Evropou po jedné stopě - jižní okruh

Chcete-li získat opravdový motorkářský zážitek z horských klikatých cest po hladkém asfaltu, vydejte se na jih od nás, nebudete litovat.

Grossglocknerská silnice, Alpy

Léto se pomalu blíží ke konci, ale motorkářská sezóna ještě zdaleka nekončí. Naopak! Příjemné teploty babího léta a polevující provoz na cestách jižně od našich hranic, který přichází se začátkem školního roku, přímo vybízí k tomu podniknout nějaký zajímavý výjezd na vašem stroji. Poutavých tras je po Evropě nespočet a mohli bychom je projíždět až do další sezóny. Ale vzhledem k tomu, že se často jedná o alpské průsmyky a mnoho z nich se na zimu uzavírá, raději jsme vybrali pár TOP motorkářských tras na jih od nás a propojili je v zhruba deseti denní výjezd na motorce.

Pokud se rozhodnete výjezd absolvovat, navštívíte v 7 až 10 dnech 5 evropských zemí a projedete 4 z nejzajímavějších silnic nejen Evropy, ale celého světa plus jako bonus se domů budete vracet přes Bavorsko, které je obecně považováno za motorkářský ráj.

Grossglocknerská vysokohorská silnice

Snad každý motorkář o této alpské trase slyšel a popřemýšlel, zda se sem vydat. Někteří ji považují za Mekku motorkářů a kdo ji neprojel, není tím pravým riderem, jiní Glossglockner pro jeho zpopularizovanost zatracují a odmítají. Za nás jednoznačně ANO - máte-li tu možnost, vydejte se sem. Ne nadarmo se jedná o jednu z nejnavštěvovanějších alpských cest.
Za výchozí bod volíme Prahu, přes Národní park Šumava a Německo do Rakouska a podél německých hranic až do Salzburgu, což činí 350 km, na “rozjezd” tak akorát. Salzburg je skvělým místem pro přenocování, ať už zvolíte některý z mnoha místních penzionů, nebo okolních kempů. Mozartovo město vás obklopí kulturou a historií a jistě stojí alespoň za večerní procházku.
Pro výjezd na Grossglockner si rozhodně přivstaňte. Ze Salzburgu je to sice jen pohodových 120 km, ale během dopoledne se cesta řádně zaplňuje auty, motorkáři i cyklisty, tak ať si tu krásu užijete bez kompromisů. Očekávejte, že zaplatíte částku 24,50 Eur za výjezd na motorce (autem by to bylo 34,50 Eur), za tuhle cenu se vám nabízí kvalitní povrch na 48 kilometrech vysokoalpské silnice s 36 zatáčkami a úchvatné výhledy na horské masivy národního parku Vysoké Taury i na ledovec Pasterze a to ze sedla vaší mašiny i několika vyhlídek, tou nejznámější je Vyhlídka císaře Františka Josefa v nadmořské výšce 2369 m n. m. Po jedné stopě vystoupáte až k úpatí nejvyšší hory Rakouska do 2,5 tis. metrů.
Až se nabažíte přírodních krás, vyrazte opět na cestu - připravili jsme pro vás 400 kilometrový přesun až na švýcarsko-německé hranice k Badenskému jezeru, u kterého můžete složit hlavu v některém z místních kempů vysoké úrovně a nabrat sílu na další zdolávání terénu.

Průsmyk Furka ve Švýcarsku

Průsmyk Furka je další z alpských tras, které stojí za to projet. Tentokrát se jedná o švýcarské Alpy a kromě krásné okolní krajiny se vám nabídne i výhled na ledovec Rhône a to asi 3 kilometry pod hřebenem Furky. Ledovec můžete navštívit i zevnitř a tento zážitek si rozhodně nenechte ujít - ledová komora křišťálově modré barvy je vytvořena lidskou rukou - každoročně je zde vysekán 100 metrový tunel do nitra ledovce.
Návštěva ledové komory je zpoplatněna 7 švýcarskými franky, ale samotný průjezd průsmykem Furka v délce 31 km je zdarma. Cesta je otevřená od června do zhruba poloviny října dle povětrnostních podmínek v čase 8 h až 18 h, v létě do 19:30. Průsmyk Furka se objevil i ve známé bondovce Goldfinger z roku 1964, ale není jediným průsmykem, který v této lokalitě stojí za navštívení, můžete podniknout okruh přes další přilehlá sedla Grimsel a Susten.
Po projetí horských průsmyků můžete pokračovat k francouzským hranicím a ubytovat se například v okolí Ženevy, která je považována za jedno z nejluxusnějších a nejdražších měst Evropy, přesto působí poklidným vesnickým dojmem a k podvečerní kávě a nasátí místní výjimečné atmosféry jistě doporučujeme. Ubytovat se můžete v některém z kempů u Ženevského jezera.

Napoleonovou cestou na Azurové pobřeží

La Route Napoleon! Úsek cesty, po které se Napoleon Bonaparte vydal opětovně dobýt Paříž. Se svou družinou čítající 1200 mužů postupovali v roce 1815 z Cannes do Grenoble a dále na Paříž.
Námi doporučená cesta vede od severu k jihu, ale o žádnou z krás tím nepřijdete. Čeká vás 350 km po hladkém asfaltu s mnoha zatáčkami nejdříve podhůřím Alp a následně okouzlující provensálskou krajinou až na Azurové pobřeží.
Francouzská riviéra nabízí mnoho možností k cenově přijatelnému ubytování ať už v kempech, nebo hotelech typu Formule 1.
Projížďka kolem blankytně modrého moře je v těchto končinách často zavrhovaná pro hojný provoz. Na motorce však máte výhodu, že se kolonou můžete prokličkovat a nikoho to nebude příliš pohoršovat. Nenechte si ujít zdejší metropoli Nice či blízké Monaco, kde zaparkujete v některé z podzemních garáží a prohlédnete si toto kasínové město s nejslavnějším okruhem F1 v části Monte Carlo.

Průsmyk Stelvio po dvou kolech s motorem i bez

Další významnou evropskou silnicí, kterou doporučujeme pokořit, je italský průsmyk Stelvio. Moderátoři motoristického pořadu Top Gear tuto cestu prohlásili za nejkrásnější na světě a populární je nejen mezi motorkáři, ale i mezi cyklisty - jedná se o jeden z úseků cyklistikého závodu Giro d´Italia. Na 24 kilometrech si užijete 48 ostrých zatáček, jedná se o splnění jednoho z motorkářských snů. Po dvou kolech zdoláte téměř třítisícovku. Průsmyk Stelvio je jednou ze tří nejvýše položených vozovek v Evropě, horní bod dosahuje nadmořské výšky 2757 metrů.
Z Azurového pobřeží je to do italských Alp ještě pěkná řádka kilometrů, proto doporučujeme mezizastávku u Lago di Garda. Kdo poznal toto úchvatné jezero v podhůří Alp už nepotřebuje jezdit k moři a rád se sem vrací. Jezero je jako stvořené k windsurfingu, nebo plachtění, směle vyzkoušejte. Ke Gardskému jezeru můžete zvolit cestu podél pobřeží z Nice až do italského Janova, zážitek to bude jistě nebývalý, cesta je však zpoplatněná - jedná se zhruba o 170 km a mýtné vás přijde na 20 Euro. Případně volte cestu vnitrozemím mimo placené úseky.
Od Gardského jezera je to k průsmyku Stelvio ještě zhruba 230 km, pokud vám budou síly stačit, můžete pokračovat dále do Mnichova.

Bavorský motorkářský ráj se vzdělávací tečkou v Mnichově

Jako je Šumava motorkářským rájem u nás, tak stejný přídomek může získat její německý sourozenec - Bavorsko. Když pojedete přes jižní Bavorsko do Mnichova, zvolte štreku mezi jezery Kochelsee a Walchensee, jedná se o skutečný motorkářský šlágr - cesta se vlní jako užovka a nabízí také několik vraceček. V Mnichově nezapomeňte navštívit muzeum vědy a techniky Deutches Museum.
A tady náš průvodce po nejzajímavějších silnicích Evropy na jih od nás končí. Než vyrazíte na cestu, sjednejte si kvalitní povinné ručení a cestovní pojištění. A chcete-li znát další motoristické tipy, podívejte se na Srovnátor.cz, který zprostředkovává pojištění a přináší pravidelné zajímavosti z oblasti dopravy a cestování.

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • PFP

Srovnátor.cz je online srovnávač pojištění, povinného ručení, havarijního pojištění, cestovního pojištění a pojištění domácnosti který provozuje firma PFP, dceřiná společnost největší české makléřské společnosti Renomia. Provozujeme online kalkulačky - povinného ručení - havarijního pojištění ...