Dokolakolem - Bajkal 2014

Partička z Dokolakolem, složená ze dvou vozíčkářů na čtyřkolkách a jednoho "choďáka" na motorce, se po loňském úspěšném tripu na Kavkaz chystá na další cestu. Tentokrát si za cíl vybrali největší světovou zásobárnu pitné vody - jezero Bajkal. Vydat se na 12 000 km dlouhou výpravu s takovým handicapem vyžaduje už samo o sobě pořádný kus odvahy, ale kluci navíc mají v plánu ještě něco navíc: natočit během cesty profi dokumentární film.

René, Filip a Tomáš jsou tři kamarádi, kteří život před sebou společně tlačí už 10 let. Filip a Tomáš přišli jako mladí k úrazům páteře, ochrnuli na dolní a částečně i horní končetiny. Ale jako správní „pankáči” to nevzdali a občas vymění vozíky za čtyřkolky, aby mohli nasávat omamné vůně dálek. A ani u toho samozřejmě nesmí chybět jejich věrný tahoun René se svým jednostopým strojem.
V roce 2013 tihle tři kluci zkusili vyrazit na čtyřkolkách a motorce dokola kolem Černého moře přes hory Velkého Kavkazu, a dokázali to! 41 dní střídali sedla vozíků za sedla čtyřkolek a po 7 000 km stanuli všema deseti koly opět na české půdě. Přivezli nespočet fantastických fotek a natočili spoustu materiálu. Z něj vzniklo amatérské video, na které kluci měli hodně kladných ohlasů. A tak se u piva zrodila myšlenka natočit profi biják z další cesty k Bajkalu, na kterou za pár dnů vyráží.
Jenže pořádný film už se nedá natočit na kameru z Tesca za pár stovek - to uř chce jinou  techniku. A právě to byl hlavní důvod, proč se kluci rozhodli zkusit sehnat peníze na natáčecí techniku přes portál Startovač.cz. Cestu jako takovou už finančně zajištěnou mají, ale když se povede dát dohromady potřebný obnos nad rámec rozpočtu, může z toho vzniknout jedinečný dokument, jakých v historii českého a možná i svetového filmu moc není.
Filipa, Tomáše a Rendu přitahují východní země, a proto se rozhodli pokořit jezero Bajkal v jižní části východní Sibiře v Rusku. No, a když už budou tak daleko, cestou zpět to chtějí vzít přes Mongolsko a Kazachstán. Jelikož je cesta zatraceně dlouhá, rozhodli se přiblížit z Moskvy do Irkutska vlakem po Transsibiřské magistrále. Cesta by měla trvat zhruba dva a půl měsíce a trasa měří něco kolem 12 000 km.
Cíl je tedy poměrně velkolepý, ale kluci věří, že velkolepá bude hlavně cesta sama o sobě.

Časový plán

• Výjezd z ČR kolem 15.7. 2014
  • 15.07 - 18.07 - výjezd Horní Smrčné(ČR) -Běloruská hranice = 800 km
  • 19.07 - 21.07 - Běloruská hranice - Ruská hranice = 700 km
  • 22.07 - 23.07 - Ruská hranice - Moskva = 400 km
  • 25.07 - 30.07 - Moskva - Irkutsko (transibiřská magistrála)
  • 30.07 - 03.08 - zevlovačka kolem Bajkalu
  • 03.08 - 05.08 - Irkutsko - Rusko - Mongolská hranice = 670 km
  • 06.08 - 15.08 - Mongolsko = 1600 km
  • 16.08 - 19.08 - Mongolsko - Ruská , Rusko - Kazachstánská hranice = 960 km
  • 20.08 - 03.09 - Kazachstán - 3700 km
  • 04.09 - 07.09 - Kazachstánsko - Ruská -Rrusko -Ukrajinská hranice = 850 km
  • 08.09 - 16.09 - Rusko - Ukrajinská hranice - Horní Smrčné(ČR) = 2100 km
  • Návrat do ČR konec září
Taková cesta pochopitelně není zadarmo, ani když ji kluci chtějí pojmout jako totálně punkovou. Náklady na palivo, víza, jídlo a další nezbytnosti se vyšplhají hodně vysoko, a proto se kluci rozhodli zkusit získat finance na pořízení filmu přes Startovač.cz. V současné době, kdy do konce projektu zbývá pár dní, už se na účtě sešlo víc než 80 % z celkové částky, takže to díky všem 193 přispěvatelům s cestou vypadá hodně nadějně. Pořád ale ještě není úplně vyhráno, a byla by škoda zůstat stát těsně před branami úspěchu. Jestli zatím nepatříte mezi ty necelé dvě stovky "startovačů", zvažte prosím svoje finanční možnosti a podle nich klukům na natočení filmu přispějte. Protože projekt podporují i profesionální herci jako Pavel Liška nebo Petr Čtvrtníček, věříme že výsledek bude stát za to!

A co je hlavním účelem natočení profesionálního filmu? To už vysvětlijí samotní aktéři.
"Chceme nakopnout i další, ať už chodící či jezdící, k podobným výpravám. A taky chceme světu ukázat, že vozík není překážka, která by bránila vychutnávat život z plna hrdla.
Ve filmu chceme ukázat, jak to chodí, tedy vlastně „nechodí“, ale jde nebo jede se dál. Není to zrovna stále zábava a pohoda, ale to tak má být. Vážíme si všech, kteří nás podporují a my to „pošleme dál!“

Více o projektu Dokolakolem se můžete dočíst v přiložené prezentaci dokolakolem-prezentace_fin.pdf.