Jawa kolem světa II. – Do Van Diemenovy země aneb Dingo story

Obstarožní Jawu, která na jeden zátah objela zeměkouli, si jistě pamatujete nejen z našeho stánku na poslední výstavě Motosalon. Její dlouhou pouť jste možná s napětím sledovali v pravidelných reportážích na tomto webu, obrovské popularity se pak dostalo ještě poutavějšímu čtení v knížní podobě. Projekt Jawa kolem světa lze jednoznačně označit za úspěšný, i když jeho hlavní aktér nám zůstal něco málo dlužen. Na cestě jaksi minul nejmladší kontinent. A právě do Austrálie se proto vydává na samostatnou výpravu.

Jawa kolem světa II. – Do Van Diemenovy země aneb Dingo story

Kapitoly článku

Cesta Pavla Suchého na Jawě kolem světa v letech 2013-14 nejenže osm měsíců bavila většinu čekého motorkářského národa, ale zároveň ukázala, že podobná výprava se obejde i bez milionovů na účtu a moderní techniky. A především se prokazatelně stala inspirací pro další cestovatele, kteří ke splnění svých velkých snů potřebovali trochu postrčit.

Nejspíš vás teď napadá otázka, co skoro tři roky po návratu dělá samotný autor projektu. Rozhodně ne to, čemu se říká spaní na vavřínech. Když Pavel dopsal a vlastním nákladem vydal knížku o svém putování kolem planety, začal plánovat její další etapu. Tentokrát chce protáhnout starou třistapadesátku všemi pustinami, městy a krajinami Austrálie až do starodávné Van Diemenovy země, připomenout zašlou slávu československého cestovatele Potužníka a nasbírat postřehy a příběhy, abyste zase měli co číst, čemu se smát a nad čím se škodolibě bavit.

A co že je to ta Van Diemenova země?  Nic jiného než starobylý název ostrova Tasmánie, kterou většina moderních výprav do Austrálie neprávem míjí. Ostrov dříve nesl jméno místodržícího Holandské Indie a teprve před nějakými dvěma sty let získal nové pojmenování podle svého objevitele mopřeplavce Abela Tasmana. Pavlova cesta Austrálií bude kromě těch nejznámějších míst zahrnovat přejezd Velké Viktoriiny pouště a ještě prázdnějšího Nullarboru, tisíce a tisíce mil outbacku, stejně jako průjezdy blahovičníkovými pralesy a horami australského východu. Suma sumárum nějakých 16 000 kilometrů, a to opět sólo a bez GPS, bez dronů, satelitních telefonů a dalších moderních zbytečností okrádajících člověka o hloubku prožitku.

Samotná cesta po Austrálii začne v listopadu, ale vzhledem ke způsobu dopravy motocyklu přes moře je nejvyšší čas balit. Ještě před tím, než dřevěnou bednu s motorkou spolknou útroby zaoceánského parníku, jsme se stihli s Pavlem sejít, udělat pár fotek a přitom zjistit jaký dopravní prostředek si připravil na svůj další výlet. Že jeho Jawa 350/634 dostala po minulém výletě své místo v Národním technickém muzeu, je známá věc. Na čem tedy Sucháč vyrazí za klokany? To už nám poví sám:

"Základ motorky s příznačným názvem Dingo je v modelu 638 z roku 1986 s padesáti tisíci na tachometru. Osmičkový celohliníkový motor má i přes některé nectnosti výhodu lepšího chlazení a menší spotřeby. Speciál připravený do australské pustiny má navíc zvětšenou nádrž na 26 litrů, která by měla zajistit dojezd alespoň 500 km. Tím pádem odpadá potřeba vozit záložní benzín v petlahvích jako při cestě kolem světa. Upravená nádrž sedí vpředu na čtyřech namísto dvou silentblocích a vzadu má zesílený držák, rovněž v gumě. Přidané výztuhy podpírají i podsedlový rám, přestože jsem si slíbil ušetřit proti minulé cestě třicet kilo na nákladu".

A jaké další úpravy na motorce proběhly?

"Asi tou nejmarkantnější změnou na jinak sériovém šasi 638 je použití užšího a většího předního kola s pneumatikou Mitas 3,00 – 19. Kvůli zmíněné úspoře hmotnosti šlo pryč všechno, co na cestě nemá valnou cenu – otáčkoměr včetně celého pohonu a dvoubudíkové přístrojovky, původní kilový klakson, rozsáhlá elektroinstalace náležící k původnímu alternátoru PAL, druhé zrcátko, přední plechový blatník… Zároveň jsem motorku osadil menšími kufry a úplně vyřadil topcase. Podobně jako u předchozího motocyklu jsem vyvedl odvzdušnění převodovky hadicí pryč z dosahu vody a prachu, tentokrát však nikoliv do filtrboxu, ale do horní pomocné rámové trubky. Protože jsem úplně škrtnul otáčkoměr, vyrubal jsem z motoru i jeho náhon a zaslepil šroubem. Abych i přes snížení hmotnosti předešel potížím s ohnutou zadní osou (viz trable při cestě kolem světa), nechal jsem si udělat zadní osu novou z adekvátního materiálu."

Na začátku cesty kolem světa s Jawou 350/634 byla kompletní generálka motoru. Předcházel odjezdu osmičky do Austrálie podobný servis?

"S motorem jsem spokojen. Můj dvorní klikař odvedl skvělou práci a udělal kliku do jedné stovky. Válce a písty (originální vrtání, volné jehly) jsem nechal původní, protože jedou a nemlátí, tak proč riskovat nové písty a výbrus – a aspoň bude ve hře další z mýtů o životnosti jawích motorů! Spojka je z modelu 634, zapalování VAPE 12V/150W společně s velkou 15Ah baterií. On se ten noťas, na kterém vznikají všechny ty deníky a reportáže musí z něčeho živit.

Motor je z první generace 638, která ještě ani neslyšela o restrikci clonkou a tomu odpovídá i typ a setup karburace. Sekundární pastorek má 16Z (o zub míň než standard) a výfuková soustava je až na koncovky odklánějící kouř dolů k silnici zcela sériová. Omotávky kolen jsou spíše jen snahou dát starým ohnilým trubkám nový život."

A kam se vlastně tak velká baterka vešla? 

"Kvůli velkému akumulátoru zmizela celá ta plastová hitparáda pod sedlem a nahradil ji na míru dělaný z děrovaného plechu. Pod pravým kastlíkem, kde dříve bydlela celá parta „elektrokrabiček“ a kabeláže, je dnes bok akumulátoru, usměrňovač VAPE a brzdový spínač. V levém kastlíku zůstal velkorysý prostor pro nářadí. Matný celolak v pískově žluté barvě doplňují černé matné polepy přiznávající značku stroje a jeho původ. To proto, že třistapadesátka i její jezdec jsou oba made in Czechoslovakia“.

O motocyklu v kostce:

  • Jawa Dingo PS 350 vychází z modelu 638
  • Pohonná jednotka je prakticky sériová
  • Elektroinstalace 12V, VAPE, 15Ah akumulátor
  • Odpružení sériové
  • Rám zesílený v podsedlové části + montáž nosičů a kufrů Big Husky
  • 26 l nádrž
  • Přední 19“ kolo
  • Naměřený výkon 25 k (18,4 kW)/5500 1/min, točivý moment 34,9 Nm/4800 1/min
  • Změřená nejvyšší rychlost (bez kufrů) 130 km/h, změřená prům. spotřeba 4,6 l/100 km (rovněž bez kufrů a nákladu)

Už z toho, že Pavel posílá Jawu k protinožcům lodí, je vidět snaha udržet rozpočet opět v mezích normálního smrtelníka. Hlavní část financí půjde z jeho vlastních zdrojů, kus dodají partneři projektu, ale celou akci můžete podpořit i vy. V prodeji jsou již nové samolepky, kožené klíčenky pro vaše motorky, chystají se trička a připravuje se také úplně nová edice klasických českých nožíků Rybiček – tentokrát ve zcela jiném originálním balení, které umožní mít lidem doma vlastní kousek Jawy Dingo: laserem vypalované logo bambusové krabičky je černěno spáleným motorovým olejem z výfuku Dinga. Po 3 500 km testovacích jízd je ho dost pro všechny Rybičky…

A protože se sluší myslet i na jiné a vděk je prý docela hezká vlastnost, bude se z ceny každého nožíku oddělovat 35,00 Kč na dárek pro plzeňskou onkologii. Vždyť i tomuhle oddělení vděčíme za to, že projekt Jawa kolem světa může pokračovat.

Na pravidelné reportáže z Van Diemenovy země se můžete tešit na našem webu v sekci "Cestování".

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 40x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist