji až těsně k řetězu. Mazivu jsem nechal dost času na zaschnutí, než jsem poprvé vyjel, a i to se možná projevilo na faktu, že zadní ráfek je celkem čistý (resp. mi nepřijde špinavější než dřív), na podsedlovce nic není (což je samozřejmě zásluha taky velkého krytu řetězu) a jediné drobné stopy po mazivu jsou na rozetě, ale ty tam jsou od aplikace a ne z odstřiku. Zkrátka s tou přilnavostí nekecají. Na destičkách řetězu už je mazivo celkem zašedlé, ale je tam, řetěz je mastný. Co mě ale překvapilo, že se na něj opravdu nechytá moc sajrajtu. Sice jsem nejezdil žádné polňačky, ale prachu jsem si užil dost i na druhotřídkách a je ho na řetězu méně, než jsem čekal.

Nejsem žádný leštil, sekundární převod řetězem uznávám pro jeho konstrukční výhody a nesnáším pro nutnost údržby. Když už není zbytí a mám před sebou motorku, která to fakt potřebuje jak prase drbání, řetěz jí ošetřím. Zpravidla prvním sprejem na řetěz, který mi přijde pod ruku. Motorex Chain Lube Adventure mě mile překvapil tím, jak málo (či spíše vůbec) odstřikuje a jak se na něj nelepí sajrajt. Půllitrový sprej sice stojí nemalých 390 Kč, ale vzhledem k jeho vlastnostem a tím pádem pravděpodobné nižší frekvenci mazání by vám mohl vydržet dost dlouho. Opravdovým dobrodruhům by se možná hodilo ještě nějaké menší cestovní balení – když jedete třeba na týden do Rumunska, nemáte v kufrech místa nazbyt. Podle výrobce by mělo být k dostání za 14 dní i menší 200 ml balení.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Související firma
  • AM-Profi

    Oficiální dovozce produktů Motorex do České Republiky.



TOPlist